מה משותף לבוב דילן, למבצע משה ולגיבורי-על יהודים? את כולם תפגשו בתערוכות החדשות בבית התפוצות

מוזיאון העם היהודי משיק אגף חדש במפגן עשיר של יצירה יהודית מרגשת ומגוונת

06 יוני 2016
גלריית בתי הכנסת בבית התפוצות. (צילום: שחר וזיו כץ)
גלריית בתי הכנסת בבית התפוצות (צילום: שחר וזיו כץ)

לחגוג את היצירה וההתחדשות המגולמים בחיים היהודיים

אגף חדש נחנך החודש בבית התפוצות בקמפוס אוניברסיטת תל אביב. באגף החדש גלריה המציגה באופן מקורי, מרתק ומעורר מחשבה את אוסף דגמי בתי הכנסת רב המוניטין של בית התפוצות. היא כוללת 21 דגמים של בתי כנסת, אשר כל אחד מהם מציג פנים שונים של תפקידי הליבה של בית הכנסת: מפגש חברתי, לימוד, יצירה ותפילה, כמו גם חתונה, בר/בת-מצווה, מפגשים קהילתיים, אירועי גיוס תרומות, תמחוי וצדקה, ועוד. לצד כל מודל מוצג פריט טקסי מקורי שמקורו בבית הכנסת או בקהילה הקשורה בו. פריטים אלה מעשירים את התערוכה ואת הבנתנו באשר לזהותה התרבותית והאמנותית של אותה קהילה. עוד בתצוגה - חלון רב רושם של זכוכית צבעונית, שנוצר בשנת 1919 בגרמניה בידי האמן פרידריך אדלר, פריטי יודאיקה היסטוריים ומודרניים, ספרי תפילה וכתבי יד מתקופות שונות. עושר הכלים המוזיאלי מאפשר לגלריה לחגוג את היצירה וההתחדשות המגולמים בחיים היהודיים ובתרבות בית הכנסת, ואת עקרון הפלורליזם בייצוג המייצר רלוונטיות והזדהות.

 

  • התערוכה כוללת גם סרטים, מיצג וידאו ארט והפעלות אינטראקטיביות לילדים ולמבוגרים
  • אוצר: אמיתי אחימן
  • מעצבים: גלגר ושות', וושינגטון די.סי. ארה"ב

 

דילן שלנו

התערוכה השנייה המוצגת באגף חוגגת את העושר התרבותי ואת היצירתיות פורצת הגבולות המגולמים ביצירתו רבת הפנים של בוב דילן, אשר השפיע על תרבות המאה העשרים יותר מכל מוזיקאי יהודי אחר. התערוכה מציגה לקהל הישראלי את דמותו החידתית של בוב דילן באמצעות סרטים, צילומים, דימויים, כרזות, מוצגים וכמובן - הרבה מוזיקה. התערוכה מתמקדת במהפכה שחולל דילן, בהשפעתו על המוסיקה ומוסיקאים ברחבי העולם ובארץ ובזיקתו ליהדותו ולמדינת ישראל.

 

במסגרת התערוכה מוצגים לראשונה בישראל צילומי מקור של אליוט לנדי (לנדאו), מי שהיה הצלם הרשמי של פסטיבל וודסטוק. בנוסף מוצג בתערוכה סרט דוקומנטארי קצר, "דילן שלי", העוסק בהשפעתו של דילן על המוסיקה הישראלית. בסרט ראיונות עם מספר מוסיקאים ישראלים מובילים, בני דורות שונים, שיספרו על השפעתו של דילן עליהם או על חוויה אישית משמעותית שחוו בהשראת המוסיקה שלו.

 

  • אוצרי התערוכה: אמיתי אחימן ואסף גלאי
  • מנהל אמנותי: יואב קוטנר

 

מבצע משה – 30 שנה אחרי

באגף החדש גם מוצגת תערוכת מדיה בבימויה של הבמאית אורלי מלסה, המביאה את סיפורן של עשר משפחות מעולי מבצע משה, לפני 30 שנה. בית התפוצות היה בין המוסדות הראשונים שתיעדו את עלייתם של יהודי אתיופיה ב"מבצע משה" ואת ראשית קליטתם בארץ בין השנים 1984 – 1991. דורון בכר, אז צלם בית התפוצות, נשלח לתעד את חיי היהודים באתיופיה והמשיך את התיעוד עד שנות ה-90 של המאה שעברה. כיום קיים בארכיון בית התפוצות אוסף נדיר של כ-10,000 תצלומים המספרים את סיפור צעדיהם הראשונים של יהודי אתיופיה. במלאת שלושים שנה למבצע משה, יצאה הבמאית אורלי מלסה למסע בעקבות האנשים המופיעים בתמונות מאז.

 

ביחד עם צוות בית התפוצות, היא פנתה אל קהילת עולי מבצע משה באמצעות הפייסבוק, וביקשה את עזרתם בזיהוי המצולמים. היוזמה הניבה אינספור תגובות נרגשות ממי שזיהו את עצמם ואת קרוביהם. מלסה בררה את הסיפורים המרתקים ביותר ותיעדה את מסעם האישי של המצולמים בסרטים המוצגים בתערוכה. נקודת הראות של תערוכת המדיה הזו אינה נוסטלגית וגם אינה משקפת את מבטם של הישראלים, אלא את סיפורם של מי שחוו את העלייה מאתיופיה. מוצגים בה סיפוריהן של עשר משפחות המתארות את קורותיהן מאז ועד היום, תוך התייחסות לקשיי העקירה, ההגירה וההיקלטות, ולקבלת הפנים של החברה הישראלית, על האורות והצללים שלה.

 

  • במאית ותסריטאית: אורלי מלסה
  • אוצרי התערוכה: מיכל הומינר ואסף גלאי

 

בקרוב: "גיבורים: פורצי הדרך של העם היהודי"

בקרוב תיפתח תצוגת קבע לילדים בגלריה למשפחה ע"ש מילטון ותמר מאלץ. התערוכה מציגה את גיבורי העל היהודים לאורך ההיסטוריה: מדענים, הוגים, מהפכנים, אנשי תרבות, ספורטאים, אמיצים ומובילי כלכלה. כל קבוצה מציגה פן אחר של גבורה או אומץ, ומהווה מוקד של הזדהות ממקור אחר. מתוקף כך, התערוכה מבקשת לעורר את הילדים למחשבה מחודשת על גבורה, גיבורים, הערצה והערכה, ומפגישה את הילדים עם הפנים השונות של ההצלחה הנטועה באלה שכבשו את יצרם והעזו להצליח לחשוב ולפעול באופן אחר ושונה. היא מציגה את ייחודו של העם היהודי כקבוצה שמאפשרת ביטויים שונים של הצלחה, ולא מתמקדת רק בכוח הזרוע או בגבורה בשדה הקרב, כאשר דגש מיוחד ניתן לגיבורי התרבות היהודיים.

 

הגלריה מעוצבת כמרחב פתוח המאפשר תנועה חופשית, ויש בה הפעלות אינטראקטיביות וסרטי אנימציה המתאימים להורים ולילדים. במרכז החלל מיצג תאורה וסביבו מושבים להורים ומחשבי לוח (iPad) שבהם מידע על כל 148 הגיבורים המיוצגים בתערוכה.

 

  • התערוכה מיועדת לגילאי 6 – 12
  • אוצרת ראשית: ד"ר אורית שחם גובר
  • אוצרים: דביר צור, אסף גלאי
  • הפקה וניהול אמנותי: FAZA Heart and Mind Marketing
  • עיצוב: לילך שטייאט, סטודיו לינק

 

למידע נוסף באתר בית התפוצות >

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>