פרס פרופ' יוסי יזרעאלי הוענק לסטודנט יעקב (יאשה) קריגר מהחוג לאמנות התיאטרון

מנימוקי השופטים: "הוא בוגר ובשל מבחינה אמנותית, ורוחב היריעה האינטלקטואלי שלו כבמאי מרשים ביותר"

19 ינואר 2022
מתוך ההצגה "ילד הגיר" בבימויו של קריגר (צילום: תמי שחם)

ביום חמישי, ה-23 בדצמבר 2021, נערך בבניין מקסיקו טקס הענקת פרס לתלמיד מצטיין לתואר שני בבימוי בחוג לאמנות התיאטרון מקרן המלגות ע"ש פרופ' יוסי יזרעאלי. הטקס נערך במעמד פרופ' יוסי יזרעאלי; ד"ר דרור הררי, ראש החוג לאמנות התיאטרון; פרופ' אופירה הניג, ראש מסלול בימוי היוצאת בחוג לאמנות התיאטרון; מר איגור ברזין, ראש מסלול בימוי הנכנס; ואורחים נוספים.

 

בטקס הוענקה מלגה ליעקב (יאשה) קריגר, שמסיים בימים אלו את התואר השני שלו בלימודי בימוי בחוג לאמנות התיאטרון בפקולטה לאמנויות באוניברסיטת תל אביב. לפני כן למד משחק בסטודיו למשחק ניסן נתיב בירושלים, ובמהלך לימודיו זכה במלגת קרן תרבות אמריקה-ישראל בתחום התיאטרון. סיים בהצטיינות את התואר הראשון שלו בחוג לאמנות התיאטרון, ובמהלך לימודיו לתואר הראשון והשני היה מצטיין דקאן ארבע פעמים. בחוג לאמנות התיאטרון, קריגר שימש גם כעוזר הוראה בקורס "מבוא לתולדות התיאטרון: יוון ורומא". הוא בעל נסיון רב כשחקן, עוזר במאי, ומבקר תיאטרון. פרויקט הגמר שלו לתואר השני היה תרגום ובימוי המחזה "ילד הגיר" של ג'ושוע קונקל.

 

מנימוקי ועדת הפרס בראשות ד"ר יאיר ליפשיץ מהחוג לאמנות התיאטרון: "יאשה קריגר מתייחס למקצוע הבימוי ככזה שדורש למידה וידע, ויש לו קו מחשבתי ואמנותי ברור. החזון והעמדה שלו כבמאי היו מובהקים כבר מתחילת לימודיו, והוא היה מדויק ביחס שלו למקצוע לאורך כל הדרך. הוא בוגר ובשל מבחינה אמנותית, ורוחב היריעה האינטלקטואלי שלו כבמאי מרשים ביותר. מדובר בבמאי ובאינטלקטואל ברור, אשר אפשר לראות לא רק את העתיד והפוטנציאל שלו – אלא גם את מי הוא כבר עכשיו כאמן צעיר. בשל כך, החליטה הוועדה פה אחד להעניק לו את הפרס לשנה זו."

 

קריגר הודה ואמר: "האקדמיה היא המקום שאליו מתנקז הידע וממנו הוא מופץ הלאה. זהו גם המקום שבו סך הידע הנצבר עובר תמורות והתמרות בידי אלה המנחילים אותו, ואלה המבקשים בו כאחד. אך בבסיסה של כל צבירת ידע, ניצבת לעולם השאלה אל מול הלא ידוע, שמולידה את הרצון לדעת. כעת, בתומו של תהליך צבירה בן חמש שנים, הרשו לי להגיד כמה מלים דווקא בזכות חוסר הידיעה, שהינה הכרחית כל כך למעשה היצירה. אני מצטט את יוסי יזרעאלי: 'אני מחנך את עצמי להיות באזורי השאלה ולא באזורי התשובה... התיאטרון שלי הוא לא תיאטרון של "ככה עושים" אלא של "למה עושים"'.

 

"כיצד ניתן לאחוז את המקל בשני קצותיו? לשמור על מצב של חוסר הידיעה, החלום והשירה החיה, וגם לתקשר עם העולם, להוביל את תהליך היצירה האמנותי בצעדים יודעים ובוטחים? הלימודים בחוג לתיאטרון סייעו לי ליישב את הסתירה היסודית הזאת, בכך שהעניקו לי לא רק ידע כי אם גם את המודעות למיקום של האמן בשרשרת ההיסטורית, או במלים אחרות את הקונטקסט הרחב ליצירה שלי. את ההבנה שכל יצירה לעולם אינה בלתי תלויה ושרירותית, אינה קול בודד בחלל ריק, אלא ניצבת ביחס ל-, למה שהיה, מה שהווה, ומה שיהיה. לאורך תקופת לימודיי גיליתי שדווקא ההסתמכות על מקורות ידע, עיוניים ומעשיים כאחד, כעוגנים וכנקודות אחיזה, מאפשרת יותר מכל את המעוף של חוסר הידיעה ואת השחרור שבחיפוש האמנותי."

 

מתוך ההצגה "ילד הגיר" בבימויו של קריגר (צילום: תמי שחם)

 

"זה כבוד גדול עבורנו להעניק פרס על שם יזרעאלי, אחד הבמאים הישראליים הפוריים והמרתקים ביותר." אומר פרופ' ערן נוימן, דקאן הפקולטה לאמנויות, "בעשייתו הרבה, יזרעאלי הפגין את יכולותיו המרובות לפרש מחזות שונים ומגוונים ולגבש אותם לכדי הצגות חשובות ומרהיבות: מ'עוץ לי גוץ לי"' של אברהם שלונסקי אותה ביים כבר בשנת 1966, דרך הצגות קנוניות כגון 'הסוחר מוונציה' (שייקספיר), 'הדיבוק' (אנ-סקי) ו'ברווז הפרא' (איבסן) ועד מחזות אותן כתב בעצמו כגון 'חלומות של אנונימוס" ו'המורה לתנ״ך'. והרשימה עוד ארוכה."

 

"יזרעאלי הוא איש תיאטרון טוטאלי. עבורו הטקסט התיאטרוני אמור להפעיל את השחקן או השחקנית ובכך לייצר את ההצגה. המילה, הרעיון, המחשבה שקיימים בטקסט הם הרוח שנכנסת לשחקנים. על הבמאי או הבמאית לקחת חלק בפעולה הזו ולהיות מעורב בפרטים הקטנים כמו גם במהלכים הגדולים. אצלנו בחוג לאמנות התיאטרון מלמדים לאור תפישה זו. ומכאן אנחנו גאים להעניק פרס לבמאי או במאים מצטיינים על הישגם. אני רוצה לברך את יאשה קריגר על הפרס ולאחל לו בהצלחה רבה, ושוב להודות לפרופ׳ יזרעאלי על מפעל זה."

 

פרופ' אמריטוס יוסי יזרעאלי הוא במאי, איש תיאטרון ואקדמיה ומשורר. בוגר האקדמיה המלכותית לדרמה ואוניברסיטת בריסטול לונדון ובעל דוקטורט מאוניברסיטת קרנגי מלון. הוא כיהן בעבר כמנהל אמנותי בתיאטראות "הבימה" ו"החאן", ושימש כחוקר בחוג לתיאטרון של אוניברסיטת תל-אביב וכמרצה בבית הספר סם שפיגל בירושלים בו הוא גם משמש כעמית כבוד.

 

עיבודיו לכתבי עגנון שהוצגו ב"הבימה": "הכנסת כלה", "סיפור פשוט", "תמול שלשום". כמו כן עיבד מכתביו של הרבי נחמן מברסלב: "שבעת הקבצנים" ב"החאן", ו"אין דבר שלם יותר מלב שבור" בתיאטרון העירוני של היידלברג ובפסטיבל ברלין. יצירותיו זכו להכרה והוצגו בפסטיבלים שונים, בהם פסטיבל ברלין, בולטימור וציריך. יזרעאלי אף הוזמן על ידי המחזאי המנוח ארתור מילר לביים את המחזה "ציד המכשפות" בברודווי, בהשתתפות מרטין שין ומייקל יורק.

 

במרוצת השנים זכה פרופ' יזרעאלי בשורת פרסים יוקרתיים, בהם מדליית איבסן, פרס כינור דוד לבימוי (3 פעמים) פרס כינור דוד להצגה הטובה ביותר (3 פעמים), פרס המועצה לתרבות ולאמנות להצגת המחזה המקורי הטובה ביותר (פעמיים), ופרס ורד הכסף לבימוי ולהצגה הטובה ביותר.

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>