יום העטלף ואף מילה על קורונה

סיורים מיוחדים בעקבות העטלפים התל אביביים, פאנל שאלות ותשובות חגיגי במיוחד בלייב והתגייסות הציבור לטובת מחקר מקיף ראשון מסוגו

11 אפריל 2021
עטלף תל אביבי (צילום: יובל ברקאי)
עטלף תל אביבי (צילום: יובל ברקאי)

חוקרות וחוקרי עולם העטלפים בישראל חברו יחד לפעילות משותפת לקהל הרחב, שבזכותה - כך הם מקווים - תעלה מודעות הציבור לחשיבותו של היונק המכונף במארג החיים, ושהיא אפילו תרתום את הסקרניות והסקרנים שבקהל לקחת חלק באיסוף מידע עבור מחקר רחב היקף, שמתקיים בימים אלו בישראל. כל זה יקרה החודש בסדרת אירועים ייחודיים לכבוד יום העטלף הבינלאומי החל ב-17.4, שארגן צוות בית הספר לזואולוגיה בפקולטה למדעי החיים ע"ש ג'ורג' ס' וייז, בשיתוף "מדע גדול בקטנה" והחברה להגנת הטבע.

 

לעוף עליהם

מחקר העטלפים התפתח מאד בשנים האחרונות, ועדיין רב הנסתר על הגלוי ודברים רבים אינם ידועים לנו עדיין. כך למשל, אנו עדים בשנים האחרונות לתופעה בה עטלפי פירות יוצאים לאכול גם בשעות היום הגלויות והחמות. שיתוף הפעולה של אוניברסיטת תל אביב והחברה להגנת הטבע הניב מיזם מדע אזרחי שבו הציבור מסייע במחקר, באיתור ובדיווח על עטלפים שכאלה. "בין אם אתם ציפורי לילה או דווקא אנשי ונשות בוקר, זה לא כל כך משנה", אומרת ד"ר מאיה ויינברג, וטרינרית עטלפים ודוקטורנטית בבית הספר לזואולוגיה, שתיקח חלק בפעילויות המתוכננות. "הערך המוסף שבסיורים המתוכננים שלנו הוא שהמשתתפות והמשתתפים יוכלו מעתה לדווח על עטלפי יום ולסייע במחקר שלנו, שמנסה להבין את התופעה וללמוד מדוע חלים שינויים בפעילות העטלפים".

 

הפעילויות כוללות שני סיורי היכרות עם העטלפים התל אביביים - אחד ביום ואחד בערב, והם יתקיימו ברחבי תל אביב בהדרכת חוקרות וחוקרי העטלפים: ד"ר מאיה ויינברג ועופרי איתן, גם הוא דוקטורנט בבית הספר לזואולוגיה, ובהשתתפות יובל ברקאי, צלם טבע. במסגרתם הם יספרו על ייחודם של העטלפים בהשוואה ליונקים אחרים, על חשיבותם ועל תרומתם של העטלפים ועל מחקרים אודותם. בנוסף, יתקיים פאנל לייב חגיגי במיוחד לשאלות ותשובות על החיה המרתקת, ביום שני, 19.4, בשעה 20:30, בדפי הפייסבוק של החברה להגנת הטבע ו"מדע גדול בקטנה". הפאנל יתורגם גם לשפת הסימנים.

 

הפאנל יתקיים בהשתתפות:

  • ד"ר לי הרתאן, פוסט דוקטורנטית בבית הספר לזואולוגיה, חוקרת התנהגות, קוגניציה וניווט בעטלפים
  • ד"ר מאיה ויינברג, חוקרת מערכת החיסון של עטלפים, בדגש על חיידקים
  • ד"ר איה גולדשטיין, פוסט דוקטורנטית במקס-פלאנק שבגרמניה, חוקרת ניווט, קוגניציה והתנהגות בעטלפים וחקרים
  • שמוליק ידוב, מנהל תחום בעלי חיים בספארי ר"ג

 

יכירו לכם את עטלפי תל אביב. מימין: יובל ברקאי, עופרי איתן וד"ר מאיה ויינברג (צילום: אלינור הררי)

 

הרשמה לסיורים:

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>