פרופ' עודד רכבי זכה בפרס היוקרתי החדש Polymath

הפרס, שניתן השנה לראשונה, הוענק לשני מדענים בלבד מכל העולם על הפגנת בינתחומיות נדירה במחקר

28 אוקטובר 2020
פרופ' עודד רכבי
פרופ' עודד רכבי

כבוד למדע הישראלי: פרופ' עודד רכבי מהמחלקה לנוירוביולוגיה בפקולטה למדעי החיים ע"ש ג'ורג' ס' וייז ומבית הספר סגול למדעי המוח הוא אחד משני חוקרים שזכו בפרס חדש - Polymath ("איש אשכולות") של קרן של Schmidt Science. הפרס, בשווי 2.5 מיליון דולר, מוענק לחוקרים שהפגינו בינתחומיות נדירה, והשנה זכו בו פרופ' רכבי ופרופ׳ ג'ף גור מ-MIT. שני המדענים יקבלו במשך חמש שנים, כל אחד בנפרד, מענק שנתי בסך 500,000 דולר, שישמש למחקר 'חופשי' (לא מוגבל), בכל תחום שהוא.

 

"תעשה משהו חדש לגמרי"

"אני גאה שנבחרתי ונרגש מההזדמנות שניתנה לי לפתח כיווני מחקר חדשים", אומר פרופ' רכבי. "לרוב, מדענים מקבלים כספים כדי להמשיך בתהליכים שכבר התחילו. פרס ה-Polymath שונה. הם אומרים: 'הנה המשאבים, תעשה משהו חדש לגמרי, תסתכן. תחקור רעיונות משוגעים שבכלל לא היית חולם להציע לאחרים".

 

הקרן הפילנתרופית Schmidt Futures נוסדה על ידי אריק וונדי שמידט מכספם האישי. אריק שמידט כיהן כמנכ"ל גוגל בשנותיה המעצבות מ-2001 ועד 2011, ולאחר מכן שימש כיו"ר החברה עד שנת 2015. שמידט הקים ומממן את הפרס, שמטרתו להעניק לחוקרים אינטרדיסציפלינריים בולטים את האמצעים להרחיב עוד יותר את היקף המחקר שלהם. בעתיד מתכננת הקרן לייסד רשת יוקרתית של בוגרי התוכנית. "זהו ניסוי בחדשנות שמתבססת על סקרנות קיצונית", נמסר מטעם התוכנית. "במקום להמר על הצעות מחקר, התוכנית שלנו מהמרת על אנשים".

 

פענח את המגילות הגנוזות בעזרת דנ"א

מעבדתו של פרופ' רכבי מיטיבה לקדם את המחקר הבינתחומי. בשנים האחרונות חקר פרופ' רכבי מגוון רחב מאוד של נושאים והגיע לפריצות דרך מדעיות בתחומים שאינם בהכרח קשורים אחד לשני. כך למשל, חשף מנגנון שמאפשר הורשה של תכונות נרכשות, הראה לראשונה שרנ"א קטנים עוברים בתורשה במקביל לדנ"א ופענח את חוקי ההורשה האפיגנטיים. במחקר אחר רכבי ושותפיו סייעו בפיענוח המגילות הגנוזות בעזרת הדנ"א העתיק שאצור בעור שעליו נכתבו, כדי ללמוד עוד על ההיסטוריה של סוף בית שני.

 

רכבי וצוותו חקרו גם את הבסיס הנוירולוגי לאי-רציונליות ומצאו חוק פשוט, שמאפשר לשנות את מערכת העצבים של תולעים, כך שיהיו יותר או פחות רציונליות. בתחום אחר לחלוטין, קבוצתו של רכבי הינדסה גנטית טפילים והפכה אותם למכונות של הפרשת חלבונים, על מנת לאפשר תיקון של מחלות גנטיות במערכת העצבים.

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>