רוצים להצליח בהייטק? תפתחו ספר פילוסופיה

אם חשבתם שכדי להצליח בהייטק צריך לדעת רק תכנות - חשבו שוב

בימים אלו, כשפייסבוק ואינסטגרם הם חלק בלתי נפרד מהפיכות שלטוניות, והסמארטפון שלנו כבר יודע טוב יותר מאתנו מה כדאי לנו לאכול ערב לפני המבחן, ובאיזו שעה ללכת לישון, כדי להגיע אליו למחרת ערניים ומרוכזים - הקווים בין תחומי הלימוד השונים כבר אינם ברורים כבעבר. תוכנית חדשה בשם "מדעים להייטק" בפקולטה להנדסה באוניברסיטת תל אביב, מנסה לשרטט מחדש מהם הכישורים הנדרשים להייטקיסטים צעירים בשנות ה-20 של המאה ה-21.

 

מסתבר שגוגל היא לא חברת טכנולוגיה

בשנת 2013 החליטה חברת גוגל, שהייתה ידועה עד אז בהעסקת בוגרים מצטיינים ממדעי המחשב בלבד, לבחון מחדש את שיטות הגיוס שלה. ההנהלה ניתחה את כל המידע שהיה ברשותה בנושא גיוס וקידום עובדים מאז הקמת החברה, והתוצאות הדהימו את כולם: מתוך שמונת הכישורים החשובים ביותר בהצלחת עובדים, מומחיות טכנולוגית הופיעה רק במקום האחרון! שבעת הכישורים האחרים היו כולם בגדר "מיומנויות רכות" (soft skills): להיות מאמן טוב, יכולת תקשורת והקשבה, הבעת אמפתיה כלפי עמיתים לעבודה, העברת תובנות לאחר, חשיבה ביקורתית ופתרון בעיות ומציאת קשר בין רעיונות מורכבים.

 

בעקבות המחקר שעשתה, שינתה גוגל את שיטת הגיוס שלה, והיום אפשר למצוא בין עובדיה גם בוגרים ממדעי הרוח והחברה, מאומנויות ומניהול. וגוגל לא לבד. לאותן מסקנות הגיעו חברות הייטק נוספות בארץ ובעולם.

 

אז מה התוכנית?

האתגר בישראל, הידועה בעולם כ-startup nation, הוא כפול: תעשיית ההייטק הישראלית סובלת מצד אחד ממחסור בעובדים עם הכשרה טכנולוגית, ומנגד לא מוכנה להתפשר ומחפשת בוגרים המשלבים ידע טכנולוגי עם אותן יכולות שנמצאו כחשובות ביותר במחקר של גוגל, בהן יצירתיות ויכולות בינאישיות גבוהות. בפקולטה להנדסה ע"ש איבי ואלדר פליישמן ובפקולטה לניהול ע"ש קולר, לקחו את הנושא ברצינות והכינו תוכנית לימודים חדשה.

 

פרופ' דוד מנדלוביץ, סגן דקאן למחקר בפקולטה להנדסה, יזם סדרתי שהטכנולוגיה זורמת בעורקיו (החברה האחרונה שלו, Corephotonics, אחראית למצלמות המתקדמות בטלפונים החכמים שלנו) אוהב בעיות ועוד יותר אוהב לפתור אותן. כמו בתחילת דרכו של כל סטארטאפ, פרופ' מנדלוביץ' החל בבדיקת הצורך בשוק, הן בקרב מועמדים ללימודים והן בקרב המעסיקים הפוטנציאליים שלהם בעתיד כבוגרים.

 

צד המועמדים נראה די ברור: מחקרים רבים שבוצעו באוניברסיטה הציגו שוב ושוב את רצונם של הסטודנטים לשלב לימודים של "מה שהם אוהבים" יחד עם הכשרה אקדמית, שתפתח להם אפשרויות תעסוקה - גם בעולם ההייטק. בדומה להם, גם חברות ההייטק מבינות שבכדי להתמודד עם הצרכים הגואים בכוח אדם איכותי - עליהן להרחיב את מושג ההייטקיסט, ושלצד בוגרי ההנדסה, המתמטיקה ומדעי המחשב נדרשים הייטקיסטים מזן אחר. לאחר סבב שיחות נוסף עם בכירים בתעשיית ההייטק, הגיעה ההארה, ומכאן הדרך להמצאת תוכנית הלימודים החדשה כבר הייתה קצרה.

 

פרופ' מנדלוביץ ודקאן הפקולטה להנדסה פרופ' יוסי רוזנוקס, יצרו יחד עם פרופ' צבירן, דקאן הפקולטה לניהול, את תוכנית המדעים להייטק, שנבנתה בשיתוף חברות טכנולוגיות מובילות. מדובר בתוכנית שתשלב לימודי הייטק עם לימודים לתואר דו-חוגי מתחומים שונים לחלוטין: מדעי הרוח, מדעי חברה, ניהול, משפטים, וגם מדעי החיים. אלה שיש להם כבר "תואר אחר" יכולים ללמוד בתכנית החדשה במתכונת של "חוג לאחר תואר" ולעשות מעין "הסבה להייטק".

 

התוכנית מבוססת על לימוד של טכנולוגיות פורצות דרך כגון בינה מלאכותית, טכנולוגיות ענן, תכנות מתקדם ועוד, תוך השענות על תשתיות מתמטיות ואלגוריתמיות חזקות. התוצאה שאליה מכוונת הפקולטה להנדסה הינה להכשיר סוג חדש של מומחי טכנולוגיה, המביאים איתם ידע טכנולוגי מעמיק ביחד עם יישום הסקרנות הפנימית שלהם לנושאים מגוונים. התכנית החדשנית עברה את המשוכה האחרונה בהצלחה גדולה, כאשר אושרה על ידי המועצה להשכלה גבוהה.

 

אלי גלמן ,מנכ"ל אמדוקס לשעבר ויו"ר הוועד המנהל של האוניברסיטה: "מורכבות המערכות ופריצות הדרך הטכנולוגיות של השנים האחרונות מחייבות הכשרה של מובילים מזן חדש כזה ,שמשלב את יכולת האינטגרציה עם ההבנה הטכנולוגית העמוקה.כ מי שמעורב משני צידי המתרס, התעשייה והאקדמיה,א ני מאמין שהשילוב המוצע עונה על צורך דחוף ואמיתי של השוק במגוון רחב של חברות, ומברך את שתי הפקולטות על היוזמה הברוכה."

 

פרופ' דוד מנדלוביץ

 

מי ינהל את החדשנות?

מגוון הצירופים המתחברים לתוכנית מדעים להייטק הוא רב ומגוון. ממדעי החיים, דרך מדעי החברה, כלכלה וניהול וכלה במדעי הרוח ובאומנויות. לאור הצלחת הרישום בשנה שעברה, ולאחר שבאוניברסיטה מצאו שסטודנטים רבים בחרו לשלב את לימודי הייטק עם לימודי ניהול, הוחלט לפתוח השנה מסלול מובנה חדש: לימודי מדעים להייטק ולניהול. מדובר במסלול הראשון מסוגו בארץ, המשלב קורסים טכנולוגיים וקורסים בניהול, שיעניק לבוגריו שילוב ייחודי של מיומנויות טכנולוגיות מקצועיות, יחד עם הכרה מעמיקה של עולם הניהול ופיתוח מיומנויות וכישורים אישיים בעולם דינאמי, תוך שימוש במתודולוגיות ושיטות עבודה מתקדמות.

 

בוגרי המסלול יוכלו להשתלב בתחומי ניהול מוצר וניהול פרויקטים, המהווים תשתית טכנולוגית ועסקית לכל פרויקט פורץ דרך. ההחלטות לגבי אפיון מוצר טכנולוגי חדש והובלת פרויקטים הינן הרות גורל להצלחתו של כל פרויקט, לכן הבנה מעמיקה של צרכי השוק בשילוב עם ירידה לפרטי הטכנולוגיה הינם שילוב חשוב שמקנה יתרון ייחודי למבקשים להשתלב באפיק זה.

 

גם בתחום האינטגרציה, שהפך להיות אחד התחומים התוססים ביותר בעולם הטכנולוגי והניהולי, קיימות הזדמנויות תעסוקה משמעותיות לבוגרי המסלול. האינטגרטורים הם אלה הניצבים מאחורי הקלעים, מנהלים את לוח הזמנים של מחלקות הפיתוח, ודואגים לכך שהן פועלות בתיאום מלא תוך חתירה לעמידה ביעדים. ידע טכנולוגי עמוק לצד יכולות ניהול גבוהות ישדרגו את יכולותיהם של אותם אינטגרטורים.

 

הפלטפורמה להמריא מתוכה

מומחים חוזים שהמגמה הנוכחית בעולם ההייטק רק תלך ותתעצם. תוכנית ההייטק פלוס "מעדכנת גרסה" לאלפי צעירות וצעירים ששומעים על האקזיט של וייז ומובילאיי, ובראשם חולפת המחשבה "אני רוצה חלק מהדבר הגדול הבא", אבל עד היום אמרו להם שכרטיס הכניסה להייטק עובר רק דרך לימודי הנדסה או מדעי המחשב.

 

"אם המוח שלך קודח בניסיון להבין את הצרכים של אנשים ולמצוא את הפתרונות לבעיות שלהם; אם יש לך רעיונות מבריקים אבל חסר לך הידע כדי להפוך אותם למציאות; אם טכנולוגיה בוערת בך וההבנה שלה מרתקת אותך; אם קראת על מיזם חדש וחשבת שביכולתך לעשות את זה לא פחות טוב - אנו מזמינים אותך להצטרף אל תלמידים מצטיינים נוספים במסלול החדש, שנועד לפרוץ דרכים בדרך לכיבוש פסגת ההייטק", אומר פרופ' רוזנוקס. "הלימודים במסלול הייטק פלוס ילמדו אותך את היסודות הנדרשים כדי לעבוד ולהתפתח בעולם ההייטק אך גם יסייעו לך להבין את הטכנולוגיה הקיימת כדי להיעזר בה לפיתוחים שרצים לך במוח".

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>