רוח המקום: הושק מרכז חדש ללימודי רוח בקהילה

המרכז שמבקש לפעפע רוח בחברה הישראלית מחפש את מנהיגי ומנהיגות המחר

03 ינואר 2024
רוצים.ות לשמוע עוד?

ב-5.1.24, בשעה 11:30 יתקיים מפגש מתעניינים ומתעניינות בתוכנית משיבי רוח - תוכנית מנדל למנהיגות רוח בקהילה.

למידע נוסף ולהרשמה למפגש > 

תחום דעת חדש מבקש לשמש כגשר המחבר בין מסדרונות האקדמיה ללב הפועם של החברה: Public Humanities. מדובר באינטראקציה דינמית של רעיונות, נרטיבים וביטויים תרבותיים שחוצים את גבולות השיח המלומד ומושיטים יד לדמיון המשותף של קהילות רחבות ומגוונות. מחשבה פתוחה כזאת על מדעי הרוח חושפת במלוא הדרה דמוקרטיזציה של הידע, שאינה מוגבלת למדפי ספרים מאובקים או סמינרים בחדרים סגורים. תחת אלו, פורח הידע ברשות הרבים, מעורר שיחות בבתי קפה, במרכזים קהילתיים ובפורומים מקוונים, ויש בו הזמנה פתוחה לא.נשים מכל תחומי החיים לחקור את עושר המחשבה והיצירתיות האנושית.

 

ברוח זאת, הוקם מרכז חדש בפקולטה למדעי הרוח: "רוח המקום - מרכז מנדל ללימודי רוח בקהילה על שם ג'ק, ג'וזף ומורטון מנדל". המרכז מזמין חוקרות וחוקרים, מורות ומורים, מנהיגות קהילות ומעצבי דעה, לשיחה על מדעי הרוח, על חשיבותם ותרומתם לכל אחת ואחד מאיתנו ולחברה בכללה, ולשאיפה לעגן את מדעי הרוח בלב ההוויה הישראלית.

 

מרכז "רוח המקום", שקם הודות לתרומתה הנדיבה של קרן ג'ק, ג'וזף ומורטון מנדל, נולד מתוך השאיפה לחבר בין עולם הערכים והמחשבה שנוצרים בפקולטה למדעי הרוח ובין חיי היומיום. הפעילות של המרכז חותרת למעורבות, השפעה ואקטיביזם של חוקרות וחוקרים, בוגרות ובוגרים של מדעי הרוח, שיתווכו את ארגז הכלים והרעיונות שרכשו בלימודיהם או יצרו במחקריהם, ויהוו סוכנים של המחשבה ההומניסטית בזירות הציבוריות השונות. מדעי הרוח מזמינים אותנו לחשוב על ערכים כמו: חירות, שוויון, שוני-זהות, משפחה, אמת, דרך, מין-מגדר, גיוון, אחריות, ביטחון, קיימות, כוח, ריבונות, מורשת, מרכז-שוליים ועוד ועוד. פעילי מרכז "רוח המקום" יבחנו כיצד הרעיונות הללו עשויים להתממש בהקשרים חברתיים, אבל גם יתהו כיצד המפגש שלהם עם העולם שמחוץ לאקדמיה מעדכן ומתקן את מדעי הרוח. 

 

פרופ' גליה פת-שמיר, ראשת המרכז, חוקרת ומלמדת פילוסופיה סינית ופילוסופיה השוואתית בחוגים לפילוסופיה וללימודי מזרח אסיה. מתוך בחינה מתמדת של מושגים תיאורטיים היא פיתחה פרויקטים שבהם היא רואה יישומים שונים של פילוסופיית הדרך, המחברים בין האקדמיה לציבור ולארגונים חינוכיים, ובהם מרכז קהילתי עראבה, ארגון "סלעית" לנשים בסיכון, ובית ספר "קוממיות" בפרדס כ"ץ. מרכז "רוח המקום" הוא עבורה המשך הדרך להבאת מדעי הרוח אל הקהילה ולקירוב הקהילה אל מדעי הרוח.

 

איך מחזירים את הרוח לקהילה?

דווקא עכשיו, וביתר שאת, מזכירה לנו הרוח שאנחנו בני אדם. מרכז "רוח המקום" נולד במטרה להשיב רוח לחברה הישראלית ומציע שתי תוכניות ייחודיות.

 

התוכנית "משיבי רוח: תוכנית מנדל למנהיגות רוח בקהילה" היא תוכנית לימודים שנתית של אוניברסיטת תל אביב, ועניינה הכשרה של קבוצת מנהיגוּת ויזמוּת קהילתית שתוביל תהליכי חשיבה, פיתוח ויישום של ערכים הומניסטיים ומודלים עדכניים מעולמות מדעי הרוח, בתרבות, בקהילה ובארגונים שונים. משך התוכנית שני סמסטרים אקדמיים, סמסטר אביב וסמסטר קיץ, והיא מתקיימת יום אחד בשבוע. בימים אלו יצא קול קורא למועמדים ולמועמדות עבור התוכנית. 

 

התוכנית "מוצאי דעת: תוכנית מנדל לחקר והוראת מדעי הרוח" מבקשת לקדם את תחום הפדגוגיה של מדעי הרוח לטובת העמקה וקירוב של הוראת מדעי הרוח בקרב ציבור הלומדות והלומדים בכל מערכות החינוך השונות, בחינוך הממלכתי והאקדמי, הפורמלי והבלתי פורמלי. על בסיס הבנת מרכזיותה של פעולת ההוראה לקיומה של כל חברה, וההכרה בחשיבות הפיתוח והשימוש של מתודות הוראה הרלוונטיות לתחומי ידע ספציפיים ולאוכלוסיות מיוחדות של לומדים, מתרכזת התוכנית בשלושה מיזמים עיקריים:

 

עמיתי מחקר: קבוצה של חוקרות וחוקרי מדעי הרוח שתחשוב ותכתוב על מתודות ופרקטיקות פדגוגיות מותאמות ומתוקנות של מדעי הרוח בחינוך הבלתי פורמלי, בבתי הספר ובמוסדות להשכלה גבוהה. עמיתות ועמיתי המחקר יישמו את הצעותיהם בפרויקטים פדגוגיים שונים בשיתוף פעולה עם א.נשי חינוך, תלמידות ותלמידים.

 

השתלמויות למורים: עמיתי המחקר של התוכנית יכתבו ויעבירו השתלמויות למורים שיוכרו לצורכי גמול. בהשתלמות ידונו החוקרים על הצעותיהם הפדגוגיות עם מורים, מתוך למידה הדדית המבוססת הן על מחקר והן על ניסיון.

 

מלגות למורים: התוכנית תציע בכל שנה מלגות קיום לתלמידי ותלמידות דוקטורט העוסקות בהוראה פעילה של מדעי הרוח בבתי-ספר תיכוניים, בחטיבות ביניים, או בבתי-ספר יסודיים, ואשר חוקרים את תחום ההוראה.

 

ליצירת קשר עם המרכז > 

לאתר המרכז > 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>