אקולוגיות עד הגג

הסטודנטיות שפיתחו פתרון טבעי ואסתטי לניקוי האוויר שאנחנו נושמים, באמצעות טחב שגדל על אריחים

שיר אש ולירון סיימון, סטודנטיות בבית הספר להנדסה מכנית, מצאו דרך מקורית לסנן את האוויר העירוני המזוהם שכולנו נושמים, והיא מסתמנת כטרנד הבא לעיצוב חללי עבודה ושטחים מסחריים: אריחי טחב, שקולטים את הלכלוך ומספקים אוויר נקי לנשימה, ועל הדרך מכניסים את הטבע ללובי, לקניון ולחדר הישיבות.

 

איך הגעתן לרעיון של אריחי הטחב?

"הרעיון נולד מתוך האמונה שכדי לייצר פתרון שלם לבעיות סביבתיות, הוא צריך להגיע מהטבע. תוך התמקדות בבעיית זיהום האוויר ואחרי מחקר ספרות מקיף, מצאנו שלמשפחת הטחבים יש יכולות מרשימות לספיחת מזהמים מהאוויר, וכך התחיל המסע".

 

כיצד התרחש תהליך הפיתוח?

"תחילה למדנו על הצמח שנקרא טחב, או באנגלית Moss. חברנו לחוקר טחבים, יצאנו ללקט ולהגדיר מינים שונים והקמנו חממה, בהתחלה בחצר הבית ובהמשך עברה לחדר ייעודי, בה בדקנו מהם תנאי הגידול האופטימליים עבורו. במקביל עבדנו על פיתוח האריח, שמשמש כבית הגידול של הטחבים".

 

"התייעצנו עם הרבה פרופסורים וחוקרים, מהאוניברסיטה ומחוצה לה, ומומחים שעוסקים בייצור ובעיצוב, תכננו, ייצרנו במו ידינו וניסינו פתרונות שונים. כעת אנחנו עובדות על פיתוח גרסה חדשה ומשופרת במסגרת פרויקט הגמר שלנו בהנדסה מכנית, בעזרתם ובתמיכתם של פרופ' אלכס ליברזון, ראש התוכנית לתואר ראשון בהנדסה מכנית, ודני ברקו, אחראי פרויקטים בפקולטה להנדסה מכנית."

 

במקביל לפיתוח כבר הספקתן להקים חברה. איך עשיתן את זה?

"בתחילת הדרך הגשנו מועמדות לתוכנית ,"woman for climate" שהובילה עיריית תל אביב בשיתוף עם ארגון C40  הבינלאומי (ארגון רב־לאומי של ראשי ערים הפועל למען צמצום פליטות גזי החממה). התוכנית פתחה לנו דלתות לגורמים רבים, ובזכותה השתתפנו בכנסים בארץ ובעולם. עם התפתחות והתקדמות הרעיון, הצעד הטבעי הבא היה לפתוח חברה ולמסד את השותפות." בימים אלה אנחנו עובדות עם לקוח ראשון, והשלב הבא יהיה יצירת קהילת בטא של לקוחות שותפים לדרך, שיעזרו לנו בעיצוב הסופי ובגימור של המוצר".

 

במה תורמים לכן הלימודים בפקולטה להנדסה?

"פיתוח רעיון מאפס הוא אתגר שטומן בחובו הצלחות, כישלונות, ניסיונות חוזרים והרבה כוחות נפשיים. הלימודים ליוו אותנו לאורך הדרך, כך שאת הרעיונות ואת הכלים שרכשנו בקורסים השונים, יכולנו ליישם מיידית בפיתוח המוצר".

 

ומה השלב הבא בפרויקט?

"בחלום הוורוד אנחנו רואות רחובות שלמים מצופים ירוק, מספקים אוויר נקי יותר לעוברים ולשבים ומייפים את המראה האפור של העיר. משרדים ובנייני ציבור מחליפים את התמונות על הקיר באריחים חיים. עד אז עוד יש לפנינו דרך ארוכה מאוד, אבל בקרוב נתחיל לקחת את הצעדים הראשונים בפיילוט שיעלה בתל אביב".

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>