פרופ' אבי עורי מהחוג לרפואה שיקומית – חתן פרס לנדאו למפעל חיים בתחום השיקום

מנימוקי ועדת הפרס: "פרופ' עורי מהווה דוגמה ומופת לשילוב הנדיר של חוקר איכותי, רופא שיקומי משכמו ומעלה ואדם רחב אופקים."

23 פברואר 2022
צילום: ביה"ח רעות

פרופ' אבי עורי מהחוג לרפואה שיקומית בפקולטה לרפואה על שם סאקלר הוכרז כחתן פרס לנדאו למפעל חיים למחקר ויישום בתחום השיקום. הפרס היוקרתי מוענק מטעם מפעל הפיס.

 

פרופ' עורי סיים את לימודי הרפואה בפקולטה לרפואה על שם סאקלר לפני יובל שנים. שנה אחרי כן, מעט לאחר סיום הסטאז', נפצע במלחמת יום הכיפורים במסגרת הלחימה בקו המעוזים, ונפל בשבי המצרי. מאורעות ומוראות המלחמה הביאו אותו להתמחות בתחום הרפואה השיקומית, בו עשה חיל קרוב ליובל השנים שחלפו מאז.

 

לאחר מותו בטרם עת של פרופ' רפי רוזין בשנת 1985, מונה למנהל המחלקה לשיקום נוירולוגי במרכז הרפואי שיבא תל-השומר וכיהן בתפקיד זה כ-14 שנים. ב-1999 ייסד את האגף השיקומי בבית החולים "רעות" בתל אביב, סינפו לפקולטה לרפואה, ועמד בראשו עד צאתו לגמלאות ב-2015. כיום הוא מנהל ההוראה האקדמית בחטיבת השיקום ומשמש כיו"ר ועדות הלסינקי וועדת ההתמחות.

 

במרוצת השנים שימש חוקר אורח בשורה של מוסדות מובילים בארצות הברית ובאירופה, וביסס את מעמדו כמומחה בעל שם עולמי בתחום הרפואה השיקומית. עוסק גם בהיסטוריה של הרפואה, בנקודות ההשקה בין רפואה לספרות ושירה, ביו-אתיקה, רפואה ושואה, וההיסטוריה של הרפואה היהודית-פולנית בין מלחמות העולם. מאז 1991, שותף לפרופ' זהבה סולומון (מביה"ס לעבודה סוציאלית) למחקרי אורך על מצבם הנפשי, גופני ותעסוקתי של פדויי שבי.

 

מנימוקי ועדת הפרס: "פרופ' עורי מהווה דוגמה ומופת לשילוב הנדיר של חוקר איכותי, רופא שיקומי משכמו ומעלה ואדם רחב אופקים הפועל במסירות למען קידום תחום הרפואה והקהילה השיקומית. אישיותו הכריזמטית, יכולות הניהול שהפגין ותרומתו רבת השנים לעולם השיקום זיכו אותו במעמד מרכזי בתחום בארץ ובזירה העולמית. אשר על כן מצאנו את פרופ' אבי עורי כמועמד ראוי ביותר לפרס לנדאו על מפעל חיים בשטח המחקר והשיקום."

 

פרופ' עורי אמר בהתרגשות: "מעבר לכבוד ולהוקרה האישיים שזכיתי להם בפרס זה, מדובר באות כבוד לכל מערכי הרפואה השיקומית בישראל – רופאים ורופאות, אחים ואחיות, אנשי מקצועות הבריאות, אנשי כוח עזר, סגלים מנהליים – כולם פועלים מתוך תחושת שליחות עד אין קץ; וכמובן, הגיבורים האמיתיים הם המטופלים שלנו, שעולמם חרב ברגע ואנחנו לעתים קרובות חבל ההצלה היחיד שלהם. תודה לוועדת הפרס על הבחירה בי, ולמשפחתי – על התמיכה והמסירות".

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>