התערוכה שתגרום לנו להזיע

תערוכת משבר האקלים נפתחה והיא כאן כדי לתת לכולנו כלים להצלת כדור הארץ

26 יולי 2021
תערוכת 'זה מתחמם: האקלים, המשבר ואנחנו' (צילום: דור קמחי)
תערוכת 'זה מתחמם: האקלים, המשבר ואנחנו' (צילום: דור קמחי)

מהדורות החדשות מלאות לאחרונה באירועי קיצון שמתרחשים בכל העולם: שיטפונות בגרמניה ובבלגיה שמוחים כל מה שעומד בדרכם, שריפות ענק שמשתוללות בקליפורניה ומכלות אלפי דונמים, טמפרטורות שמטפסות ל-50 מעלות בקנדה, בעיראק ובארצות הברית, וכמות משקעים של שנה שלמה שיורדת בסין תוך שלושה ימים וגובה קורבנות בנפש. למדענים כבר אין ספק שכל אלו ונוספים קורים בגלל ההתחממות הגלובלית, מה שנהוג לכנות משבר האקלים. כדי לחשוף את הציבור הישראלי למדע שמאחורי כל מיני מושגים שאנחנו שומעים הרבה כמו אפקט חממה, התחממות גלובלית וטביעת רגל פחמנית, הקימו במוזיאון הטבע ע"ש שטיינהרדט תערוכה חדשה בשם 'זה מתחמם: האקלים, המשבר ואנחנו', שמזמינה את הציבור להבין יותר בתחום ולהפוך לשגרירות ולשגרירים שיובילו את השינוי המיוחל. מה שבטוח, לא תוכלו להישאר אדישים למה שתראו שם.

 

כמה עצים עובדים בשבילנו?

התערוכה, שעל הפקתה עמלו במוזיאון למעלה משנה, לוקחת את המבקרות והמבקרים למסע בים, ביבשה, בקרחונים וביערות, בעבר, בהווה ובעתיד, ומציגה בגובה העיניים ממצאים מדעיים עדכניים ומושגי יסוד בתחום, תוך שימוש באמצעים אינטראקטיביים, בסרטונים, במצלמות תרמיות שחושפות את גזי החממה שמקיפים אותנו ועוד. היא חושפת ומנגישה את התוצאות הקשות של משבר האקלים בישראל וברחבי העולם, ומציגה את ההשפעות של הבחירות האישיות של כל אחד ואחת מאתנו על המצב יחד עם זאת .היא מדגישה שלא הכול אבוד, ומראה לנו איך אנחנו עדיין יכולים לעצור את השינויים הגורמים למשבר ולצמצם את פגיעתו בנו ובסביבה.

 

בתחנות השונות שבתערוכה אפשר לראות איך ייראו יעדי הטיולים החביבים עלינו בעוד 20 שנה, מה היה הרכב האטמוספירה שלנו לפני אלפי שנים ואיך היא עלולה להיראות בעוד כמה עשורים, מה הקשר בין נטייה לאלרגיות להתחממות כדור הארץ, ומה יקרה כשגובה פני הים יגיע לנו עד הכתפיים. אפשר אפילו לבדוק בעזרת מחשבון מקוון, שפותח במיוחד עבור התערוכה והוא הראשון מסוגו בישראל, את טביעת הרגל הפחמנית האישית שלנו.

 

המחשבון, שמתאים לכל הגילאים, מאפשר למבקרות ולמבקרים לבדוק באמצעות מספר שאלות על חיי היומיום כמו הרגלי תזונה, קניות, שימוש בתחבורה ועוד, כמה גזי חממה הם מייצרים ולהשוות את הנתונים למקומות אחרים בעולם. לאחר כמה דקות של מתח וסקרנות, התוצאה הסופית מציגה כמה טון פחמן מייצר הנבדק, ואז מגיעה שורת המחץ - כמה עצים צריכים "לעבוד" בשבילו לצורך ניקוי האוויר שהוא מזהם. רק כדי לסבר את האוזן - אם אנו מייצרים 7 טון פחמן דו חמצני, אנחנו זקוקים ללמעלה מ-300 עצים ש"יעבדו" בשבילנו כל הזמן ויקלטו בחזרה את הפחמן הדו-חמצני. "בסופו של דבר, ככל שרמת החיים שלנו גבוהה יותר - כך בהתאם גם טביעת הרגל הפחמנית שלנו", אומרת ג'ודי לקס, דוקטורנטית בחוג ללימודי הסביבה והאוצרת המדעית של התערוכה.

 

איך נראים גזי חממה? ג'ודי לקס מסבירה מושגים גדולים בגובה העיניים

 

ליצור סוכנות וסוכנים של שינוי

לצד המידע הנחשף בפני מבקרות ומבקרי התערוכה, מוצגות דרכים פשוטות לשינוי הרגלים וסגנון חיים, שיתרמו למאמץ המשותף לבלימת משבר האקלים. "אנחנו מבקשים להכניס את המודעות של הבחירות היומיומיות שאנחנו עושים באורח החיים, כמו מה לאכול, איך לנסוע, מה לקנות וגם מה לא. לדברים האלה יש משמעות ומחיר מעבר לעלות הקנייה עצמה. הרבה פעמים אנשים שומעים על משבר האקלים ואומרים, 'טוב, בסדר, אבל איך זה קשור אליי?'. באנו לתת את התחושה שזה לא אבוד, ולמרות שיש כאן מצבור של הרבה מאוד דברים גדולים - גם לנו יש יד בדבר, ויש לנו את האפשרות להחזיר את הגלגל לאחור", מסבירה אוצרת ומעצבת החוויה של התערוכה, הדס זמר בן-ארי.

 

"האתגר הגדול ביותר שניצב בפני האנושות כיום הוא האתגר הסביבתי. שינוי האקלים על פני כדור הארץ מהווה איום קשה מאוד לאדם - למערכות כלכליות, חברתיות ובריאותיות, והוא פוגע ויפגע במערכות האקולוגיות עלי אדמות. כמוזיאון מחקרי, מוזיאון הטבע ע"ש שטיינהרדט עוסק בניטור השינויים החלים במגוון הביולוגי כתוצאה משינויי הסביבה, בהם שינויים הנגרמים משינוי האקלים, ומשתמש בשינויים אלה לחיזוי שינויים עתידיים והשלכותיהם. לצד חוויית הביקור בתערוכה, אנו שואפים להפוך את המבקרים לסוכנים של שינוי, שיישאו את הבשורה אל מחוץ לכותלי המוזיאון וירתמו רבים נוספים לשינוי הדרוש לנו כל כך", אומרת פרופ' תמר דיין, יו"ר מוזיאון הטבע ע"ש שטיינהרדט.

 

"מוזיאון הטבע בתל אביב מצטרף אל מוזיאוני הטבע הגדולים בעולם, המדגישים גם הם בעת הזו את תפקידם החברתי בהנגשת הנושא לקהלים רחבים, לצד דיון במשבר המגוון הביולוגי ובמשמעויותיו. המדיום המוזיאוני יוצר הזדמנות להמחיש ולדמות מציאות מורכבת ותהליכים שגורמים לה, לצד תחזיות לעתיד,  תוךהקפדה על חוויית המבקרים ועידוד סקרנות. אני מקווה שהתערוכה תציף שאלות אך גם תציע אפשרות לשינוי הרגלים אישיים", מסכם אלון ספן, מנכ"ל מוזיאון הטבע.  

 

לפרטים נוספים על התערוכה ולרכישת כרטיסים >

 

צעד קטן לנו, צעד גדול לכדור הארץ. הזמנה לשינוי באורח החיים בתערוכת משבר האקלים

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>