נולה צ'לטון

פרס ישראל בתחום אמנויות הבמה - 2013

פרופ' נולה צ'לטון מהחוג לאמנות התאטרון, מיוצרות ומורות התאטרון החשובות בישראל, זכתה בפרס ישראל בתחום אמנויות הבמה. גב' ליא קניג שימשה כיו"ר ועדת הפרס ולצדה חברי הוועדה - פרופ' שמעון לוי, מר זאב רווח וד"ר הדסה שני.

 

בנימוקי הוועדה ציינו חבריה: "נולה צ'לטון (1922) הטביעה דרך התאטרון וההוראה שלה חותם עמוק על החברה הישראלית והוכיחה כיצד האמנות יכולה להשפיע על חיינו בארץ. בחירותיה האמנותיות כמורה נערצת ומופלאה, כבימאית וכמחנכת קידמו את התאטרון החברתי בישראל בהצגותיה. דרך עבודתה היא השפיעה על אנשי תאטרון מרכזיים שהמשיכו את דרכה כמו עודד קוטלר, יהושע סובול, איציק ויינגרטן, מוני מושונוב וסנדרה שדה, שלמה בראבא, ג'יטה מונטה ורבים אחרות ואחרים - אנשים ששינו את פני התאטרון הישראלי. נולה נתנה קול למיעוטים והפכה את הנסתר המדוכא לגלוי ומשוחרר". 

 

לדברי חברי ועדת הפרס, הצלחתה בהוראת המשחק ניכרת בהצמחת דורות רבים של שחקנים ואנשי תאטרון. מתוך אמונה בתפקידו החברתי והפדגוגי של התאטרון, היא דואגת תמיד להרחיב את אופקיהם האישיים של תלמידיה ולפתח בהם אמונה הומניסטית בנפש האדם. דרישותיה מהם נרחבות - להיות אנשים בעלי מוסר גבוה, בעלי הכרה במורכבותה של החברה בה הם חיים, ובעלי מודעות חברתית עצומה למצוקותיהם של החלשים בחברה. בפרויקטים שהיא מקימה ויוזמת עם שחקנים ותלמידים היא משלבת בין הפעילות הקהילתית של אנשי התאטרון לבין השמעת קולם של "האחרים", קבוצות מיעוטים וקבוצות חלשות בחברה בישראל.

 

בגיל 89, נולה עדיין מגיעה מדי שבוע ללמד בחוג לאמנות התאטרון באוניברסיטת תל-אביב, בשקט, בצנעה המיוחדת לה, רחוק מעיני הציבור, היא ממשיכה, שנים רבות לאחר יציאתה הרשמית לפנסיה, ללמד ולהכשיר שחקנים צעירים למלא אחר חובתם המוסרית והאזרחית ולהשתמש בתאטרון ככלי לקידום מודעות חברתית ולהשמעת קולם של אלה שקולם עדיין לא נשמע.

 

למידע נוסף >

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>