בעקבות הצד האפל של הירח

יצאנו למסע בעקבות אלבום המופת האלמותי, שהצעיד את עולם המוזיקה למחוזות ולגבהים חדשים

במרץ 1973, לאחר תשעה חודשי הריון מתוחים, הוציאו חברי להקת פינק פלויד את האלבום The Dark Side of the Moon.  אלבוםהקונספט שהפך לאחד מהאלבומים הנמכרים בהיסטוריה, מעולם לא שאף לחדור ללב המיינסטרים והפתיע אפילו את חברי הלהקה הצעירים, שכל חלומם היה להישאר להקת מחתרת, שמביאה מוזיקה אוונגרדית וקשה לעיכול.

 

האירוע האחרון של אתנחתא חתם שנה מוזיקלית במיוחד בהשראת אלבום המופת, שלמרות שמו, לא עוסק במסע לירח, אלא במסע אל נפשו של האדם, ושוזר בגאונות ובחדשנות מאלפת טקסטים עמוקים על הבעיות הקיומיות של האדם בחברה המודרנית עם סאונד מקורי ופורץ דרך, בשילוב אפקטים וקולות רקע של דיבורים וצעקות, שעונים ומטבעות, מטוסים ומכונות ירייה.

 

את הערב פתחנו עם להקת איגיון בהובלת המוזיקאי ניר אוטמזגין, בביצוע יפהפה של השיר TIME.

 

 

השאיפה המתמדת של חברי ההרכב להגיע לשלמות טכנית ומוזיקלית הגיעה לדעת רבים למיצוי באלבום זה. כריס תומאס, המפיק המוזיקלי של האלבום צוטט לא פעם באומרו, שעיקר עבודתו הייתה תמרון מיומן בין דרישותיו של רוג'ר ווטרס לחזק את השירה ואת הטקסטים, ובין דרישותיו של דיוויד גילמור להדגשת המוזיקה והכלים. התוצאה, כידוע, היא אלבום שהצעיד את תעשיית המוזיקה אל עבר סטנדרטים חדשים, ונחשב לנקודת מפנה מוזיקלית בעולם הרוק. עוד על סוד קסמו של האלבום תוכלו לשמוע בהרצאתו של יואב קוטנר, ממבקרי המוזיקה הבולטים בזירה המקומית, שפתח את הערב והציג נקודת מבט מעמיקה ורחבה על ההרכב ועל האלבום.

 

 

בשירBreathe  מתוך האלבום, הטקסט מתאר תקשורת ראשונית בין מבוגר לילד שרק עתה נולד. המבוגר מצווה על הילד לנשום ודורש ממנו שיקדיש את חייו לעמל ולעבודה. שיח זה, הוא תשתית לשאלות שהקדישו ויקדישו מירב הפילוסופים אודות תכלית קיומנו. ד"ר אוריאל אבולוף מהחוג למדע המדינה טוען שהעיסוק בסוגיות הללו מתקיים גם במרחב בין ייאוש לתקווה פוליטית.

 

 

אדם ממוצע נושם 20 פעמים בדקה באופן רפלקסיבי ולא מודע. מסע בזמן בעקבות החמצן שאנו נושמים חושף כמה עובדות מרתקות, למשל, שהופעתו של החמצן על פני כדור הארץ היא תופעה מאוחרת יותר ממה שנהוג לחשוב. ד"ר ערן לוין מבית הספר לזואולוגיה הצעיד אותנו בעקבות אותה היסטוריה מדעית, לימד אותנו דברים חשובים על היסוד הכימי שבלעדיו לא היינו קיימים, וחשף אותנו לצורות חיים שלא הכרנו.

 

 

כותרת השיר Us and them מתוך האלבום הוא ביטוי שגור עבור חוקרים רבים בתחום הארכיאולוגיה, שעוסקים בחקר האתניות. חברי ההרכב עסקו בשיר זה בנטיית האדם לחדד את זהותו מול אחר ולא להיקשר אל השונה ממנו. בהתאמה, ארכיאולוגים יאששו את הנחת היסוד הזו על ידי ממצאים חומריים של קבוצות בדלניות במהלך ההיסטוריה.

 

במבואת הכניסה, הוצגה תערוכה מרתקת בעקבות קבוצות אתניות של פלישתים וכנענים במאה ה-12 לפנה"ס, בשיתוף עם משלחת תל בית-שמש והמכון לארכיאולוגיה באוניברסיטת תל אביב. בתערוכה הוצגו חפצים של האוכלוסייה הכנענית, אשר נמנעה מצריכה ומאימוץ של פריטי תרבות חומרית ואורחות חיים המסמלים את התרבות הפלשתית, ובהם כלים לשתייה טקסית של יין ואכילת בשר חזיר. לפרופ' שלמה בונימוביץ מהחוג לארכיאולוגיה ולתרבויות המזרח הקדום  יש ניסיון רב שנים בגילוי ממצאים מסוג זה ונקודת מבט מעמיקה על התופעה.

 

 

כששבנו מן ההפסקה, שמענו ביצוע של להקת איגיון לשיר  .Money

 

הקופה הרושמת וצלצול המטבעות בשירMoney  מתוך האלבום, הפכו להיות מצלילי האווירה האייקונים ביותר בתולדות הרוק. השיר במהותו עוסק בביקורת על תאוות האדם לכסף. השנים הפכו את השיר ללהיט במצעדי המוזיקה, אך גם לחומר לביקורת כנגד חברי ההרכב עצמו, שהלכו והתעשרו במרוצת הזמן. בעידן מפוכח ולמוד ניסיון זה, בו הציבור סולד מרדיפת בצע גלוית עין, כיצד החוקרים מתחום הכלכלה והניהול ממליצים בכל זאת לצבור רווחים? לפרופ' גל אסטרייכר-זינגר מהפקולטה לניהול ע"ש קולר תשובות מפתיעות בנושא.

 

 

באלבום משתמשים חברי ההרכב בדימויים ובתופעות רבות של גרמי השמיים, כמו: ליקוי חמה וירח, לרוב כדימויים המציירים עולם קודר ופסימי. כך למשל בשיר The great gig in the sky, השמיים מסמלים את אלוהים ומזמנים עיסוק ביקורתי בדת, ובשירEclipse , ליקוי החמה מדמה שיגעון. עבור פרופ' שי צוקר מבית הספר למדעי כדור הארץ, גרמי השמיים הם חגיגה בלתי נגמרת של מסתורין ושל אתגרים מדעיים. בימים אלו הוא נמנה על צוות החוקרים שינתח את נתוני מסעה של החללית גאיה, שצפויה להוביל מהפכה בעולם האסטרונומיה.

 

 

אחת מהטראומות אשר חוו חברי להקת פינק פלויד, היא העדות להידרדרותו הנפשית של חברם ומנהיג הלהקה בתחילת דרכה, סיד בארט. בארט הודח מן הלהקה כאשר הפך להיות מסוכן לסביבתו והותיר את חברי ההרכב המומים, כאשר העיסוק בשיגעון היא תמה חוזרת ביצירתם. מסופר שבזמן הקלטת האלבוםWish you were here  שהוקדש לבארט, הוא הופיע לפתע בחדר ההקלטות, כאשר חזותו הכללית השתנה ללא היכר - גבותיו וראשו היו מגולחים לחלוטין, הוא הקריח והשמין. המוזיקאי דיוויד גילמור, כך מספרים, פרץ בבכי בלתי נשלט למראהו. המרצה האחרון בערב היה פרופ' אורי נבו, ראש המחלקה להנדסה ביו-רפואית, שחלק איתנו את נקודת מבטו הייחודית על השיגעון ועל חמקמקותה של השפיות.

 

 

בסוף הערב צפינו בסרט "אור ירח" (2016, ארה"ב), המגולל את סיפור חייו והתבגרותו של גבר אפרו-אמריקאי בשלוש תקופות משמעותיות בחייו: כילד, כנער וכמבוגר.

 

בימים אלו, אנו עומלים על אירועי אתנחתא לשנת תשע"ט. אנו מקווים שתצטרפו אלינו למסע חדש ומרתק לא פחות, עליו נעדכן בהמשך. בינתיים, נשמח לראותכם בחגיגות ליל המדענים האירופי בתאריך 6.9.18. פרטים נוספים ממש בקרוב.

 

 

כל מה שמעניין - ישר למייל

To prevent automated spam submissions leave this field empty.
אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>