העולם צריך עוד מדעניות

שיחות עם סטודנטיות לכבוד היום הבינלאומי לקידום נשים ונערות במדע

ב-11 בפברואר מציינים ברחבי העולם את היום הבינלאומי לנשים וילדות במדע, במטרה לקדם נשים בתחום ה-STEM (מדעים, טכנולוגיה, הנדסה ומתמטיקה). אמנם אצלנו כל יום הוא חגיגה נשית של לימודים ומחקר בכל קצוות תחומי המדע והידע, אבל הנתונים מראים שפחות נשים בוחרות בתחומי המדעים המדויקים. לפי נתוני אונסקו, פחות מ-30% מהחוקרים בעולם הן נשים, ורק 30% מכלל הסטודנטיות בהשכלה הגבוהה בוחרות בתחומים הקשורים למדע ולטכנולוגיה. החלטת האו"ם על ציון יום זה נועדה להגביר את המודעות ולעודד נערות ונשים לעסוק בתחום, כחלק מהחתירה לשוויון מגדרי ולהעצמת נערות ונשים.

 

גם באוניברסיטת תל אביב נעשים מאמצים להגדיל את כמות הסטודנטיות והחוקרות בתחומים אלו. בפקולטה למדעים מדויקים פועלת קהילת נשים בתמיכת קרן רפפורט, תחת השם "מדויקות". מדובר בתוכנית חניכה לסטודנטיות מכל התארים בפקולטה, שמטרתה קידום נשים, יצירת קהילה תומכת וחיבור למודלים לחיקוי. פעילות הקהילה כוללת מפגשים משותפים וסדנאות מעשירות של הפקולטה למדעים מדויקים ושל כל בית ספר בנפרד. רוב המפגשים הם מפגשי חניכה, המתבצעים בקבוצת קטנות שמאפשרות העברת ידע וניסיון מהחונכות לחניכות, ובין החניכות עצמן, תוך בניית קשר תומך וחברי. 

 

"העתיד שלנו מתחיל עכשיו, וללא שינוי משמעותי בייצוג הנשי, אין לי ספק שהוא יהיה פחות טוב." אומרת פרופ' טובה מילוא, דקאנית הפקולטה למדעים מדויקים וראש תוכנית "מדויקות". "תוכנית מדויקות משפרת את העתיד ודואגת שלכל סטודנטית וחוקרת בפקולטה תהיה מישהי להיעזר בה - בידע, בעצה, בדוגמא, או סתם כמי שכבר הראתה שזה אפשרי. אני מזמינה אתכן להצטרף אלינו בתוכנית, להיעזר ולעזור. העתיד הוא שלכן!" 

 

אז ניצלנו את היום הזה כדי לשים בפרונט את הסטודנטיות שבחרו דווקא בתחומים האלה ושאלנו אותן על סוד הקסם של הבחירה הכי מדויקת וטבעית עבורן.

 

 

לילך ארבל, סטודנטית בשנה ג' בתואר הכפול בהנדסה ביורפואית וביולוגיה בהדגש מדעי המוח

לילך ארבל, אוניברסיטת תל אביב, הפקולטה להנדסה

 

למה בחרת דווקא בתחום הלימוד הזה?

תמיד אהבתי ביולוגיה ורפואה וכילדה רציתי להיות רופאה. עם הזמן הבנתי שאני יותר מתעניינת בהנדסה שמאחורי המכשור והפיתוחים הרפואיים, וכששמעתי על התואר הזה הרגשתי שזה בדיוק השילוב שחיפשתי.

 

מתי התחלת להתעניין במדע?

עוד כשהייתי ילדה התעניינתי בביולוגיה ובמדע והשתתפתי בכל מיני חוגים ותוכניות (כמו תוכנית "נוער שוחר מדע").

 

מה תרצי לעשות אחרי התואר?

יש הרבה מאוד אפשרויות בתעשייה או במחקר, ואני עדיין מתלבטת. בכל מקרה אני מקווה שאעשה משהו שאני אוהב וגם יעזור לאנשים ויעשה שינוי בתחום הרפואה.

 

טיפ לילדה שחולמת ללמוד את התחום או למועמדת שעוד מתלבטת...

לחקור ולקרוא הרבה על התחום ולראות שזה באמת מעניין אותך, וכמובן להתייעץ עם בנות שעשו או עושות את המסלול. ברגע שהחלטת מה תרצי לעשות, תאמיני בעצמך שתצליחי ואל תתייאשי גם כשקשה.

 

 

ענבל לופוביץ', מאסטרנטית במעבדה של ד''ר רעיה סורקין, שנה ב' בתואר שני בכימיה פיזיקלית. בוגרת תואר ראשון במסלול המחקרי בכימיה.

 

למה בחרת דווקא בתחום הלימוד הזה?

התחלתי ללמוד את תחום המדעים בחטיבת הביניים. כשהגעתי לתיכון, היה לי ברור שאני רוצה ללמוד מקצועות מדעיים ושם התאהבתי בכימיה. הייתי במגמת ביוטכנולוגיה, למדתי 5 יחידות בכימיה, פיזיקה וביוטכנולוגיה, ומכל המקצועות האלו הכי התחברתי לכימיה. אהבתי את החיבור שכימיה עושה בין מדע מדויק וחישובי, לבין העולם שבו אנו חיים וההבנה של החומרים ברמה המולקולרית. עד היום אלו הסיבות שאני ממשיכה ללמוד כימיה ולעסוק בתחום. העבודה היום-יומית שלי במעבדה מונעת מהרצון להבין איך העולם עובד וממה הוא בנוי.

 

מתי התחלת להתעניין במדע?

מאז שאני זוכרת את עצמי אהבתי מדע. ההורים לקחו אותי למוזיאוני מדע, והשתתפתי בחוגים מדעיים, שם ביצענו ניסויים פשוטים ומגניבים. בחטיבת הביניים מאוד אהבתי את שיעורי מדעים, והבנתי שזה התחום שאני רוצה ללמוד ולעסוק בו. אהבתי את הניסויים שביצענו ואת הסקרנות שהשיעורים יצרו אצלי. לא היה מקצוע אחר בבית הספר שמשך אותי כמו מקצוע המדעים.

 

מה תרצי לעשות אחרי התואר?

אחרי התואר השני אני מתכננת לעבוד בתעשייה. לקחת את הידע והניסיון שצברתי באקדמיה ובעבודה המעשית במעבדה ולהשתמש בהם כדי להמשיך לקדם חדשנות בתחום ההיי-טק. אני מאמינה שהכלים שצברתי בתואר הראשון ובתואר השני יפתחו בפניי הרבה דלתות בתחום.

 

טיפ לילדה שחולמת ללמוד את התחום או למועמדת שעוד מתלבטת...

טיפ לילדה: לא לפחד לשאול שאלות, לא לפחד לנסות, ולחלום בגדול! וטיפ למועמדת שעוד מתלבטת: למצוא אנשים שכבר עשו את המסלול שאתן חושבות עליו, לדבר איתם, לשמוע על המסלול ועל החוויה שלהם, ומשם ללמוד מה היא הדרך הנכונה עבורכן.

 

 

תמר פרנק, דוקטורנטית במעבדה של פרופ' יורם זלצר, שנה ב' במסלול הישיר לדוקטורט בכימיה פיזיקלית.

 

למה בחרת דווקא בתחום הלימוד הזה?

תחום המדעים המדויקים תמיד עניין אותי, המחשבה על חקר נושאים שאיש לא חקר ולמד עליהם לפניי. כימיה בפרט, כמקצוע שמשלב ידע תיאורטי קפדני המאפיין את לימודי המדעים המדוייקים יחד עם עבודה ״רטובה״ כלומר תחושה פיזית של המדע ממש, היה הבחירה הטבעית ביותר! 

 
מתי התחלת להתעניין במדע?
עוד בחטיבת הביניים, כשהשתתפתי בתוכנית העשרה שנקראה אז ״מצוינות 2000״, שבה נתנו לנו להתנסות בניסויים ובשאלות שדורשות חשיבה, שאלות אחרות מאלו שלמדו בכיתה, שדרשו וירטואוזיות וחשיבה מחוץ לקופסא. שאלות שלא בהכרח הייתה עליהן תשובה חד משמעית. אז פרצה בי הסקרנות ללמוד ולדעת עוד.


מה תרצי לעשות אחרי התואר?
בהתחשב בכך שנשארו לי עוד כ-4 שנים לסיום הדוקטורט, קשה קצת להגיד. חינוך דור העתיד למקצועות המדעים הוא תחום הבוער בי ללא ספק. מצד שני כבת למשפחה של עורכי פטנטים, גם תחום עריכת הפטנטים נשמע מושך ומעניין מאוד . ולכל המתלבטות - חסרות המון כימאיות בתחום ;)
 

טיפ לילדה שחולמת ללמוד את התחום או למועמדת שעוד מתלבטת...

פשוט תתחילי! ותגלי שמדע מדויק דורש עבודה קשה, התמדה, לא מעט תסכול, אבל - הרווח הוא נקי! ידע עצום, מסוגלות עצמית וסט ענק של כלים להמשך הדרך מובטחים לך.

 

 

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>