פרס יוקרתי מטעם קרן הומבולדט הגרמנית לפרופ' אילנה גוזס

פרופ' אילנה גוזס מהחוג לגנטיקה מולקולארית של האדם ולביוכימיה בפקולטה לרפואה ע"ש סאקלר זכתה בפרס המחקר מטעם קרן הומבולדט הגרמנית עבור הישגיה רבי-השנים בתחום המחקר הרפואי

07 יולי 2013
פרופ' אילנה גוזס זכתה בפרס יוקרתי מטעם קרן הומבולדט הגרמנית
פרופ' אילנה גוזס במעבדתה (צילום: יונתן בלום)

פרופ' אילנה גוזס מהחוג לגנטיקה מולקולארית של האדם ולביוכימיה בפקולטה לרפואה ע"ש סאקלר זכתה לאחרונה בפרס המחקר מטעם קרן הומבולדט הגרמנית. הפרס הוענק לפרופ' גוזס עבור הישגיה רבי-השנים בתחום המחקר הרפואי. בעקבות זכייתה תוזמן פרופ' גוזס, שמלמדת גם בבית הספר סגול למדעי המוח, להוציא לפועל פרויקט מחקרי לפי בחירתה בשיתוף פעולה עם חוקרים עמיתים בגרמניה.

 

זיהוי גן חדש למדע

"הייתי בין חלוצי המחקר המולקולארי במוח," מספרת פרופ' גוזס על הקריירה המחקרית הענפה שלה. "בעבודת המעבדה, הסטודנטים בהדרכתי ואני מצאנו מספר ממצאים חשובים, וביניהם זיהינו גן חדש למדע, החיוני להיווצרות המוח. אותו גן, שהתגלה במעבדתי באוניברסיטה בשלהי המאה הקודמת, מקודד לחלבון שקראנו לו ADNP) activity-dependent neuroprotective protein). לפי הניסויים שלנו, ADNP הינו משתתף חיוני בתפקוד המוח התקין. לחיזוק ממצאנו, לאחרונה נתגלה שמוטציות ב-ADNP גורמות לאוטיזם באדם. מ-ADNP גזרתי בהמשך מקטע, שנקרא NAP. סביב אותו מקטע ומקטעים נוספים פתחתי חברה, ששמה אלון תרפויטיקה, ואשר ביקשה להביא מזור לחולים במחלות מוח ניווניות באמצעות תרסיס לאף של מקטעי חלבון מגינים." 

 

בשנים האחרונות ביצעה החברה, שפרופ' גוזס היא המדענית המייסדת שלה, ניסויים שהראו כי מקטע החלבון אכן מגן על המוח ומביא לשיפור בתפקודי הזיכרון והלמידה של אנשים עם פגיעה קוגניטיבית קלה שהופכת עם הזמן לאלצהיימר. בנוסף, נמצאו בניסויים השפעות מיטיבות על חולי סכיזופרניה.

 

להביא מזור למחלות

"מטרתי היא לנסות להבין תהליכים של מחלות במוח כמו אלצהיימר וסכיזופרניה, להבין את תפקוד יחסי הגומלין בין התאים במוח, ולנסות להביא מזור למחלות הנוראיות האלה," מסכמת פרופ' גוזס, המופקדת על הקתדרה ע"ש לילי ואברהם גילדור לחקר גורמי גידול ומכהנת כראש מרכז-על אדמס לחקר המוח באוניברסיטה.

 

קרן הומבולדט פועלת לקידום שיתופי פעולה מחקריים בין חוקרים גרמניים לבין חוקרים מן העולם. הקרן קרויה על שמו של חוקר הטבע ומגלה הארצות הגרמני אלכסנדר פון הומבולדט, והיא נוסדה ב-1860, חודשים אחדים לאחר מותו. לאחר מלחמת העולם השנייה הפסיקה הקרן את פעילותה, אך היא הוקמה מחדש ב-1953. מדי שנה מאפשרת הקרן ליותר מאלפיים חוקרים מרחבי העולם לעבוד בגרמניה. חברים בה למעלה מ-26 אלף חוקרים וחוקרות מ-130 מדינות, בהם 46 חתני פרס נובל.

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>