האם אפשר להצמיח עתיד ירוק בעזרת פלסטיק?

סטודנטים הקימו סטראט-אפ להפקת אמצעי השקיה חכמים מפסולת פלסטיק. את המיזם הם מממנים באמצעות מכירת צמחים לקהל הרחב

31 ינואר 2021
מיזמי PotsFarms# - גבריאל גודלי
מיזמי PotsFarms# - גבריאל גודלי

רבים מאתנו נשבו בקסמו של טרנד הלוהט של השנה החולפת – גידול וטיפוח צמחים בבית. גבריאל גודלי, סטודנט להנדסת חשמל מדרום אפריקה, פיטר פסוב, סטודנט לתואר שני ביישוב סכסוכים וגישור, וג'לאל מסאלחה, סטודנט לחשבונאות וניהול, שתחום איכות הסביבה קרוב לליבם - הפכו את התחביב למיזם אקולוגי מהפכני. הסטארט אפ שלהם, PotsFarms#, מציע מכלים לצמחים עם מערכת השקיה עצמאית, שעשויים מפסולת פלסטיק. את החומרים ואת עלות הייצור של המתקנים החכמים הם מממנים באמצעות חנות צמחים מקוונת, והם מתכוונים להביא לכם את הסחורה שקניתם בכלי תחבורה ירוק במיוחד – אופניים.

 

הכלי שמשקה את הצמח בעצמו

"המטרה העיקרית שלנו היא להפחית את זיהום הפלסטיק וזיהום האוויר בערים ולמצוא פתרון לרעב העולמי", אומר גבריאל. "יצרנו כלי הידרופוני להשקיה עצמית משימוש חוזר של 100% בבקבוקי פלסטיק. בעזרת הדאטה שאנחנו אוספים אנחנו מתכוונים ליצור מערכת השקיה אוטונומית מבוססת בינה מלאכותית, לניהול צמחייה בסביבה עירונית, כדי שבעתיד נוכל להפוך את תל אביב ליצרנית תבואה ומזון עצמאית".

 

את בקבוקי הפלסטיק הם אוספים מאנשים פרטיים בכל העיר, חותכים, מעצבים, צובעים והופכים לעציצים. לאחר מכן, הם מתקינים בתוכם מערכת השקיה שמבוססת על פתילים. הפתיל בתוך העציץ מסתלסל סביב השורשים ומדמה פעילות של כלי דם נימיים כדי למשוך מים למעלה, בעוד שכוח המשיכה מושך את המים אל השורשים כדי שהצמחים יוכלו לשתות.

 

בניגוד לתהליך מיחזור Recycle, שכולל פירוק, עיבוד, גריסה והשטחה של המוצר הממוחזר בדרכו להפוך לחומר גלם, החומרים שבהם משתמשים ב-PotsFarms# לא עוברים את התהליך היקר והלא ידידותי. הם פשוט זוכים לשימוש חוזר – Upcycle. אחד הדברים היפים במתקן החכם הוא שיש למלא אותו רק אחת לשלושה חודשים, והוא מווסת בעצמו את הזרמת המים לצמח.

 

"זהו רק הצעד הראשון במסע שלנו להפיכת גידול צמחים לקל וזמין יותר. באמצעות הדרך החדשה שלנו לייצור רווחים משימוש חוזר, יצרנו שיטת תמריצים כלכלית לקהל הרחב, שתקל עליהם להיות מודעים יותר לסביבה, וזה הקסם שמאחורי המיזם שלנו. מציאת פתרונות חדשים ורעננים לבעיות קשות", אומר גבריאל.

 

לדברי היזמים הצעירים, מאז שהשיקו את הפרויקט בתחילת ינואר 2021, הכלים החדשים שיצרו הוסיפו עוד 15.4 מטרים רבועים של צמחייה חדשה לשטח פני העיר. "שטחים ירוקים חדשים אלה תורמים 6.8 ק"ג חמצן נוספים לאוויר של תל אביב. באמצעות האופניים, שבהם אנחנו משתמשים למסירת צמחים לבעליהם החדשים, חסכנו כניסה של 13.65 ק"ג פליטת פחמן מסוכנת לאטמוספירה שלנו. אנחנו מאוד נרגשים לראות מה צופה לנו העתיד".

 

יפים וחכמים. כלי ההשקיה האוטומטית של מיזם PotsFarms#

 

איך אפשר לקחת חלק בפרויקט?

אם אתם כבר מפנים מקום במרפסת האורבנית שלכם – חכו רגע. את הכלים המהפכניים, שנמצאים בשלבי ייצור מתקדמים, ניתן יהיה לרכוש בקרוב במחיר שינוע סביב מחיר של 25 שקלים, כולל צמח וחומרים מזינים. בינתיים, הגיוס למיזם בעיצומו, והיזמים הצעירים מתכוונים לגייס 100,000 ש"ח נוספים עד להשקת המערכת הייחודית.

 

בחנות המקוונת שלהם, תוכלו לרכוש צמחים שונים בכלי טרקוטה גולמיים ויפים, החל מצמחי בית, דרך פרחים עונתיים, צמחי תבלין, סוקולנטים ואפילו שתילי קפה, וכלה בערכות גינון אישיות, וכך לתמוך במיזם.

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>