מענק של 10 מיליון דולר מטעם קרן קורט להקמתו של מרכז קורט לציביליזציה יהודית

ביסוס שיתוף פעולה פורץ דרך בתחומי החינוך, המנהיגות והמחקר בין אוניברסיטת תל אביב, אנו - מוזיאון העם היהודי, וקרן קורט

16 יוני 2022

סן פרנסיסקו-קרן קורט הכריזה היום על מענק בסך 10 מיליון דולר להקמת 'מרכז קורט לציביליזציה יהודית' – שיתוף פעולה בין הקרן, אוניברסיטת תל אביב ומוזיאון העם היהודי (אנו - ANU) ליישום גישה חינוכית ומולטי-דיסציפלינרית ייחודית לאתגרים של מחשבה יהודית בת זמננו, מעורבות חברתית וזהות, כמו גם בניית דיאלוג והבנה בין יהודי ישראל ליהודי התפוצות, באמצעות גישה חדשנית להוראה על יהדות כקהילה בינלאומית.

 

מרכז קורט באוניברסיטת תל אביב, אוניברסיטת המחקר הגדולה בישראל, יפעל לגישור על פערים ושיפור היחסים בין קהילות יהודיות ברחבי העולם, על ידי התרכזות בקשרים המשותפים אשר איחדו את העם היהודי במשך אלפי שנים. בדרך של הבנה משופרת של העַמִּיּוּת היהודית מנקודת מבט גלובלית והיסטורית, השותפות הזאת מבקשת לחזק את הזהות ואת החינוך של יהודים בישראל, בארה"ב ובעולם כולו.

 

מבנה שותפות פורץ דרך

המענק מוענק לחמש שנים אשר במהלכן מרכז קורט יהווה בית ויפתח פעילויות משותפות בנושא חשיבה יהודית בת זמננו, מעורבות חברתית וזהות. המרכז יגיע לאקדמאים, לציבור הרחב ולמורים בבתי הספר בישראל באמצעות מחקר, הכשרה וחילופים אקדמיים, אירועים פומביים ותוכניות חינוכיות. אוניברסיטת תל אביב ומוזיאון אנו חולקים קמפוס, חזון, וכעת גם שותפות משולבת.

 

שיתוף פעולה זה הוא הראשון מסוגו שבו מוסד אקדמי גלובלי, בית הספר ללימודי היהדות וארכאולוגיה ע"ש חיים רוזנברג באוניברסיטת תל אביב, חבר למוזיאון ומרכז חינוכי בעל שם עולמי, אנו - מוזיאון העם היהודי, ובית הספר הבינלאומי קורט לעמיות יהודית של אנו (שמו הוענק לו ע"י מענק קורט על סך 10 מיליון דולר ב-2016). שותפות זו תנקוט בגישה מגוונת, חדשנית ומתואמת כדי להשתמש בחוזקות של כל מוסד ולמנף את העוצמה האקספוננציאלית המשותפת. מבנה שותפות פורץ דרך זה מגלם את המחויבות העמוקה של אוניברסיטת תל אביב, מוזיאון אנו וקורט להניח יסוד שיחזק את הקשרים היהודיים לעוד דורות רבים.

 

אניטה פרידמן, נשיאת קרן קורט, אמרה: "כעם יהודי, מעולם לא עמדנו באתגרים מהסוג שבפניהם אנו עומדים כעת, במאה ה-21. אך היום, יותר מאי פעם בעבר, אנו מלאי תקווה לגבי העתיד. אנחנו יודעים שאנחנו בדרך הנכונה, כשאנחנו רואים פילנתרופיה יהודית גלובלית – האוניברסיטה הגדולה בישראל, המוזיאון העולמי של העם היהודי, וממשלת ישראל חוברים יחד לשיתוף פעולה למען מטרה משותפת עם ארגונים יהודיים רבים אחרים."

 

קורסים מקוונים, התמחויות לסטודנטים וכנסים בינלאומיים

התוכניות המשותפות של מרכז קורט יפיקו חמישה קורסים מקוונים על ציביליזציה יהודית, יספקו התמחויות במוזיאון אנו עבור 100 סטודנטים מאוניברסיטת תל אביב, ויקימו שני כנסים בינלאומיים דו-שנתיים של מרכז קורט בנושא ציביליזציה יהודית, המתקיימות בסוף השנה השנייה והרביעית, עם כ-300 משתתפים נוכחים פיזית, ושידור ברחבי העולם. ממשלת ישראל, המודעת היטב לנתק ההולך וגובר בין ישראל ליהדות העולם, תספק לפרויקט תמיכה קריטית. תוך שיתוף פעולה עם בתי ספר בישראל, מרכז קורט יצייד מורים ברחבי ישראל בתוכניות חדשניות ומשאבים כדי להעמיק את ידיעות התלמידים בנושא העמיות היהודית.

 

נשיא אוניברסיטת תל אביב פרופ' אריאל פורת: "יחד עם העמקת מחויבותה של אוניברסיטת תל אביב לטיפוח תוכניות לימודים מגוונות ופלורליסטיות בלימודי היהדות, שיתוף פעולה חדש זה עולה בקנה אחד עם משימתה של אוניברסיטת ת"א להרחבת התוכניות המשותפות עם מוסדות אקדמיים ותרבותיים מובילים ברחבי העולם. באמצעות מרכז קורט לציביליזציה יהודית, אנו מצפים ליצור תובנות חדשות רבות-ערך להבנת החוויה היהודית, יחד עם השותף שלנו לקמפוס, מוזיאון אנו, המוזיאון היהודי הגדול והמקיף ביותר בעולם. לכבוד הוא לנו לקבל את התמיכה של קרן קורט עבור יוזמה זו, שתביא את הידע האקדמי העדכני ביותר בנושא העמיות היהודית לקבוצות רבות בישראל וברחבי העולם." 

 

פרופ' יובל רוטמן, מנהל בית הספר למדעי היהדות וארכיאולוגיה ע"ש חיים רוזנברג באוניברסיטת תל אביב: "בעוד שאוניברסיטאות מובילות רבות כוללות מכוני מחקר ללימודי יהדות, מרכז קורט ישאב מתוך החוזקות הדיסציפלינריות של אוניברסיטת תל אביב כדי למלא את החלל בכל הקשור ללימוד והוראה של הציביליזציה היהודית והחשיבות ההיסטורית שלה. על ידי יצירת פרדיגמה חדשה לתפיסת מקומה של היהדות בהיסטוריה, היום ובעתיד, מרכז קורט מתכוון, בנוסף, לשדרג את הקישוריות היהודית בכל העולם. אנו שמחים מאוד לעבוד עם מוזיאון אנו לקידום הרעיונות והפעילויות החדשות הללו, להרחבת ההבנה של היהדות כציביליזציה מגוונת, חדשנית, מכלילה, ודינמית."

 

תוכנית בינלאומית חדשה לתואר שני בלימודי היהדות

אוניברסיטת תל אביב, תוך מינוף המוניטין החזק והגישה הייחודית שלה ללימודי היהדות, תפתח תוכנית בינלאומית חדשה לתואר שני בלימודי היהדות תוך שיתוף פעולה עם שני מרכזים אקדמיים גדולים באירופה ובארה"ב, ואף תציע 325 מלגות לתואר ראשון, תואר שני, ודוקטורט עבור הכשרה פדגוגית, והכשרה להוראה ומנהיגות. אוניברסיטת תל אביב תקים אגודת עמיתי קורט בינלאומית עבור 25 סטודנטים של פוסט-דוקטורט, שישתתפו בסמינר מחקר בן שנה.

 

אירינה נבזלין, יו"ר מועצת המנהלים של מוזיאון אנו-מוזיאון העם היהודי: "עתיד מזהיר לישראל ולעם היהודי מותנה בחוזק ובפוריות הקשר בין ישראל לתפוצות. קרע פנימי הוא האיום האסטרטגי הגדול ביותר שלנו. הדרך היחידה להבטיח את עמידותה של הקשר הזה הוא באמצעות חינוך, המחזק את הזהות שלנו ואת הקשר לשורשינו. מדובר בשותפות מנצחת בין החזון השאפתני של קרן קורט, המצוינות האקדמית של אוניברסיטת תל אביב, והמשאבים של מוזיאון אנו ובית הספר קורט שלו לעמיות יהודית. הוא ממוצב באופן ייחודי כדי להבטיח יסוד חינוכי מוצק ביותר עבור הדורות הבאים."

 

דן תדמור, מנכ"ל מוזיאון אנו-מוזיאון העם היהודי: "כאשר אוניברסיטה מובילה, מוזיאון בעל שם עולמי, ומרכז חינוכי גלובלי חוברים יחד, האפשרויות ממש מלהיבות. אני בטוח כי מרכז קורט לציביליזציה יהודית, שהוקם זה עתה, יהיה בעל השפעה עצומה על אופן ההתייחסות לעמיות היהודית ברמה הגלובלית." 
 

מוזיאון אנו ירחיב את החינוך לעמיות היהודית עבור מחנכים בבתי הספר הציבוריים בישראל וצעירים, עם תמיכה בהדרכה עבור 50,000 מורים ישראלים, וחינוך למנהיגות עבור 40,000 אנשי מקצוע ומנהיגות מתנדבת (lay leaders). הוא יקים מאיץ J-Hub לתמיכה ב-60 עד 80 פרויקטי עמיות, תוך דגש על המבקרים במוזיאון אנו שינסו את האפליקציות ואת היוזמות שפותחו. הוא יצור תוכנית מצטיינים עבור 240 תלמידי תיכון ישראלים. מוזיאון אנו ישמש גם כמרכז הכשרה חינוכי ותרבותי עבור יוזמות כמו 'תגלית'.

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>