שני חוקרים מאוניברסיטת תל אביב נבחרו לאקדמיה הלאומית הישראלית למדעים

פרופ' בילי מלמן מהחוג להיסטוריה כללית ופרופ' גדעון רכבי מהפקולטה לרפואה הם בין ששת החוקרים המובילים שנבחרו השנה

14 פברואר 2017
שני חוקרים מאוניברסיטת תל אביב נבחרו לאקדמיה הלאומית הישראלית למדעים
פרופ' בילי מלמן ופרופ' גדעון רכבי מאוניברסיטת תל אביב הם בין ששת המדענים שנבחרו השנה לאקדמיה הלאומית הישראלית למדעים. האקדמיה מונה כעת 120 חברים.
 
 
פרופ' מלמן היא פרופסור בחוג להיסטוריה כללית באוניברסיטת תל אביב ומופקדת הקתדרה ללימודי אירופה ע"ש אנרי גלסברג. מחקריה, המתמקדים בבריטניה, בצרפת ובתחומי השליטה של האימפריות האירופיות המודרניות, הקדימו את זמנם ונחשבים לפורצי דרך בתחומי ההיסטוריה התרבותית, ההיסטוריה של הקולוניאליזם והאוריינטליזם מהמאה ה-18 ועד לאמצע המאה ה-20, ההיסטוריה של המגדר וחקר השימוש בעבר בעידן המודרני. 
 
 
ספרה “Women’s Orients” – על אוריינטליזם, מעמד ומגדר, נחשב לביקורת האקדמית הראשונה על "אוריינטליזם" של אדוארד סעיד. פרופ' מלמן אף כיהנה במשך חמש שנים כראש בית הספר להיסטוריה באוניברסיטת תל אביב. בנוסף, פרופ' מלמן היא עמיתה בחברה ההיסטורית המלכותית הבריטית וכלת פרס לנדאו לשנת 2006.
 
פרופ' גדעון רכבי הוא המטולוג ואונקולוג ילדים במרכז הרפואי שיבא, פרופסור להמטולוגיה בפקולטה לרפואה ע"ש סאקלר ומופקד הקתדרה לאונקולוגיה ע"ש ג'רסי באוניברסיטת תל אביב. פרופ' רכבי היה הראשון להדגים את תפקידם של אלמנטים גנטיים ניידים, המהווים חלק ניכר מגנום האדם, בהפעלת גנים מחוללי סרטן. ממצאי מחקריו, שזיהו לראשונה נדידת רצפים ניידים בגנום תאי יונקים, הולידו מחקר ענֵף על חשיבותם של אלמנטים אלו בבקרת ביטוי גנים. בעשור האחרון היו פרופ' רכבי וצוותו חלוצים בזיהוי תהליכי מודיפיקציה ועריכה ברצפי RNA. פרופ' רכבי הקים וניהל את המחלקה להמטולוגיה, אונקולוגיה והשתלת מוח עצם בילדים במרכז הרפואי שיבא, וכן את מרכז שיבא לחקר הסרטן, שאותו הוא מנהל כיום. בין היתר, זכה בפרס קנדי, בפרס אלקלס למדען מצטיין ברפואה, בפרס למצוינות במחקר בתחום הרפואה והגנטיקה ע"ש בויטלר ובפרס א.מ.ת לשנת 2013.
 
האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים היא הגוף הבכיר בקהילה המדעית בישראל. היא נוסדה על-פי חוק בשנת תשכ"א (1961), במטרה לרכז את הטובים באנשי המדע בישראל, לטפח ולקדם פעילות מדעית בארץ ולייעץ לממשלת ישראל בנושאי מחקר ותכנון מדעי בעלי חשיבות לאומית. חברי האקדמיה נבחרים לכל ימי חייהם.
 
פרופ' נילי כהן, נשיאת האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים, בירכה את החברות והחברים החדשים ואמרה כי הצטרפותם של ששת המדענים מחזקת את שורות האקדמיה למדעים בחוקרים מן המעלה העליונה, שיסייעו לאקדמיה להשיג את היעדים הלאומיים והבינלאומיים שהציבה לעצמה, ולפתח את הפעילות המדעית הענפה בישראל בשנים הבאות.
 
ששת החברים החדשים הצטרפו לאקדמיה בטקס חגיגי, שבו הוענקו להם תעודות חבר האקדמיה וסיכות. הטקס התקיים בישיבה הפתוחה של האספה הכללית של האקדמיה בחג החנוכה האחרון, בבית האקדמיה בירושלים. את הישיבה פתחה נשיאת האקדמיה, ולאחר שהציגו יושבי הראש של שתי החטיבות – חטיבת מדעי הטבע וחטיבת מדעי הרוח – את המצטרפים החדשים, הם נשאו את הרצאות הבכורה שלהם.
 
אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>