המהפך: אתנחתא ברגע היסטורי

בעקבות הגילויים והמהפכות שהתרחשו בשנת 1977

המסע במנהרת הזמן ממשיך, והפעם נחתנו בשנת 1977. כבר בכניסה לאולם סמולרש שטפה אותנו אווירת השינוי והמחאה. שנות ה-70 בישראל ובעולם בכלל, אופיינו על ידי מהפכים פוליטיים ותרבותיים. בין אם היה זה "המהפך", שבעקבותיו הוחלף שלטון מפא"י בשלטון הליכוד, ובין אם היו אלה ניצני תרבות ההיפ-הופ, שלימים הפכה לתופעה גלובלית, אשר שינתה את פני תרבות המוזיקה והשירה.

 

את פנינו קיבלו חברי להקת "סטרינגל", הזמרת מיטל מיכאלי ונגני הגיטרות עידו גונן ורועי זכאי, שניגנו שירים ברוח שנות ה-70.

 

מי יצייץ את המהפך הבא?

ב-17 במאי בשנת 1977, לראשונה מאז הוקמה, הפסידה מפלגת המערך את השלטון למפלגת הליכוד. מדינאים וחוקרים ניתחו מאז את מערכת הבחירות הזו, שנותרה חקוקה בדברי הימים של הפוליטיקה הישראלית, והתאפיינה בתעמולה אקטיבית וסוחפת. ד"ר אודי זומר, מבית הספר למדע המדינה, ממשל ויחסים בינלאומיים, ויו״ר האקדמיה הצעירה הישראלית, בדק איתנו על הבמה האם חוקי המשחק הפוליטי בישראל השתנו מאז.

 

 

המהפך הכלכלי

זמן קצר לאחר המהפך הפוליטי שהעלה את הליכוד לשלטון, הכינו ראש הממשלה מנחם בגין ושר האוצר שמחה ארליך את הקרקע למהפך כלכלי: ממדינה המושתתת על ערכי הסוציאליזם, למדינת שוק חופשי. בכך, האמינו השניים, ישראל תצטרף למגמה עולמית של שגשוג ושל פריחה כלכלית.

 

42 שנים מאוחר יותר, דומה שהמהפכות בעולם הפיננסי-כלכלי שינו כיוון. פרופ' דן עמירם, סגן הדקאן ופרופסור למנהל עסקים בפקולטה לניהול ע"ש קולר, סיפר לנו מהן המהפכות הכלכליות המתרחשות כיום, ולמה אנו יכולים לצפות בעתיד.

 

 

המשורר הדגול סנופ דוג

בשנת 1977, זמר רגאיי בשם קול הרק (Kool Herc) ודיג'יי בשם גרנדמאסטר פלאש, טבעו את המונח "היפ הופ". המונח הפך במהרה לשגור בפיהן של קהילות עירוניות בארה"ב, והגדיר לא רק ז'אנר מוזיקלי אלא תרבות אנטי ממסדית רחבה, הכוללת ריקוד ואמנות גרפיטי. ד"ר רועי טרטקובסקי, מהחוג לאנגלית ולימודים אמריקניים, שאל "האם הטקסטים בשירי ההיפ הופ יכולים להיחשב ליצירה ספרותית?", ובאופן רחב יותר, מה מבדיל בין שירה לבין שפת היומיום?

 

 

האם רובוטים ישתלטו על העולם?

בשנת 1977 השיקה חברת "אפל" מחשב אישי בשם Apple II, שנחשב למחשב האישי הפופולרי הראשון בעולם. מאז הפך המחשב האישי לידידו הטוב של האדם, כזה הנמצא בכל כיס, תמיד בהישג יד.

 

אבל מה לגבי תרחישים בהם המחשב האישי יהפוך לפחות ידידותי עבור האדם? ד"ר רג'א ג'יריס, מהפקולטה להנדסה ע"ש איבי ואלדר פליישמן, נתן לנו את התשובה לשאלה "האם נבואת הזעם הגורסת שמחשבים ישתלטו על העולם עלולה להתממש?"

 

 

איך נתמודד עם משבר האנרגיה הבא?

בתחילת שנות ה-70, פקד משבר אנרגיה חריף את מדינת ישראל ומדינות נוספות, שהביעו בישראל תמיכה פומבית, עקב חרם צרכני של יצואניות נפט במזרח התיכון. בתגובה למשבר, הקימה ישראל בשנת 1977 את המשרד לאנרגיה ותשתיות, וכמוה גם ארה"ב. אם נקפוץ כארבעים שנה קדימה בזמן, נדמה שעל סדר היום מתרחש משבר אנרגיה חדש, הנובע הפעם מסיבות סביבתיות.

 

פרופ' הדס ממן, כימאית ומהנדסת סביבתית וראשת התוכנית להנדסה סביבתית בפקולטה להנדסה, סיפרה לנו כיצד מתמודדים עם המשבר המודרני באמצעות טכנולוגיות טיפול במים.

 

 

כדורסל על המפה

"אנחנו על המפה, ואנחנו נשארים על המפה, לא רק בספורט - בהכל," אמר טל ברודי, כוכב מכבי תל אביב בכדורסל, בשנת 1977, באחת העונות הגדולות בהיסטוריה של הספורט הישראלי, רגע לפני שמכבי תל אביב החזיקה בגביע אליפות אירופה.

 

האם ספורט הוא כלי חיוני לגיבוש זהות לאומית? וכיצד מאופיין הספורטאי היהודי בתודעה הקולקטיבית? אמיר אונלי, שבימים אלה כותב את עבודת התזה שלו על ליגת הכדורסל של בתי הכנסת והקהילות היהודיות, במסגרת התכנית למדעי הדתות, הציע תשובות מרתקות.

 

 

רוצים להבטיח את מקומכם גם באירוע הבא? ביום רביעי, ה-1.5, תיפתח מכירת הכרטיסים, והפעם בעקבות השנה שזכתה לאחת היצירות הספרותיות המשפיעות על החברה המערבית, הלא היא שנת 1984. נתראה באירוע הבא, ב-21 במאי.

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>