לראשונה: חוקרת ישראלית זכתה בפרס רוזנברג

פרופ' תמר הרציג זכתה בפרס דורותי רוזנברג לשנת 2020 לספר הטוב ביותר בחקר תולדות הפזורה היהודית

21 מרץ 2021
פרופ' תמר הרציג (צילום: אילן בשור)
פרופ' תמר הרציג (צילום: אילן בשור)

פרופ' תמר הרציג זכתה בפרס דורותי רוזנברג לשנת 2020 לספר הטוב ביותר בחקר תולדות הפזורה היהודית, מטעם האגודה ההיסטורית האמריקאית, על ספרה A Convert’s Tale: Art, Crime and Jewish Apostasy in Renaissance Italy. האגודה ההיסטורית האמריקאית היא האגודה המקצועית הגדולה והמובילה בעולם  בתחום ההיסטוריה, על כל ענפיה. עד כה, אף חוקר או חוקרת מאוניברסיטה ישראלית לא זכו בפרס היוקרתי.

 

פרופ' תמר הרציג היא חברת סגל בחוג להיסטוריה כללית בביה"ס להיסטוריה ע"ש צבי יעבץ. היא היסטוריונית של אירופה בעת החדשה המוקדמת, המתמחה בהיסטוריה דתית וחברתית ובהיסטוריה של המגדר. פרופ' הרציג מכהנת כראש מכון קוריאל ללימודים אירופיים באוניברסיטת תל אביב וכן כסגנית יו"ר החברה ההיסטורית הישראלית.

 

ספרה של פרופ' הרציג מבוסס על תגליות ארכיוניות, שאפשרו לה להאיר באור חדש את תופעת המרת הדת מהיהדות לנצרות. זאת באמצעות מחקר מיקרו-היסטורי, שמשחזר את קורות חייו של סלומונה דה ססו, אחד משני האמנים היהודים החשובים שפעלו באיטליה של הרנסנס, שהתנצר והפך לאחר מכן לארקולה דה פדלי. הספר חושף את הדינמיקה המורכבת שהביאה את האמן הנודע להתנצר, את הכפייה והלחצים שהיו מעורבים במהלך הזה ואת ההשלכות החומריות והמעמדיות של ההתנצרות, הן מבחינת האמן עצמו והן מבחינת בני משפחתו. אחד החידושים המרכזיים של הספר הוא ההתמקדות בהמרת הדת כתהליך ארוך והדרגתי, ובמשמעויות שנודעו לה מבחינת הקהילה הנוצרית, מבחינת הקהילה היהודית וגם מהפן של קו התפר שביניהן. בנוסף לפרס רוזנברג, זכה הספר גם בציון לשבח של האגודה האמריקאית ללימודי הרנסנס לשנת 2021.

 

צוות שופטי פרס רוזנברג נימקו את בחירתם: "זהו מחקר וירטואוזי המתמקד ביהודי וירטואוזי. הספר הזה פותח צוהר לעולמה של איטליה בתקופת הרנסנס מהרבה זוויות שונות ובפירוט יוצא מן הכלל. הוא מבוסס על מחקר ארכיוני מעמיק ותורם לתחומי מחקר רבים כמו תולדות האמנות, ההיסטוריה של המיניות, היסטוריה עסקית והחשוב מכל - ההיסטוריות המשותפות של היהדות והנצרות".

 

"אני שמחה מאד, בתור מי שמרגישה מחויבות לחשוף באמצעות מחקר ארכיוני את קורותיהם של בני קבוצות שוליים ומגזרים נרדפים, שכעת גם הפרקים הפחות מוכרים בדפי ההיסטוריה של הרנסנס זוכים להכרה", אומרת פרופ' הרציג. 

 

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>