לראשונה בישראל: מבצע השבה לטבע של חפריות מגרעין הרבייה שבגן הזואולוגי עבר בהצלחה

פעולת שחרור החפריות לטבע היא אבן דרך בשמירה על מיני הדו חיים בארץ

02 מרץ 2017
צילום: סיימון ג'יימיסון
צילום: סיימון ג'יימיסון

ב-13 בפברואר יצא צוות של חוקרים, סטודנטים ועובדים מבית הספר לזואולוגיה של אוניברסיטת תל אביב, בשיתוף ובתיאום עם רשות הטבע והגנים, למבצע השבה לטבע של חפריות מגרעין הרבייה שבגן הזואולוגי. החפרית המצויה היא דו חיים הנמצא בסכנת הכחדה קריטית בישראל. לחפרית ראשנים גדולים במיוחד, ולוקח להם זמן רב להשלים גלגול: מספר חודשים עוברים מהבקיעה מהביצה ועד הגלגול לשלב החיים היבשתי. מסיבה זו, כדי להתרבות החפריות זקוקות לשלוליות חורף עונתיות, המחזיקות נפח גדול של מים לאורך כמה חודשים.

 

השלולית האחרונה

גרעין הרבייה בגן הזואולוגי הוקם לפני כארבע שנים, במטרה להוות "תיבת נוח" זמנית לשרידיה האחרונים של אוכלוסיות הטריטונים והחפריות של עמק זבולון. באותה שנה, 2013, נבנה מרכז קניות על השריד האחרון של ביצות עמק זבולון, שהשתרעו פעם על פני כל המרחב שאנו מכירים היום בתור הקריות, אזור התעשייה ונמל חיפה. השלולית האחרונה של מרחב הביצות המפואר הזה, שלולית הצ'קפוסט, פינתה אף היא את מקומה לטובת מרכז קניות.

 

אוכלוסיות מיני הדו חיים בחבלי ארץ שונים נבדלות זו מזו במידת מה מבחינה גנטית. חלק מהייחוד של כל אוכלוסייה מתבטא בהתאמה לתנאי המחיה המקומיים, חלק אחר הוא שונות מקרית, שאין לה בהכרח חשיבות פונקציונלית כרגע, אבל יש לה חלק בתרומה למגוון הגנטי הכולל של המין. לכן יש חשיבות לניסיון להציל באופן ספציפי את נציגיה האחרונים של אוכלוסיית עמק זבולון, אף על פי שחפריות וטריטונים חיים גם באזורים אחרים בארץ.

 

בריכת חורף חלופית בעתיד

מטרתו של גרעין הרבייה שהוקם בגן היא לשמש מקור להשבת האוכלוסיות הללו לטבע, לאתר מתאים במרחב המקורי שבו חיו או בסמוך לו. מאחר שמרבית המרחב עבר פיתוח ולא נותרו בו אוכלוסיות טבעיות של חפריות או טריטונים, השאיפה היא שבשנים הקרובות תוקם בריכת חורף חלופית לא רחוק מהמקום שבו הייתה שלולית הצ'קפוסט, שתזכה להגנה סטטוטורית מפני פיתוח ובינוי ושתוכל להוות בית גידול טבעי לטווח הארוך.

 

אלפי ראשנים חדשים

השנה, סוף סוף, טיפולם המסור של עובדי הגן בחפריות נשא פרי: החפריות, שנאספו בתור ראשנים משלולית הצ'קפוסט לפני ארבע שנים, הגיעו לבגרות מינית והתרבו. בגרעין הרבייה נצפו הטלות ומהביצים בקעו אלפי ראשנים. כ-2,000 ראשנים וכמה עשרות חפריות בוגרות שוחררו בשני אתרים, שמיקומם נותר חסוי. פעולת שחרור זו היא אבן דרך בשמירה על מיני הדו חיים בארץ: לראשונה בארץ משוחררות לטבע חפריות מגרעין רבייה בשבי. מעולם לא הושב בארץ מין של דו חיים אל המרחב שממנו נכחד כתוצאה מפעילות הפיתוח של עשרות השנים האחרונות. הדרך עד להשגת המטרה הזו עדיין ארוכה, אבל החפריות עשו כברת דרך כבירה, וחוף המבטחים (של בריכת החורף העונתית) כבר נראה באופק. עם קצת מזל והרבה נחישות, הן תגענה אליו.

 

סיימון ג'יימיסון מתבונן בחפרית. צילום: אלכס סלבנקו

 

צילום: סיימון ג'יימסון

 

יעל בלון משחררת חפרית. צילום: אלכס סלבנקו

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>