מהמעבדה לקליניקה: מרכז חדשנות לפיתוח תרופות

המרכז ימנף את עוצמת המחקר של האוניברסיטה בשילוב עם המרכזים הרפואיים המסונפים לה, במטרה לפתח תרופות עד לרמת הניסויים הקליניים

18 פברואר 2018

מרכז חדשנות לרפואה תרגומית לפיתוח תרופות מהמעבדה לקליניקה הוקם באוניברסיטה. "מטרת המרכז היא להרחיב משמעותית את ארסנל התרופות העתידיות," אומר פרופ' דן פאר, ראש המרכז לחקר הביולוגיה של הסרטן בפקולטה למדעי החיים ע"ש ג'ורג' ס.וייז, שיוביל את המרכז החדש. "לשם כך אנחנו מבקשים למנף את כוחה המחקרי העצום של האוניברסיטה, בשילוב עם 17 המרכזים הרפואיים המסונפים לה, בהם: המרכז הרפואי ע"ש שיבא, מרכז רפואי רבין והמרכז הרפואי תל אביב ע"ש סוראסקי. בנוסף גייסנו ליוזמה דמויות מובילות מתעשיית התרופות, שישמשו כמנטורים בפרויקטים הנבחרים, ויכוונו את הפעילות המחקרית לכיוון תעשייתי
 

פרופ' פאר מסביר כי נכון להיום מוכרות לרפואה יותר מ-10,000 מחלות, אך כדי להיאבק בהן, עומדות לרשות הרופאים רק 500 משפחות של תרופות המאושרות על ידי רשות המזון והתרופות של ארה"ב (FDA). במקביל, בשל תהליכים מורכבים של פיתוח ופיקוח, קצב הצטרפותן של תרופות חדשות למאגר הגלובלי הוא איטי ביותר. מצב זה נובע במידה רבה מהקשיים בהם נתקלים חוקרים באקדמיה, בבואם לתרגם תגליות מדעיות לתרופות ממשיות, שמגיעות לתעשייה ולקליניקה, ומסייעות לחולים. המרכז החדש הוקם במטרה לתת מענה מושכל וחדשני לבעיה האקוטית.

 

גשר בין האקדמיה לתעשייה

מדובר במודל פורץ דרך, שמייעל במידה משמעותית את התהליך המורכב של פיתוח תרופות חדשות, ומאפשר לראשונה פיתוח עד לשלב הניסויים הקליניים - בין כותלי האקדמיה. בדרך זו ניתן להביא לתעשייה מספר רב של תרופות בשלות, קרובות מאוד לשלב הייצור, ובכך למזער סיכונים ולצמצם עלויות עבור החברות העסקיות. לדברי פרופ' פאר, "המימון למחקרים יגיע ממאגר תורמים ומאוניברסיטת תל אביב. המנטורים יפעלו בהתנדבות, כאשר הניסויים הקליניים, שעלותם יכולה להיות גבוהה ביותר, ייערכו במסגרת בתי החולים השותפים, בעלות נמוכה בהרבה. כך נוכל להביא לתעשייה תרופות בשלב מתקדם יותר שיעילותן ואיכותן כבר הוכחו בניסויים קליניים ראשוניים. בכך ניתן יהיה להתגבר על הקושי הניצב בפני התעשייה הנדרשת לקחת סיכון בשלבי פיתוח תרופות ראשוני."

 

המודל הייחודי מאפשר למיזם לפתוח את שעריו לכל רעיון חדשני מכל תחום, בנוגע לכל מחלה ובעיה רפואית - כולל רעיונות מרחיקי לכת, שעלולים להיראות כהימור למשקיעים עסקיים. "המחויבות שלנו היא אך ורק לתרופות החדשות ולהצלחתן," מסכם פרופ' פאר. "בשורה התחתונה, אנחנו בונים גשרים – בין האקדמיה לבין בתי החולים והתעשייה".

 

בהמשך לכנס ההשקה של המיזם שהתקיים ב-1.2.2018, יופץ קול קורא ראשון בין החוקרים בכל רחבי הקמפוס, והרופאים בבתי החולים המסונפים. כל ההצעות שיוגשו למיזם ייבחנו בידי ועדת מומחים בינלאומית, ובשנה הראשונה ייבחרו שלושה פרויקטים. בהמשך יגדל מספר הפרויקטים במיזם ל-10 בשנה.

 

לאתר מרכז בלווטניק לחקר תרופות >

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>