בטקס מרגש הוענק תואר "דוקטור" ל-325 בוגרים ובוגרות של האוניברסיטה

מתוך מקבלי תואר ה"דוקטור" של אוניברסיטת תל-אביב 200 קיבלו תואר במדעי הטבע ו-125 במדעי הרוח, כאשר לראשונה מספר הדוקטוריות הטריות במדעי הטבע עולה על מספר הדוקטורים הגברים

23 יוני 2013

בטקס מרגש שהתקיים בערב יום חמישי, 20.06.13, הוענק תואר "דוקטור" ל-325 בוגרים ובוגרות של האוניברסיטה. מתוכם 200 קיבלו תואר במדעי הטבע (רפואה, הנדסה, מדעי החיים ומדעים מדויקים) ו-125 במדעי הרוח (מדעי הרוח והחברה, אמנויות, משפטים וניהול), כאשר לראשונה  מספר הדוקטוריות הטריות במדעי הטבע עולה על מספר הדוקטורים הגברים - 105 לעומת 95. במדעי הרוח נשמר, ולא בפעם הראשונה, הרוב הנשי: 69 דוקטוריות לעומת 56 דוקטורים. בסך הכל קיבלו את התואר 174 נשים לעומת 151 גברים.

 

עליית שיעור הנשים המסיימות תואר שלישי במדעי הטבע – תחום שבמשך שנים רבות נחשב ל"גברי" - הוא חלק ממגמה כללית באקדמיה הישראלית. הנתונים מראים שמדובר בתהליך, שבמסגרתו צומצם הפער לאורך כמה שנים עד שהשנה הוא הבשיל לכדי רוב נשי מובהק.

 

"מרגישים את זה בצורה מאוד חזקה," מספרת ד"ר חוה סגל-רז, שעשתה את הדוקטורט שלה בפקולטה לרפואה בנושא של תיקון שברים דו-גדיליים בדי.אן.איי. "עברתי במעבדות רבות בחיי," היא אומרת, "ובשנים האחרונות, כשהולכים במסדרונות, רואים בעיקר נשים".

 

לעומתה, ד"ר גלי דקל מבית-הספר לפיזיקה מספרת שלפחות בסביבתה הקרובה פחות רואים את השינוי. "רוב הנשים שקיבלו דוקטורט בטח מגיעות ממדעים אחרים, כמו רפואה וביולוגיה. מסיבה שנעלמת מעיני כנראה שהפיזיקה עדיין פחות קורצת לנשים. אין לי מושג למה, אני מאוד אוהבת את מה שאני עושה".

 

הגיל הממוצע של המסיימים הינו 39 - כאשר במדעי הטבע עומד הממוצע על 36, ואילו במדעי הרוח הוא עומד על 42. אצל הנשים, המסיימת המבוגרת ביותר היא בת 68, ואילו הצעירה ביותר בת 29 בלבד (כימיה). אצל הגברים, הדוקטור החדש המבוגר ביותר הוא בן 61 (תולדות התיאטרון). כאשר שני הדוקטורים הצעירים ביותר, בני 27, סיימו את לימודיהם במתמטיקה ובפיזיקה.

 

חגיגה משפחתית

גם חגיגות משפחתיות היו בטקס כאשר שני זוגות קיבלו תארים יחדיו: ד"ר רויטל משעלי-קפלן מהתכנית הבינתחומית באמנויות וד"ר רמי קפלן מהחוג לסוציולוגיה ולאנתרופולוגיה; וכן ד"ר איזבלה צלניקר מהחוג לפיזיולוגיה ולפרמקולוגיה וד"ר חן פרחי מהחוג לגנטיקה מולקולרית ולביוכימיה. חגיגה נוספת היא זו של פרופ' דינה תירוש מביה"ס לחינוך אשר שניים מילדיה קיבלו דוקטורט באותו יום - ד"ר יאיר תירוש מהפקולטה למשפטים וד"ר מיכל אלון תירוש מהחוג לתקשורת.

 

פרופ' אהרון שי, רקטור האוניברסיטה, מברך את המסיימים החדשים וקורא להם לשאת בגאון את התואר החדש שהם רכשו בזכות ולהיזהר שלא לשאתו לשווא. "טובה תהיה הצניעות". כהד לדברי ליאון ויזילטיר, זוכה פרס דן דוד לשנת 2013, ציין פרופ' שי בדבריו בטקס, כי קרן מדעי הרוח ירדה לאחרונה דווקא שעה שמדעים אלה והמתודה שלהם כה נחוצים. הוא הדגיש שאל מול הגישה התועלתנית השולטת בכיפה, המהירות שאנו סוגדים לה, היעילות והנוחות שאנו מחפשים בכל אתר והחיפוש אחר השאלה "כיצד הדברים עובדים", אנו זקוקים להתמקדות במהות, במשמעות הדברים וצריכים לברר האם הדברים הסובבים אותנו הם אמיתיים או שקריים. בדבריו, הציג את השאלה: מדוע הגיוננו הוא כה אינסטרומנטלי לעיתים, ומדוע התכווצה לה הפילוסופיה אל מול פני ה"מכשירנות".

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>