לימודי אדם-חיה: מבט חדש ומקיף על הקשר בין האדם ובעלי החיים

תוכנית חדשה מציעה לראשונה התבוננות מעמיקה על הקיום המשותף והמורכב של האדם לצד בעלי חיים המקיפים אותו

27 ספטמבר 2023

עד היום, אם התעניינו בקשר בין אדם לחיה, היינו צריכים לבחור בין מדעי הטבע - בהם לומדים על בעלי חיים, ובין מדעי החברה - בהם לומדים על בני אדם. "לימודי אדם חיה, לעומת זאת, עוסקים באדם ובחיה גם יחד, ומציעים ידע והבנה בהתנהגות בעלי חיים ובני אדם." אומרת ד"ר טל קוגמן, ראשת היחידה למחקר התרבות, מיוזמות ההקבץ החדש והייחודי שנפתח השנה בתוכנית הרב-תחומית במדעי הרוח, בשיתוף עם היחידה שבראשותה. ההקבץ הוא חלק מתוכנית הלימודים לתואר ראשון בתוכנית הרב-תחומית במדעי הרוח, בשיתוף עם תוכנית הלימודים לתואר השני ביחידה למחקר התרבות.

 

תוכנית הלימודים פותחת אפיקים חדשים להתבוננות על העולם ועל הקיום המשותף והסבוך שלנו לצד בעלי חיים אחרים. היא מציעה לא רק ידע, למידה והבנה, אלא משקפיים חדשות להתבונן ולחשוב איתן על העולם.

 

"בעלי החיים הופכים להיות יותר ויותר משמעותיים לחייהם של בני אדם," אומרת ד"ר קוגמן. "הם נמצאים בכל מקום - בסיפורים ושירים; במיתוסים ואגדות; בבית וברחוב. הם לוקחים חלק מהותי בחיינו, והקשרים שיש לנו איתם מלמדים הרבה על מי שאנחנו."

 

ד"ר טל קוגמן

 

לאהוב ולהשפיע על גורלם של בעלי החיים

התוכנית מיועדת לכל מי שאוהב.ת בעלי חיים ורוצה להשפיע על גורלם ולהיות מעורבים.ות בשינויים החברתיים הנדרשים ביחס אליהם. התוכנית מאפשרת לטעום מכל העולמות – מפילוסופיה ועד זואולוגיה, מאנתרופולוגיה ועד משפטים, ולגלות מחדש את תחומי העניין שלנו דרך הפריזמה של יחסי אדם חיה, באמצעות קורסים ממגוון רחב של תחומים.

 

"מאז התקופה המודרנית מתחוללת מהפכה וגוברים סימני השאלה לגבי יחסינו עם מגוון המינים שחיים לצידנו. מגמה זו הובילה לצמיחה מטאורית של תחום יחסי אדם-חיה, אשר פורח ברחבי העולם מזה כארבעה עשורים."

 

"מעבר לכך, מגמות השוק בחו״ל מוכיחות כי דרושים מומחים ומומחיות לתחום המתפתח של יחסי אדם-חיה, ואנו צופות כי מגמות אלו יגיעו בקרוב ארצה. בנוסף, אנו מאמינות כי למידת ההקבץ תעניק יתרון לכל מי שמבקש להמשיך לתארים מתקדמים רלוונטיים – בין אם כווטרינרים.ות, מטפלים.ות בעזרת בעלי חיים, מורים.ות המעוניינים להנחיל לתלמידיהם.ן את אהבת החי, זואולוגים.ות או מטפלים.ות בכלביות, חתוליות, חוות חינוכיות-שיקומיות, פינות חי, גן חיות ועוד. גם סטודנטים.ות המתעניינים.ות במחקר יכולים.ות למצוא כר פורה של נושאי מחקר מרתקים ולהשתלב בתחום הצעיר הזה, שרק מתפתח וצמא למוחות חדשניים שיצטרפו למגמה."

 

אדם, חיה ומה שביניהם

בין הקורסים הבולטים והמסקרנים בתוכנית, אפשר למצוא את קורס המבוא ללימודי אדם חיה שמעניק את הבסיס לכל קורסי ההמשך בהקבץ ומשלב חוויה מעשית של מפגש עם בעלי חיים עם לימוד תיאורטי בכיתה.

 

הסדנא ׳אדם, חיה ומה שביניהם׳ תעניק חוויית לימוד מיוחדת במינה, שבה חוקרים יחד נושאים מהמציאות העכשווית של חיינו לצד בעלי חיים, ותוך כדי כך מחדדים את כישורי החוקרים והחוקרות שבנו כשנבחר בכל מפגש סדנאי נושא אחר לחקור באמצעות סרטים, קטעי עיתונות ווידאו, רשתות חברתיות וידיעות חדשותיות, ובסגנון של למידה מבוססת פרויקטים.

 

הקורסים בהתנהגות בעלי חיים ובקוגניציה של בעלי חיים יפתחו צוהר לעולמם הרגשי והקוגניטיבי של מגוון בעלי חיים, והקורסים בארכיאוזואולוגיה יספקו הצצה לעבר המשותף ולהתפתחות ההיסטורית המשותפת של אדם וחיה. עולמות ידע אלו ונוספים מרכיבים את פסיפס לימודי אדם חיה.

 

 

לחולל שינוי אמיתי בעולם

מה התוכנית יכולה לתרום לתלמידים במהלך הלימודים וגם בעתיד, מבחינה מקצועית? "אשכול הקורסים בלימודי אדם-חיה מאפשר להתבונן באופן ייחודי על היחסים שלנו עם בעלי החיים, מזוויות שיכולות להעניק יתרונות משמעותיים בקבלה ללימודי המשך מעשיים בתחום או בהתמודדות על משרות רלוונטיות בשוק העבודה." משיבה ד"ר ענת בן יונתן, אנתרופולוגית המתמחה במחקר יחסי אדם-חיה, מיוזמות ההקבץ שגם מלמדת בו.

 

ד"ר ענת בן יונתן

 

"מעבר לכך, זהו תחום שהדרישה לו גוברת בעולם מדי שנה מאחר שעם הזמן יחסי האדם עם מגוון בעלי החיים הולך ונעשה מורכב יותר. למשל, אקולוגית התנהגותית שמגיעה לייעץ לעירייה אשר בשנים האחרונות הלכו והתרבו בה חיות בר, תצטרך להבין לעומק לא רק את ההשלכות האקולוגיות של הימצאות בעלי חיים אלו בעיר, אלא תצטרך להבין מהם הממשקים של הציבור עם אותם בעלי חיים, כיצד ליישב קונפליקטים בין אדם לחיית בר, כיצד למפות את מגוון בעלי העניין הנוגעים לסוגייה, ואילו פתרונות יהיו אפקטיביים עבור כל הנוגעים בדבר. על מנת להבין זאת, אין די בהכשרה אקולוגית, אלא בהכשרה רב תחומית שתאפשר לצייר תמונה מאוזנת ולקחת בחשבון את כל הנוגעים לדבר."

 

"ככל שהעולם נעשה מורכב יותר, כך הדרישה לתפקידים אלו כוללת זוויות נוספות שאין די בפריזמה יחידה לפתור. וכמובן - זוהי הזדמנות ייחודית להתפתח בכיוונים שיאפשרו לך לחולל שינוי אמיתי בעולם," מסכמות טל קוגמן וענת בן יונתן.

 

למידע נוסף ולהרשמה ללימודי תואר ראשון בתוכנית הרב-תחומית במדעי הרוח  > 

 

למידע נוסף ולהרשמה ללימודי תואר שני ביחידה למחקר התרבות >

 

 

כל מה שמעניין - ישר למייל

To prevent automated spam submissions leave this field empty.
אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>