כחול אמיתי: אתנחתא בעקבות מדונה

יצאנו למסע בהשראת אמנית הפופ שהצליחה לכבוש את ראש המצעדים המוזיקליים לאורך 4 עשורים

"אני לא בעלת הקול הגדול בעולם, אני לא הרקדנית הכי טובה בעולם, אני לא האישה הכי יפה בעולם, אבל כשאתה מסתכל על כל החבילה - אין עוד אחת כמוני" (מדונה)

באביב של 1983, מלהקת בהוליווד המליצה לבנה, אז צלם מתחיל בשם ריצ‘רד קורמן, לתעד צעירה כריזמטית במיוחד עבור תיק העבודות המתהווה שלו. הצעירה הזו, אז מריה ולימים מדונה, הותירה רושם עז על קורמן. במספר ראיונות עמו ניתן לקבל הצצה לגרעין אישיותה הייחודי רגע לפני פריצתה: ”התבוננתי בה והרגשתי שמעולם לא פגשתי משהו מקורי כל כך - מהצורה שבה עיצבה את הופעתה החיצונית ועד לדרך שבה דיברה והתנהגה.“

 

היה זה אלבומה השלישי: True Blue בשנת 1986, אשר באופן רשמי הציב את הצעירה בעמדת כוכבות חסרת תקדים ואיפשר את תחילת מסעה כמי שתעצב את עולם הפופ בדרכה שלה. אם נחזור לאותו קורמן, נגלה שאת הקרדיט עבור הרעיונות והסטייל של תצלומיו המדוברים הוא העניק למדונה. במובנים רבים, את היכולות הקריאטיביות והאסתטיות הללו היא שכללה לאורך כל שנות הקריירה המגוונת שלה, יחד עם חיפוש מתמיד לאתגר ולבחון מחדש גבולות מגדריים, אמנותיים ומסחריים.

 

מדונה, מלכת הפופ, הסעירה את הציבור לאורך כל שנות הקריירה הפורייה שלה גם בזכות המלתחה שלה. מדונה זיהתה בחושייה החדים שאופנה היא כלי שבאמצעותו היא יכולה להיות הרבה מעבר לזמרת ולבטא מכלול שמאחוריו סיפור שלם ומורכב. כל מי שחשב שתרבות הפופ היא חד גונית, מוזמן לעקוב אחרי ההתפתחות של מדונה לאורך ארבעה עשורים. ואכן, מדונה מספרת סיפורים רבים - מנערת אייטיז פרובוקטיבית דרך גנגסטרית חובבת גורמטים ועד לנסיכה כל אמריקאית בג'ינס. האלמנט הקבוע היחיד בעיצוב דמותה הוא הצורך בשינוי ובריענון תמידי. בכל פעם שהיה נדמה שאנחנו מכירים אותה, כשכולם כבר זיהו את הלוק עם המותג "מדונה", היא השתנתה והפתיעה בתדמית חדשה. בתערוכת האופנה שקיבלה את פני האורחים באירוע אתנחתא של חודש אפריל, שאבו סטודנטיות מביה"סStyle Guru  השראה מאותה רב גוניות שמדונה הביאה לעולם.

 

את הערב פתחנו עם קטע מוזיקלי של אפיק דוארי, ששרה את השיר ":"Papa Don't Preach

 

 

הדוברת הראשונה של הערב הייתה דלית רצ'סטר, עורכת מוסיקלית, מגישת רדיו וdj- שחיממה הופעות בינלאומיות. היא מומחית למוסיקה פופולרית ומכונה לא פעם "נסיכת הפופ של גלגל"צ". רצ'סטר שפכה אור על דמותה של מדונה והתחקתה אחר יכולתה להישאר רלוונטית תמיד.

 

בשיר הנושא מתוך האלבום, מדונה בוחרת להשתמש בצירוף המילים "כחול אמיתי" על מנת להעביר מסר של אהבה טהורה. אך באותה מידה הצבע הכחול יכול לסמל גם קור וניכור. לצבעים כוח רב בהעברת מסרים בלתי מילוליים, אולם הם יכולים לתעתע בנו ולהתפרש בכמה אופנים. ומה לגבי האמת המדעית? האם מבחינה פיסקלית ישנו כחול אמיתי כמילות השיר? ד"ר חיים סוכובסקי מבית הספר לפיזיקה ולאסטרונומיה בפקולטה למדעים מדויקים סיפק לנו הצצה מרתקת למהות הפיסקלית של הצבעים.
 

 

מי שהביאה את ההלבשה התחתונה לפרונט, כדוגמת חזיית השפיצים האייקונית, היא גם זו שהביאה את המראה האנדרוגיני הגברי והמחויט לקדמת הבמה. מדונה הייתה ועודנה זיקית אופנה המשתמשת בבגדיה לבחינה מגדרית מתמדת. האורחת הבאה הייתה רביד מנשה, שסיפקה הצצה מעניינת על לחיבור ולקונפליקט בין אופנה ומגדר. לרביד מנשה, מאסטרנטית בתכנית ללימודי נשים ומגדר, בית ספר לסטיילינג אישי ולהכשרה מקצועית לסטייליסטיות. במחקרה היא מתמקדת בתפיסת היופי הרווחת בתרבות העכשווית וכפועל יוצא מכך היא בוחנת את הקשר המורכב בין נשים וגופן.

 

 

עוד בתחילת דרכה, מדונה תבעה את המשפט: "סקס זה מה שמסובב את העולם". במובנים רבים, משפט זה מלווה את יצירתה של מדונה עד היום. יש שיראו בשימוש המופגן של מדונה במיניותה - ביטוי להעצמה נשית, ויש שיראו באותה תופעה ביטוי זול ומסחרי. אך ללא ספק, למדונה בתחום זה השפעה אדירה על התרבות הפופולרית. ד"ר סיגל ברק ברנדס מהחוג לתקשורת ע"ש דן, החוקרת היבטים שונים של תקשורת ומגדר, חלקה איתנו נקודת מבט ייחודית על דמותה מעוררת המחלוקת של מדונה בהקשר התרבותי.

 

 

בשיר "לה איסלא בוניטה" מדונה חולמת על מקום אקזוטי המסמל תשוקה, בו הטבע פראי והאקלים טרופי. בהשראת שיר זה נוצר אחד הקלפים הזכורים של מדונה, בו היא עטויה במדי פלמנקו בסביבה לטינית. בהשראת השיר נהנו מקטע פלמנקו של רקדניות הפלמנקו מהסטודיו לריקוד בהובלת סילביה דוראן:

 

 

גם המדע חובב מסעות מהסוג הזה, אל מקומות רחוקים ואקזוטיים, בייחוד כאשר המסע מזמן גילויים חדשים. פרופ' יוסי יובל מבית הספר לזואולוגיה בפקולטה למדעי החיים חשף אותנו למסע מרתק אל אי יפה אחר - אי העטלפים. יובל הוא ראש המעבדה לנוירו-אקולוגיה באוניברסיטת תל אביב. תחום הנוירו-אקולוגיה הוא תחום חדש המנסה לגשר בין מדעי המוח והאקולוגיה, המדברים לרוב בשפות שונות. לפיכך, פרופ' יוסי יובל הוא הנוירו-אקולוג היחיד בעולם, אבל בעזרת הכלים הטכנולוגיים שהוא וצוותו מפתחים במעבדה, הוא מקווה שהנוירו-אקולוגים בעולם יתרבו ויפרצו. 

 

 

בסוף שנות ה-90, טרנד חדש הגיע לעולם - סלבריטאים מהשורה הראשונה מביעים עניין הולך וגובר בתורת הקבלה. חלוצת הטרנד היא כמובן מדונה. ללא ספק העניין הסלבריטאי במיסטיקה היהודית תרם רבות לפריחה של מרכזי קבלה ברחבי העולם. יש שייראו בכך תופעה פופוליסטית ושולית, אך תופעה זו זימנה לעולם היחשפות לתורה עתיקה בעלת שורשים עמוקים במחשבה היהודית. האורחת האחרונה הייתה פרופ' רונית מרוז מהחוג לפילוסופיה יהודית ותלמוד אשר בזכותה צללנו אל עולם קדום ומרתק.

 

 

בסיום הערב צפינו בסרט "אני לא שם", כהקדמה לאירוע הבא שיתקיים ב-22 במאי, הפעם בהשראת מי שנחשב לאחד מגדולי הכותבים במוסיקה הפופולרית - בוב דילן.

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>