אוניברסיטת תל אביב תעניק את פרס מינץ לאתגרים גלובליים לראש ה-CDC האפריקאי

פרס מינץ, בסך 100,000 דולר, מוענק ד"ר ג'ון נ' נקנגאסונג על מנהיגותו הציבורית והבריאותית יוצאת הדופן במהלך המאבק בנגיף הקורונה

14 אוקטובר 2021
ד"ר ג'ון נ' נקנגאסונג

ד"ר ג'ון נ' נקנגאסונג (John N. Nkengasong), וירולוג קמרוני המכהן כמנהל של מרכזי אפריקה לבקרת מחלות ומניעתן (ה-CDC האפריקאי), הוא חתן פרס מינץ לאתגרים גלובליים לשנת 2021. הפרס מוענק מטעם מכון בוריס מינץ לפתרונות מדיניות אסטרטגיים לאתגרים גלובליים באוניברסיטת תל אביב.

 

פרס מינץ, בסך 100,000 דולר, מוענק לד"ר נקנגאסונג על מנהיגותו הציבורית והבריאותית יוצאת הדופן במהלך המאבק בנגיף הקורונה, שבמסגרתה גם השמיע קול חשוב בקריאה להנגשת חיסונים – שהופכת להיות קריטית מאין כמותה. הענקת הפרס לד"ר נקנגאסונג מדגישה את החשיבה הגלובלית של המכון ומבליטה את מחויבותו לבעיות הבוערות ביותר של זמננו. הפרס יוענק ב-17 באוקטובר 2021 באירוע וירטואלי במעמד נשיא אוניברסיטת תל אביב, פרופ' אריאל פורת.

 

מכון בוריס מינץ לפתרונות מדיניות אסטרטגיים לאתגרים גלובליים נוסד בשנת 2015 בחוג למדיניות ציבורית שבפקולטה למדעי החברה ע"ש גרשון גורדון. ייעודו של המכון הוא לעודד מחקר ועיצוב פתרונות מדיניות חדשניים שיקדמו שינויים חיוביים בחברה האנושית כולה. הפרס, שנחנך בשנת 2017, מוענק לאנשי אקדמיה מובילים בעולם, המעורבים גם בעשייה ציבורית משמעותית, אשר חוללו שינוי ממשי בתהליכים של גיבוש מדיניות גלובלית, ותרמו תרומה משמעותית לרווחתן של קהילות רבות בעולם. בין זוכי העבר ניתן למנות את פרופ' מייקל קרמר מאוניברסיטת שיקגו, אשר זמן קצר לאחר קבלת פרס מינץ זכה בפרס נובל לכלכלה.

 

ד"ר נקנגאסונג הוא הראשון שאפיין את כלל תתי הסוגים הגנטיים של נגיף ה-HIV (איידס) באפריקה. בכך פילס את דרכו אל הפסגה הבינלאומית של המחקר הרפואי, והוא נחשב לאחד מהווירולוגים המובילים בתחום חקר האיידס. בשנת 1993 הצטרף לארגון הבריאות העולמי ושימש בו כווירולוג הראשי. מרכזי אפריקה לבקרת מחלות ומניעתן הוקמו ע"י האיחוד האפריקאי בשנת 2017. מטרתם לתמוך ביוזמות הקשורות לבריאות הציבור במדינות החברות באיחוד ולקדם את היכולת המקומית להתמודד עם איומי מגפות ומחלות.

 

ד"ר נקנגאסונג מונה למנהלם הראשון של המרכזים, שמילאו ועודם ממלאים תפקיד חשוב במאבק של יבשת אפריקה כנגד נגיף הקורונה. עם פעולותיו של ד"ר נקנגאסונג ניתן למנות את הגינוי הנחרץ שפרסם למול אמירות גזעניות שטענו כי יש לבחון את החיסון לקורונה באפריקה; הובלה של הפצת ערכות בדיקה ברחבי היבשת; התמודדות עם ביקורת מצד נשיא טנזניה על כך שהבדיקות לקויות; וחשוב מכל – ניצוח על שיתוף הפעולה בין מדינות אפריקה במהלך ההתמודדות עם המגפה, בין היתר בנושאי רכש ומידע.

 

במהלך תקופת המגפה מונה ד"ר נקנגאסונג לשליח מטעם ארגון הבריאות העולמי למדינות אפריקה, והוא נושא בתפקיד זה גם כיום. לאחרונה נבחר על ידי TIME Magazine  כאחד מ-100 האנשים החשובים בעולם.

 

מאמציו אלה ונוספים, הביאו את ההתמודדות האפריקאית עם מגיפת הקורונה לרמה נאותה ולא מובנת מאליה, אך ד"ר נקנגאסונג לא מתכוון לנוח עד אשר תתבצע חלוקה צודקת של החיסונים גם במדינות אפריקה השונות, שחלקן הניכר סובלות מעוני ומתנאים קשים ביותר גם בימים כתיקונם. תחת שרביטו של ד"ר נקנגאסונג הפך ה-CDC האפריקאי לשם דבר ולמוסד מדעי מכובד ביבשת ומחוצה לה.

 

הענקת הפרס לד"ר נקנגאסונג על ידי מכון בוריס מינץ באוניברסיטת תל אביב מהווה הכרה והוקרה לפועלו, וכספי הפרס יאפשרו לקדם עוד את פעילותו הברוכה.

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>