להיות מוזיקאי זה לפתוח את הלב

יצאנו לבדוק את מפלס ההתרגשות בקרב הסטודנטים שיעלו לבמה בקונצרט הגאלה השנתי של ביה"ס למוזיקה, בניצוחו של המאסטרו זובין מהטה

17 מאי 2017
להיות מוזיקאי זה לפתוח את הלב
חולמים לעורר השראה ולרגש. נור דרויש ומוטי פנג בנטוב

מה משותף לצעירה מהכפר איכסאל שליד נצרת, ולצעיר רמת-גני יליד סין, מלבד העובדה ששניהם תלמידי בית הספר למוזיקה ע"ש בוכמן-מהטה? נור דרויש (23) ומוטי פנג בנטוב (20) הם שניים מכוכבי קונצרט הגאלה השנתי של התזמורת הסימפונית של בית הספר למוזיקה, שייערך בהיכל התרבות ב-23 במאי, תחת שרביט המנצחים של המאסטרו זובין מהטה.

 

ערב הגאלה נערך מדי שנה, מאז 2004, פתוח לקהל הרחב ונחשב לגולת הכותרת של התכנית להכשרה תזמורתית. בקונצרט משתתפים הסטודנטים המצטיינים של בית הספר. "הרעיון הוא לחשוף את התזמורת לקהל הרחב ומצד שני להכשיר את התלמידים לקריירה תזמורתית", מסבירה בלהה רובינשטיין, מנהלת התזמורת. "לזובין מהטה יש מסירות מאוד גדולה לתזמורת, שנחשבת מבחינתו לחלון הראווה של בית הספר".

 

במשך השנים תומך זובין מהטה בלהט רב בקידומם של כישרונות מוסיקליים ברחבי העולם, הוא מכהן כנשיא כבוד של בית הספר, ואף היה שותף פעיל בתכנונו, מלווה אותו מאז הקמתו ומנצח על תזמורת בית הספר אחת לשנה. עבור נור, בוגרת תואר ראשון בזמרה בבית הספר למוזיקה, ההתרגשות היא עצומה: "הערב הזה נותן הזדמנות למבצעים צעירים להיות תחת שרביטו של מנצח עולמי וכמובן חשיפה במקום נחשב ומכובד כמו היכל התרבות".

 

זהו אינו המפגש הראשון של נור כסולנית עם מהטה. בקיץ 2016 הופיעה בקונצרט שעליו ניצח מטעם עמותת "בדרך להחלמה", המפעילה מערך מתנדבים להסעת ילדים פלסטינים לבתי-חולים בישראל. העמותה פועלת לקירוב לבבות ולקידום השלום בין העמים. "זה היה מעמד מאוד מרגש ורגע מקסים של אנושיות. כשחושבים על משמעות הקונצרט - זה היה מושלם".

 

"גדלתי בבית מוזיקלי רב-תרבותי, אבא שלי השמיע לנו אום כולתום, פיירוז וגם אופרות. אני התחברתי לשירה הקלאסית. כשאת שרה אופרה את בעצם נכנסת לדמות, את מרגישה שכל הגוף שלך הוא לא את. וזה מאוד מאתגר אותי להביא את המוזיקה לא כנור - אלא כסוזנה, או כקליאופטרה".

 

 

להבין את המוזיקה מהלב

"לפני כל קונצרט יש התרגשות", מתאר מוטי את תחושותיו לקראת הערב, "זה תלוי באווירה, במעמד ובעיקר במידת המוכנות שלך לקונצרט. זאת לא הפעם הראשונה שאני מנגן בהיכל התרבות, אבל כאן מדובר בסדר גודל אחר, ובכלל - לנגן עם זובין מהטה זה כבוד עצום. יש משהו מאוד קליל, מדויק וברור באופן הניצוח שלו, הוא יודע לנוע אתך כסולן ויכול לקרוא אותך היטב ולעזור לך עם התזמורת שאמורה לתמוך בך".

 

בנטוב, סטודנט שנה א' בביה"ס למוזיקה, נולד בבייג'ינג לאם סינית ואב ישראלי והחל את דרכו המוזיקלית בגיל חמש: "תמיד הייתה לי משיכה למוזיקה. אף על פי שאמא שלי רצתה שאהיה רופא, היא הבינה את המשיכה שלי לתחום". כבוגר תיכון תלמה ילין לאמנויות, במגמה למוזיקה קלאסית, כבר הספיק בנטוב לנגן בכמה תזמורות פילהרמוניות וזכה בפרסים ובתחרויות. אך את תודתו הגדולה הוא חב לקרן התרבות אמריקה-ישראל, המסייעת לתלמידי אמנות מצטיינים, על שהעניקה לו כל השנים מלגת לימודים אצל מיטב המורים למוזיקה בארץ ובעולם. "החינוך המוזיקלי בישראל הוא כל כך יקר, ובלי העזרה שלהם, בעיקר כשהייתי צעיר, הורי לא היו יכולים לממן כלום. התמיכה הפיננסית שלהם עצומה", הוא מסביר.

 

 

"לזמרת אופרה כיום נדרשת השכלה אקדמית"

בית הספר ע"ש בוכמן-מהטה נחנך בשנת 2005, ואיחד לתוכו את האקדמיה הישראלית למוזיקה ע"ש רובין והחוג למוזיקולוגיה באוניברסיטת תל אביב, יחד עם התכנית להכשרה תזמורתית של התזמורת הפילהרמונית הישראלית. סגל בית הספר כולל נגנים ראשיים של התזמורת הפילהרמונית הישראלית בעלי מוניטין בינלאומי, ורבים מתלמידיו מופיעים תוך כדי לימודיהם על בימות קונצרטים נחשבות בארץ ובחו"ל, וגורפים פרסים בינלאומיים.

 

"הלימודים נותנים השראה לעשייה מוזיקלית", מסבירה נור את חשיבות התואר כערך מוסף למקצוע. "החשיבה המוזיקלית מתפתחת כל הזמן בזכות טכניקות שאנחנו נחשפים אליהן בלימודים ומתנסים בהן על הבמה. למשל, כששרים אופרה חייבים ללמוד דיקציה של שפות – גרמנית, צרפתית, איטלקית ואנגלית, כדי להגות את המלים באופן מדויק. זה אחד התנאים שנדרשים כדי להיות זמרת אופרה טובה. מוזיקה היא אמנות שיש מאחוריה הרבה עומק ורבדים, וכדי לבטא אותה ולהעשיר את המשפט המוזיקלי חשוב ללמוד באקדמיה. לדוגמא, מוצארט היה מרדן, וצריך להבין את הנפש שלו לפני ששרים או מנגנים אותו. תוך כדי התואר אנחנו נדרשים ללמוד תיאוריה, הרמוניה ולנתח יצירות. יש המון קורסים שמכשירים אותך להיות מבצע מקצועי של מוזיקה קלאסית, ואת זה לומדים רק באקדמיה. זה ארבע שנות לימוד שבהן מתקיים תהליך של גוף-נפש-מוח. זה לחיות את המוזיקה ביומיום".

 

"מוזיקה לא יכולה להרשות לעצמה דיסטאנס"

לרעיון הזה מתחבר גם מוטי: "אין ספק שתואר במוזיקה חשוב כי הוא מעניק מסגרת תומכת שתורמת מאוד ליצירה. תואר במוזיקה הופך אותך למוזיקאי מודע, עשיר וכזה שיודע לקבל החלטות יותר טובות לגבי אינטרפרטציה של יצירות". על האווירה בביה"ס למוזיקה הוא מספר: "יש מורים שהם מוזיקאים ברמה בינלאומית וכולם מעולים. אין הרבה דיסטאנס, מוזיקה לא יכולה להרשות דיסטאנס. באיזה שהוא שלב, כשאתה עובד בכזאת קרבה ובכזאת התמדה עם מורה מסוים, אי אפשר שלא לפתח קשר אישי".

 

מוטי חולם להופיע בקארנגי הול, ובכלל, להמשיך להופיע כאמן. "אני מאמין שהתפקיד שלי כאמן ומוזיקאי זה לגעת באנשים, לעורר השראה ולרגש, ואני חולם להמשיך ולעשות את זה כל חיי".

 

ערב הגאלה יתקיים ב-23.5 בהיכל התרבות. תינתן הנחה של 30% לכרטיס לסטודנטים וסגל.

 

לפרטים נוספים בדף האירוע >

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>