לראשונה בישראל: המרכז למעבדות חדשנות

אוניברסיטת תל אביב משיקה את המרכז למעבדות חדשנות שיתמקד בפיתוח של מחקרים פורצי דרך

12 אוקטובר 2021
מימין: פרופ' נועם שומרון

לקראת פתיחת שנת הלימודים האקדמית תשפ"ב, אוניברסיטת תל אביב משיקה את "המרכז למעבדות חדשנות". המרכז ישלב כוחות עם התעשייה במטרה לקדם מחקרים פורצי דרך בעלי יישומיות פוטנציאלית בטווח של 7-3 שנים מרגע תחילת המחקר. כעת, המרכז כולל כבר 6 מעבדות כמפורט בהמשך, לצד מעבדות נוספות אשר נמצאות בתהליך בנייה ראשיתי, תוך התאמת המחקר לצרכי הקהילה והחברה, התעשייה ומוסדות הציבור.

 

במסגרת כך, ולראשונה באקדמיה הישראלית, בחירת נושאי המחקר תעשה בהיוועצות עם התעשייה וגופים ציבורים (למשל בתי חולים) שיציגו בפני ראשי המעבדות את הצורך שניכר בשטח, ואלו ינסו לתת מענה מדעי-חדשני ומקיף תוך מספר שנים, תוך שימוש בתוצאות מחקרים פורצי דרך בהם התברכה אוניברסיטת תל אביב. לשם דוגמא, התעשייה תציג דרישה בפיתוח טכנולוגיית צילום ייחודית לצרכים רפואיים או צורך לניטור תכנים פוגעניים במידע המועבר ברשת, והחוקרים ינסו לתת את המענה המחקרי בשיטות אינטלגננציה מלאכותית ייחודית.

 

יובהר כי דפוס הפעילות במחקר היישומי שונה מהמחקר הבסיסי המסורתי שבו המחקרים מתמקדים בתחומי העניין של החוקר, מבלי לחשוב בהכרח על הצורך המידי. יחד עם זאת, יודגש כי המרכז אומנם יתמקד ברכיב היישומי של המחקר, אך אין בכך משום גריעה מעוצמתו של המחקר הבסיסי המצויין המתקיים באוניברסיטה כיום. המחקר הבסיסי היה, עודנו ויישאר גם בעתיד עיקר המחקר המדעי של האוניברסיטה והתשתית למחקרי ההמשך היישומיים. כמו כן, אנשי הסגל במרכז החדש ימשיכו להיות חלק בלתי נפרד מפקולטות "האם".

 

ראוי לציין כי במסגרת התוכנית הרב שנתית, אוניברסיטת תל אביב הגדירה שלושה דגלים מרכזיים בתוכנית העבודה: העצמת הבינלאומיות שלה, קידום הרב תחומיות וחיזוק הקשר עם התעשייה עתירת הידע והחברה. בהקשר זה המרכז החדש יקדם את חזון האוניברסיטה ויהווה גשר אליו יתנקזו שלושת המסלולים.

 

שש המעבדות שפותחות את המסע הן: 

פרופ' נועם שומרון – ריבוב גנטי: ביולוגיה, רפואה, הנדסה

ד"ר גורן גורדון – הרובוט האנושי: חיה, אדם, מכונה

פרופ' טלי חתוקה – מדע עירוני: קיימות, סביבה, מזון

פרופ' מיכל פלדמן – כלכלה חישובית: מידע, בינה וכלכלה

פרופ' עומרי ידלין – צדק ממוכן: משפט, מידע, בינה

ד"ר שרון אהרנוסון להבי – Act-Play-Game

 

 

עיצוב, מותג והנגשה לקהלי יעד

כמו כן, בשונה מהמחקר הבסיסי, שבאופן מסורתי, ממוקד בדיסציפלינה אחת, המחקר במרכז החדש יאגד תחתיו מומחים ממגוון רחב של דיסציפלינות אשר ישבו יחד ויעשירו מימדים מגוונים של המחקר מנקודות המבט השונות, ובכלל זה שאלות של עיצוב, מותג, הנגשה לקהלי יעד מגוונים ועוד (היבטים שבעבר פחות באו לידי ביטוי במחקר האקדמי).

 

כך למשל "המעבדה לצדק ממוכן" תעסוק בתחומים שבהם השוק והאקדמיה ממעטים לעסוק, כגון: מערכות לשכלול הדמוקרטיה – טיפול בפייק ניוז, קשר בין האזרח לממשל וכיו"ב. במעבדה זו ישבו אנשים מדיסציפלינות שונות, לרבות: משפטנים, פסיכולוגים, אנשי תוכנה, תקשורת, מדעי המדינה ומדע עירוני, מעצבים וכיו"ב. 

 

הגישה הכלכלית מתבססת על כך שהתעשייה תיקח חלק משמעותי במימון המחקר, מתוך "ראיית הנולד" ובמתכונת המדמה "חברות במועדון" המקנה זכויות בפיתוח המוצר. באופן טבעי, המרכז מוביל לחשיבה בלתי שגרתית גם בכל הקשור לגבי זכויות הקניין. על פי המודל החדש, כל השחקנים וביניהם האוניברסיטה, החוקרים והשותפים מהתעשייה - יקבלו זכויות שימוש בתוצרי המחקר, כאשר זכויות אלו תהיינה לא בלעדיות ובלתי ניתנות להעברה. מודל ייחודי זה יאיץ את הטמעת החדשנות של האקדמיה בעולם המעשה ויתגבר על אחד המכשולים העיקריים בהעברת טכנולוגיה מהאקדמיה לתעשיה.

 

לדברי נשיא אוניברסיטת תל אביב, פרופ' אריאל פורת: "חזונה של אוניברסיטת תל אביב כולל בינלאומיות, רב תחומיות וקשרים עם התעשייה עתירת הידע והחברה. במרכז למעבדות חדשנות ישולבו כל מרכיבי חזון זה. כאוניברסיטת המחקר הגדולה והמגוונת ביותר בישראל, אנחנו שואפים לכך שהחדשנות המחקרית פורצת הדרך של חוקרי האוניברסיטה תיטיב עם החברה בארץ ובעולם. המרכז החדש הוא מנוע המרה חשוב, שיתרגם מחקר ברמה הגבוהה ביותר לעולם המעשה. אני שמח שחברות מובילות החליטו לתת אמון במודל החדש שלנו והצטרפו כחברות-שותפות במרכז".

 

"מרכז ייחודי זה מגדיר מחדש את ממשק העבודה אקדמיה-תעשיה," אומר ראש המרכז, פרופ' דוד מנדלוביץ, "החופש האקדמי ליצור ולחדש מחד והרצון למחקר שתורם לעולם המעשה מאידך, הובילו למרכז שכולו שילוב ידיים של מעבדות חדשנות בנושאים מגוונים וגורמי ביצוע מובילים כגון תעשייה, בתי חולים וגורמי ממשל. במודל מסחור ומימון ייחודי ובבחירה של מעבדות חדשנות לא שגרתיות פנינו למעורבות הדוקה בין השותפים במרכז שתקרין את החדשנות של האקדמיה לגורמים המיישמים. אני גאה להיות חלק מאוניברסיטה שיצרה פעילות כזו!".

 

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>