הסירה האוטונומית הישראלית שוברת שיאים עולמיים

צוות Sail IL, שתכנן ובנה את הסירה בקמפוס, קצר פרסים בתחרות הבינלאומית היוקרתית RoboBoat שהתקיימה בפלורידה

28 יוני 2022
חברות וחברי Sail IL עם הסירה האוטונומית שבנו, בסרסוטה שבפלורידה
חברות וחברי Sail IL עם הסירה האוטונומית שבנו, בסרסוטה שבפלורידה

אחרי ההצלחה הגורפת בתחרות RoboBoat בשנה שעברה, שבה צוות SAIL-IL שתכנן ובנה את הסירה האוטונומית הישראלית הראשונה קצר פרסים ומחמאות - המריא בשבוע שעבר צוות ההמשך של פרויקט Sail IL לתחרות הבינלאומית השנתית שהתקיימה בסרסוטה, פלורידה בארה"ב, וזכה במקום השלישי בתחרות. הקבוצה, שייצגה בכבוד את אוניברסיטת תל אביב ואת מדינת ישראל, התמודדה מול אוניברסיטאות מובילות מכל העולם, בהן MIT, Cornell ועוד.

 

מככבת במקומות הראשונים

בראש הקבוצה, שמונה השנה 27 סטודנטיות וסטודנטים מבתי הספר להנדסת חשמל ולהנדסה מכנית, עומדים הסטודנטים נעם בלוטנר וניצן לידן. נעם המריא עם 8 חברות וחברי צוות נוספים לפלורידה, להתחרות בקבוצות ממדינות אחרות. חברי הצוות שייצגו אותנו בתחרות בפלורידה הם: נעם בלוטנר, אוסאיד ותד, חן וייסבורט, נוי חסיד, עומר מעייני, עידן אורי, ארז אייזנשטט, נטע סיטון ושיר אליצור.

 

לתכנן ולבנות סירה אוטונומית

 

התחרות הבינלאומית RoboBoat של ארגון RoboNation, מתקיימת כבר למעלה מ-13 שנה ומאפשרת לאוניברסיטאות הגדולות בעולם להתחרות בפיתוח סירות אוטונומיות. בשנה שעברה, בשל מגפת הקורונה, התקיימה התחרות אונליין ולשמחת כולם השנה נפגשו כולם במדשאות סרסוטה, על שפת האגם.

 

במסגרת התחרות על כל צוות לתכנן ולבנות סירה אוטונומית שתוכל לנווט ולשוט במסלול מסוים לפי חוקים מסוימים באופן עצמאי, באמצעות מחשב וסנסורים כגון מצלמות ומכ"ם LIDAR והרבה אלגוריתמיקה. לצורך כך, תכננו ובנו הסטודנטיות והסטודנטים מבית הספר הנדסה מכנית סירה חדשה עם הנעה חשמלית ובקרה חדשה, ואילו צוות החשמל היה אחראי על הניווט, זיהוי המטרות במסלולי המשימות שנעשה עם המכ"ם והמצלמות החכמות באמצעות עיבוד תמונה ולמידה עמוקה.

 

"עולם האוטונומיה מאוד מתפתח בשנים האחרונות אך יותר מוכוון לרכב. השמת המידע הרב בתחום לסביבה הימית היה אתגר גדול ומרתק. האתגרים היו רבים ומגוונים ודרשו מאיתנו למידה עצמית מעמיקה במגוון תחומים שלא הכרנו בעבר. לבסוף היה צורך לחבר את כל החלקים לכדי מערכת אחת שלמה ומתפקדת"

 

המשימה המיוחדת שניתנה השנה לקבוצות היא בניית תותח מים וירי באמצעותו לעבר מטרת מצוף במים, ומילוי מכל שמחובר למצוף. המשימה כוללת זיהוי מטרות, ניווט אוטונומי לעברן, ירי אוטונומי בתותח והמשך ירי תוך כדי כיוון לעבר המטרה. כאמור, קבוצת Sail IL, שהפליאה  בביצועיה, זכתה במקום השלישי בתחרות הכוללת, במקום רביעי ב-TDR (מסמכי הנדסה נלווים), ובמקום ראשון בפרס מיוחד על עזרה לקבוצות אחרות. "כל סירה בתחרות מחויבת לעבור סדרה של בדיקות בטיחות טרם כניסתה למים. הקבוצה מאוניברסיטת מישגן לא הצליחה לעבור את הבדיקות במשך כמה ימים, אז הצענו להם את עזרתנו ולאחר יום שלם של עבודה משותפת הם עברו את הבדיקות ונכנסו למים", מסביר נען בלוטנר, מראשי הקבוצה.

 

"במהלך הפרויקט התמודדנו עם אתגרים טכנולוגיים רבים שקשורים בעולם האוטונומיה, כמו ראיית ממוחשבת ועיבוד תמונה בזמן אמת, היתוך דאטה ממספר רב של סנסורים, תכנון מסלול חכם ויעיל וכמובן הפיכת כל המערכת לאוטונומית לחלוטין, וכוללת קבלת החלטות בזמן אמת ובקרה", מפרט נעם. "כל זה צריך להתקיים בסביבה ימית שיש לה מאפיינים יחודיים, כמו למשל החזר מהמים שמשפיע על התמונה. עולם האוטונומיה מאוד מתפתח בשנים האחרונות אך יותר מוכוון לרכב. השמת המידע הרב בתחום לסביבה הימית היה אתגר גדול ומרתק. בנוסף התמודדנו עם האתגרים המכניים של תכנון ובניית סירה שתתאים לצרכי התמרון והיציבות, איטום כל החלקים בסירה והגנה על החיישנים וכן יצירת מערכת אספקת חשמל שלמה. האתגרים היו רבים ומגוונים ודרשו מאיתנו למידה עצמית מעמיקה במגוון תחומים שלא הכרנו בעבר. לבסוף היה צורך לחבר את כל החלקים לכדי מערכת אחת שלמה ומתפקדת".

 

פרס מיוחד על עזרה לקבוצות אחרות. צוות Sail IL עם מתמודדים נוספים

 

"הפרויקט שהוא חוויה חד פעמית בנוף הלימודים האקדמיים"

פעילות הסטודנטים היא במסגרת פרויקט הגמר לתואר ראשון בהנדסה, שדורש ידע ויכולות הנדסיות גבוהות, צוות גדול ומימון רב. "אחרי שנה של עבודה מאומצת בימים, ולפעמים גם בלילות, הסטודנטים שלנו עמדו במשימה בכבוד. אני מרגיש גאה בתוצאה שהביאו ויותר מכל בדרך שעשו", אומר דני ברקו, רכז פרויקטי הגמר הנדסה מכנית.

 

בנוסף למימון מאוניברסיטת תל אביב, הסטודנטים גייסו נותני חסות השנה לפרויקט בהם: רפא"ל,Nanofiber , Systematics, Valens, Lake TLV ,Innoviz , שאפשרו את בניית הסירה והנסיעה לחו"ל.

 

"הפרויקט הזה מעניק חוויה חד פעמית בנוף הלימודים האקדמיים. מעבר להתנסות המעשית באתגרים טכנולוגיים מהעולם האמיתי, יש התנסות מעשית בעבודה בצוות גדול, בליווי מהלך חיים שלם של פרויקט מתחילתו ועד סופו ובהתמודדות עם אתגרים הנוגעים למשאבים מוגבלים שדורשים חשיבה יצירתית ופתרונות יוצאי דופן. הפרויקט משלב סטודנטים ממגוון תחומים מה שמוסיף המון עניין וייחודיות לעבודה על הפרויקט. אני מאוד ממליץ עליו למי שמחפש.ת פרויקט לשנה הבאה", אומר נעם בחיוך.

 

הפרויקט נוהל בליווי של דני ברקו ויעקב פיינגלרנט, שאחראים על הפרויקטים בהנדסה מכנית והנדסת חשמל. סטודנטיות וסטודנטים שמעוניינים לקחת חלק בפרויקט בשנה הבאה מוזמנים ליצור עמם קשר.

 

גם אנחנו על מפת המקצים. לוח האוניברסיטות המתחרות ב-RoboBoat לשנת 2022

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>