פרופ' דינה תירוש

מנהלת ביה"ס לחינוך סגל אקדמי בכיר
פרופ' דינה תירוש
טלפון פנימי: 03-6407412
פקס: 03-6409477
משרד: שרת, 306

מידע כללי

במבוא לספר: "תיאוריה ומעשה בהוראת מתמטיקה, מדע וטכנולוגיה" שערכתי יחד עם פרופ' רות סתוי לרגל פתיחת החוג להוראת המדעים בבית ספר לחינוך באוניברסיטת תל-אביב (בשנת 1996), כתבנו: "המתמטיקה, המדע, הטכנולוגיה והתקשורת ממלאים תפקיד מרכזי בתחומי חיים רבים: מדיני, כלכלי ואינטלקטואלי.... עתיד החברה הישראלית תלוי במידה רבה בקיום כוח אדם מיומן בתחומים הללו. אלה הם אתגרים מרכזיים של מערכת החינוך ככלל ושל העוסקים בהוראת מדעים בפרט".

 

משנת 1975 אני חוקרת ידע מתמטי של תלמידים וידע הנדרש להוראה של העוסקים בהוראה (גננות ומורים) ומפתחת חומרי לימוד למכשירים עצמם להוראה, ולגננות ולמורים על בסיס הידע הנצבר במחקרים אלה.

 

המטרה המרכזית של עבודתי זו היא: קידום הוראת המתמטיקה באמצעות מחקר, פיתוח, הכשרה וקידום מקצועי של גננות ושל מורים.

קורות חיים

השכלה

 

1972-1975

B.Sc,    אוניברסיטת תל-אביב, מתמטיקה ומדעי המחשב

1976-1978

M.A      אוניברסיטת תל-אביב, בית הספר לחינוך (בהצטיינות יתרה). נושא התיזה: "התפיסה האינטואיטיבית של האינסוף".

1976-1978

תעודת הוראה במתמטיקה, אוניברסיטת תל-אביב, החוג להכשרת עובדי חינוך

1983-1985

Ph.D.     אוניברסיטת תל-אביב (בהצטיינות). נושא התיזה: "התפיסה האינטואיטיבית של האינסוף והשלכותיה על החינוך המתמטי".

1986-1987

Post-Doc  המחלקה לחינוך מתמטי, אוניברסיטת UGA, ארה"ב

 

ניסיון הוראתי

 

1975-1985

הוראת מתמטיקה- בית ספר כל ישראל חברים (אליאנס) רמת אביב, תל-אביב

1978-2012

מכללת סמינר הקיבוצים – הוראת מתמטיקה

1987

פרופ' אורח, UGA, ג'ורג'יה, ארה"ב

1993

פרופ' אורח Institute of Education, לונדון

1998

פרופ' אורח Institute of Education,, לונדון

2005

פרופ' אורח, , Rutgers University ניו ג'רסי, ארה"ב

 

ניסיון בבית הספר לחינוך

 

הצטרפתי לסגל בית הספר לחינוך כחברת סגל ב 1986 (בשנים 1975- 1985 כיהנתי כעוזרת הוראה, כעוזרת מחקר וכמדריכה).

 

משנת 1986 ואילך מילאתי תפקידים שונים בבית ספר לחינוך וביניהם: ריכוז החוג להכשרת עובדי הוראה, יו"ר ועדת הוראה של בית הספר לחינוך וראש החוג להוראת מדעים,

 

משנת 1998 אני פרופ' מן המניין בתחום הוראת המתמטיקה.

 

תחומי מחקרים מרכזיים

  • אינטואיציה מתמטית והוראת מתמטיקה
  • כללים אינטואיטיביים במתמטיקה ובמדעים
  • הכשרה וקידום מקצועי של גננות ושל מורים למתמטיקה
  • שימוש בדרכי חשיבה של תלמידים בהוראת מתמטיקה.
  • הוכחות והגדרות

הוראה: קורסים מייצגים בשנים האחרונות

  • Mathematical intuition: Challenges and Dilemmas
  • מתמטיקה: מחקר והוראה
  • ניתוח אירועים בחינוך מתמטי
  • חינוך מתמטי בגילאים צעירים

פעילות ותפקידים בהווה 

       אני מכהנת כיום כיושב ראש הוועדה האקדמית של נוער שוחר מדע באוניברסיטת תל אביב.

 

 

תחומי מחקר והוראה

תחומי מחקר: תפיסת מושגים מתמטיים, אבחון ותיקון תפיסות מוטעות במתמטיקה, חוקים אינטואיטיביים במדעים ובמתמטיקה, הוראת מורים למתמטיקה

תחומי הוראה: הוראת מדעים מדויקים, הוראת המתמטיקה, הוראת מורים למתמטיקה

 

פרסומים

 

Books (including editing)

Stavy, R., & Tirosh, D. (2000). How students (mis-)understand science and mathematics: Intuitive rules. NY, USA: Teachers College Press.

English, L., Bussi, M., Jones, G., Lesh, R., & Tirosh, D. (2002)(Eds.). Handbook of international research in mathematics education.  NJ: Mahwah: Lawrence Erlbaum.

English, L., Bussi, M., Jones, G.,  Lesh, R., Sriraman, B., & Tirosh, D. (2008) (Eds.). Second handbook of international research in mathematics education.  NJ: Mahwah: Lawrence Erlbaum.

Tirosh, D. (2008) (Ed.). Tools and processes in mathematics teacher education (Vol. 2). International handbook of mathematics teacher education. Rotterdam, Netherlands: Sense.

  Levenson, E. Tirosh, D., & Tsamir, P. (2011). Preschool geometry:  Theory, Research, and Practical Perspectives. Rotterdam, the Netherlands: Sense.

 

Refereed Journals

English

Fischbein, E., Tirosh, D., and Hess, P.  (1979). The intuition of infinity.  Educational Studies in Mathematics, 10, 3-40.

Graeber, A., Tirosh, D., and Glover, R. (1989). Preservice teachers’ misconceptions in solving verbal problems in multiplication and division.  Journal for Research in Mathematics Education, 20, 95-102.

Tirosh, D., and Graeber, A. (1990). Evoking cognitive conflict to explore preservice teachers’ thinking about division.  Journal for Research in Mathematics Education, 21, 98-108.

Even, R., and Tirosh, D.  (1995). Subject-matter knowledge and knowledge about students as sources of teacher presentations and subject matter.  Educational Studies in Mathematics, 29, 1-20.

Tirosh, D., and Tsamir, P.  (1996). The role of representations in students’ intuitive thinking about infinity.  International Journal of Mathematics Education in Science and Technology, 27, 33-40.

Tirosh, D., and Stavy, R.  (1996). Intuitive rules in science and mathematics: The case of “everything can be divided by two”.  International Journal of Science Teaching, 18, 669-683.

Stavy, R., and Tirosh, D.  (1996). Intuitive rules in science and mathematics: The case of “more of A-more of B”.  International Journal of Science Teaching, 18, 653-667.

Tirosh, D., Even, R., and Robinson, N.  (1998). Simplifying algebraic expressions: Teacher awareness and teaching approaches. Educational Studies in Mathematics, 35, 51-64.

Tirosh, D., and Stavy, R. (1999). Intuitive rules: A way to explain and predict students’ reasoning. Educational Studies in Mathematics, 38, 51-66.

Tirosh, D. (2000). Enhancing prospective teachers’ knowledge of children’s conceptions: The case of division of fractions. Journal for Research in Mathematics Education, 22, 125-147.

Babai, R., Brecher, T., Stavy R. & Tirosh D.  (2006). Intuitive interference in probabilistic reasoning. International Journal of Science and Mathematics Education, 4, 627-639.

Tirosh, D. (2006). (Editorial). Pygmalion in mathematics teacher education. Journal of mathematics teacher education, 9, 3-8.

Tsamir, P., Tirosh, D., & Levenson, E. (2008). Intuitive non-examples: The case of triangles. Educational Studies in Mathematics, 69, 81-95.

Tsamir, P., Tirosh, D., Tabach, M. & Levenson, E. (2010). Multiple solution methods and multiple outcomes – Is it a task for kindergarten children? Educational Studies in Mathematics, 73, 217-231.

Tabach, M., Barkai, R., Tsamir, P., Tirosh, D. & Dreyfus, T. (2010). Verbal justification – is it a proof? Secondary school teachers' perceptions. International Journal of Science and Mathematics Education, 8, 1071-1090.

Tirosh, D., Tsamir, P., Levenson, E., & Tabach, M. (2011). From preschool teachers' professional development to children' knowledge: Comparing sets. Journal of Mathematics Teacher Education, 14, 113-131.

Tabach, M., Levenson, E., Barkai, R., Tsamir, P., Tirosh, D., & Dreyfus, T. (2011). Secondary school teachers' knowledge of elementary number theory proofs: The case of general cover proofs. Journal of Mathematics Teacher Education, 14, 465-481.

אוניברסיטת תל-אביב, רחוב חיים לבנון 30, 6997801.
Developed by
UI/UX Basch_Interactive