ד"ר ערן בן אליא

ד"ר ערן בן אליא
טלפון פנימי: 03-6409088

תחומי מחקר

מתמחה בגיאוגרפיה התנהגותית וגיאוגרפיה של מרחבים וירטואליים; מודלים של בחירה וקבלת החלטות; השפעת טכנולוגיות תקשורת ומידע על התנהגות אנושית, הקשורות בפעילויות, חלוקת זמן, ניידות, נגישות, ונסיעות; שיטות מחקר כמותיות, סטטיסטיקה ואקונומטריקה. 

קורות חיים

ערן הצטרף לחוג כחוקר בכיר ומרצה במסגרת תכנית לאומית להשבת מדענים מצטיינים חוזרים. ערן סיים בהצטיינות יתרה תואר ראשון בכלכלה ובמדעי המדינה מאוניברסיטת ת"א, תואר שני בהצטיינות מהטכניון בתכנון ערים ואזורים ותואר ד"ר מהטכניון במדעי התחבורה. לאחר סיום הדוקטורט יצא לפוסט דוק באוניברסיטת אוטרכט בהולנד ושימש שלוש שנים כעמית מחקר בכיר באוניברסיטת מערב אנגליה בבריסטול.  ערן עוסק בהבנה ומידול החלטות ותהליכי בחירה אנושית, הקשורות בהתנהגות במרחבים פיזיים ואל-פיזיים, כולל ההשפעה של טכנולוגיות מידע ותקשורת וטכנולוגיות מתעוררות אחרות על פעילויות, חלוקת זמן, ניידות, נגישות ונסיעות. לערן ניסיון פרקטי רב בתחום של הערכה כלכלית ומודלים של ביקוש לתחבורה.

 

Eran joined the department as a Senior Researcher and Lecturer as part of Israel’s national returning scientists’ initiative. Eran obtained his BA from Tel-Aviv University in Economics and Political Science (Magna Cum Laude) and M.Sc in Urban and Regional Planning (Cum Laude) from the Technion. Eran received his PhD from the Technion in Transportation Sciences. Following his graduation, Eran worked as a postdoc at Utrecht University in the Netherlands and was appointed as a Senior Research Fellow at the University of the West of England Bristol. Eran’s research interests lie in understanding and modelling human decisions and choice processes related to behaviours in physical and virtual spaces including the impacts of ICT and other emerging technologies on activities, time use, mobility, accessibility and travel.  Eran has extensive practical experience with economic assessment and travel demand models. 

פרסומים

2013: Ben-Elia, Shiftan Y., Editorial - Understanding behavioural change: An international perspective on sustainable travel behaviours and their motivations”: Selected Papers from the 12th World Conference on Transportation Research, Transport Policy, 26, 1-3.

2013: Ben-Elia E., Di Pace R., Bifulco G. N., Shiftan Y., The impact of travel information’s accuracy on route-choice, Transportation Research-C, 46, 146-159.

2012: Lu X., Gao S., Ben-Elia E., Pothering R., The effect of real-time information on travelers’ route-choice behaviors, Mathematical Population Studies, in press.

2012: Ben-Elia E., Ishaq R., Shiftan Y., “If only I had taken the other road...”: Regret, risk and reinforced learning in informed route-choice, Transportation, in press.

2012: Tillema T., Ben-Elia E., Ettema D., Van Delden J., Charging versus rewarding: A comparison of road-pricing and rewarding peak avoidance in the Netherlands, Transport Policy, in press.

2011: Ben-Elia E., Ettema D., Changing commuter behavior using rewards for avoiding rush-hour driving, Transportation Research-F, 14 (5). pp. 354-368.

2011: Ben-Elia E., Ettema D., Rewarding rush-hour avoidance: A study of commuters’ travel behavior, Transportation Research-A, 45 (7). pp. 567-582.

2011: Lu X., Gao S., Ben-Elia E., Information Impacts on Route Choice and Learning Behavior in a Congested Network: Experimental Approach, Transportation Research Record, No. 2243, Transportation Research Board of the National Academies, Washington, D.C., pp. 89–98.

2011 Ben-Elia E., Ettema D., Rewarding rush-hour avoidance: A study of commuters’ travel behavior, Transportation Research-A, 45, 567-582.

2010 Ben-Elia E. & Shiftan Y., Which road do I take? A learning-based model of route choice with real-time information, Transportation Research-A, 44, 249-264.

2009 Ben-Elia E., Ettema D., Carrots versus sticks: Rewarding commuters for avoiding the rush-hour - a study of willingness to participate, Transport Policy, 16, 68-76.

2008 Ben-Elia E., Erev I., Shiftan. Y., The combined effect of information and experience on drivers’ route-choice behavior, Transportation, 35, 165-177.

2003 Ben-Elia E., Shiftan Y, Shefer D., Transportation Impact Statement (TIS): A new tool for transportation and land use planning, Environment & Planning A, 35, 12, 2177-2190.

Peer reviewed book reviews: Journal of Transport Geography, Volume 17, Issue 4, July 2009, Pages 318-319

Books and monographs

Ben-Elia E. (2011), Route-Choice with Real Time Information: Behavior, Learning and Modeling, Lambert Academic Press, Saarbrucken. ISBN 978-3-8443-1255-3.

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>