הכפר הגלובלי נוחת בפקולטה למדעי החברה

אוניברסיטת תל אביב משיקה את המדרשה הבינלאומית ללימודים מתקדמים במדעי החברה

17 מאי 2022

הפקולטה למדעי החברה ע"ש גרשון גורדון, בהובלת הדקאן פרופ' איתי סנד, משיקה יוזמה חדשה עם הפנים לזירה העולמית: המדרשה הבינלאומית ללימודים מתקדמים במדעי החברה. המדרשה תציע מגוון תוכניות לתואר שני בשפה האנגלית, שיונגשו לסטודנטיות ולסטודנטים מכל העולם, ותארח חוקרים, מרצים, ומומחים מהצמרת העולמית בתחומיהם.

 

לרגל ההשקה מארחת הפקולטה את פרופ' פול רומר מאוניברסיטת ניו יורק, חתן פרס נובל לכלכלה לשנת 2018, מומחה בתחום תאוריית הצמיחה הכלכלית ומהכלכלנים המצוטטים ביותר בעולם האקדמי. פרופ' רומר הוא מתומכיה המובהקים של היוזמה החדשה, והוא יוביל את נבחרת החוקרים הבינלאומיים שיתארחו במדרשה. במהלך ביקורו באוניברסיטה, שנערך בימים אלו, הוא יקיים מגוון פעולות אקדמיות, בהן סדנאות מיוחדות לדוקטורנטיות ודוקטורנטים מצטיינים, מפגש עם אנשי סגל צעירים, פיתוח תוכנית המצטיינים של המדרשה ואף יישא הרצאה בפני ידידי האוניברסיטה.

 

"את מה שלמדנו על בשרנו אנו מלמדים כעת את כל העולם"

המדרשה החדשה צפויה להיכנס לפעילות מלאה באוקטובר 2022, עם פתיחת שנת הלימודים תשפ"ג. היא מאגדת תחתיה חמש תוכניות בינלאומיות קיימות של הפקולטה למדעי החברה: פיתוח בר-קיימא עם דגש על מדינות מתפתחות, לימודי הגירה, יישוב סכסוכים, ביטחון ודיפלומטיה וסייבר במדיניות וממשל, שבהן לומדים כיום כ-150 תלמידים מישראל ומרחבי העולם. בשנים הקרובות יתווספו אליהן חמש תוכניות נוספות, בהן אקלים, טראומה ובריאות הציבור. בסה"כ ילמדו במדרשה כ-300 סטודנטים מדי שנה ורובם צפויים, עם סיום לימודיהם, להצטרף למגוון עמותות וארגונים בינלאומיים העוסקים בתחומים שאותם למדו.

 

פרופ' סנד מדגיש כי המדרשה מביאה לידי ביטוי את המובילות הישראלית בתחומים רבים ומגוונים הקשורים למדעי החברה. "כולם מדברים על אומת ההייטק, אבל אנחנו הרבה יותר מזה. בישראל נצבר ידע עצום בתחומים רבים שאינם טכנולוגיים, והמומחיות הישראלית מבוקשת בכל העולם. רבים מהתחומים האלה יבואו לידי ביטוי בתוכניות של המדרשה החדשה, במטרה להנגיש לעולם כולו את הידע שנצבר באוניברסיטת תל אביב ובמדינת ישראל בכלל, כמו ההתמודדות עם מגפה גלובלית, מומחיות בתחום שינויי האקלים ופיתוח בר קיימא בשל מיקומה הגיאוגרפי של ארצנו על סף המדבר, יישוב סכסוכים, ביטחון ודיפלומטיה, שלמדנו על בשרנו במדינתנו למודת העימותים והמלחמות ועוד", הוא אומר.

 

פרופ' איתי סנד, דקאן הפקולטה למדעי החברה

 

מסלול מזורז לדוקטורט למצטייני תואר ראשון

בנוסף לתוכניות לתואר שני תיפתח במדרשה תוכנית ייחודית לדוקטורט: 10 סטודנטיות וסטודנטים שיסיימו בהצטיינות את לימודיהם לתואר ראשון בפקולטה למדעי החברה, יוכלו להמשיך במסלול מזורז לדוקטורט, שיכלול מלגה לכל תקופת הלימודים, מנחה שותף מאוניברסיטה מובילה בחו"ל, ושהייה של שנה באותה אוניברסיטה.

 

גם ברמת הסגל האקדמי צפויה המדרשה לייצר תנועה דו-סיטרית מתמדת: מרצים וחוקרים מהפקולטה ישהו באוניברסיטאות בחו"ל, ובמקביל יתארחו במדרשה מדי שנה 30-20 חוקרים ומרצים מכל העולם (שניים או שלושה בכל זמן נתון), שיבצעו מחקרים וילמדו בתוכניות הבינלאומיות. בימים אלה מקיימת הפקולטה מגעים עם מוסדות אקדמיים מובילים ברחבי העולם, לצורך חילופי סטודנטים. הבולטים שביניהם נכון להיום: אוניברסיטת ג'ונס הופקינס ואוניברסיטת נורת'ווסטרן בארה"ב, סיאנס פוליטיק בצרפת, ו-EUI (המכון האוניברסיטאי האירופי) בפירנצה.

 

"המדרשה הבינלאומית החדשה משתלבת היטב בחזונו של נשיא האוניברסיטה: הגדלת הניראות והמובילות של אוניברסיטת תל אביב בזירה הבינלאומית. מצד אחד אנו מושכים אלינו סטודנטים מכל העולם, שמבקשים ליהנות מהידע ומהמומחיות של הפקולטה ושל ישראל בכלל, במגוון רחב של נושאים בתחום מדעי החברה. מצד שני, עבור הסטודנטים ואנשי הסגל הישראלים, אנחנו 'מביאים את חו"ל אלינו' בדמות מרצים, חוקרים, ומנחים מהשורה הראשונה מכל העולם. בכך אנו מונעים 'בריחת מוחות' ומאפשרים לתלמידים ולחוקרים המצוינים שלנו להישאר אצלנו. אני צופים כי בזכות הרוח היזמית והדינמית תהפוך המדרשה למרכז בינלאומי של חילופי ידע וצמיחת ידע בתחומים רבים ושונים של מדעי החברה, שעומדים היום בלב ההוויה האנושית והאתגרים הקריטיים של זמננו", מסכם פרופ' סנד.

 

לפגוש את זוכה פרס נובל בכלכלה

ד"ר רועי לוי מבית הספר לכלכלה ע"ש איתן ברגלס, שחוקר כלכלה פוליטית, מרחיב על ביקורו של פרופ' פול רומר בפקולטה: "אני מתרגש לפגוש חתן פרס נובל בכלכלה ולשמוע מה הוא חושב על סוגיות כלכליות בוערות. פרופ' רומר זכה בפרס היוקרתי יחד עם ויליאם נורדהאוס, על מחקריו בנושא צמיחה כלכלית. הוא בדק כיצד יזמות (innovation), תורמת לצמיחה ארוכת טווח. בעוד שכלכלנים כבר הבינו שיזמות וידע תורמים לצמיחה כלכלית, רומר חקר את התנאים שמעודדים יותר יזמות. כלומר, במקום להניח שהתפתחויות טכנולוגיות מתרחשות מעצמן באופן אקראי, רומר מידל את ההתפתחויות האלו כתלויות בתנאים הכלכליים. המסקנה המתבקשת היא שמדיניות כלכלית יכולה לעודד יזמות וקידמה טכנולוגית וכך להשפיע על הצמיחה". 

 

ד"ר לוי מסביר כי לדעתו, התרומה הייחודית של פרופ' רומר היא התעניינותו במגוון רחב של נושאים כלכליים, כולל עבודות אמפיריות, למרות היותו תיאורטיקן. "למשל, פרופ' רומר חקר כיצד קניין רוחני יכול לעודד יותר פטנטים, אבל בפוסט שפרסם לאחרונה באתר שלו, הוא מסביר שהוא למד ממחקרים אמפיריים של ליסה קוק שגם ביטחון אישי והגנה מפני אלימות הם גורמים חשובים שיכולים לעודד יותר יזמות. לכן, כשאפגוש אותו, אני מעוניין לשאול אותו מה לדעתו התפקיד של נורמות בצמיחה טכנולוגית, וגם אם הוא חושב שקיטוב פוליטי עלול לפגוע בצמיחה. כחוקר כלכלה פוליטית ומתעניין בנורמות ובהשפעה של התקשורת, אני יכול לומר שלרוב משתני התוצאה שאני מתמקד בהם הם אישיים או פוליטיים, אבל ייתכן מאד שלנורמות יש גם השפעות מאקרו-כלכליות". 

 

בתור חוקר של רשתות חברתיות, ד"ר לוי מתכוון לשאול את פרופ' רומר על מס חדש שהוא הציע שיוטל על פרסום אונליין. "המס אמור למתן את הכוח העצום שצברו חברות טכנולוגיה, בעיקר בזכות הידע הרב שיש להן על מיליארדי לקוחות להם הם יכולים להראות פרסומות. מסקרן אותי אם רומר חושב שמס כזה יכול באמת לצאת לפועל והם יהיו לו השלכות על ההתנהלות של חברות הטכנולוגיה והמודלים שהם יאמצו או רק על הגודל שלהן". 

 

יוביל את נבחרת החוקרים הבינלאומיים שיתארחו במדרשה. פרופ' פול רומר

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>