התוכנית שמסייעת לסטודנטים על הרצף להתגבר על הקשיים ולהגשים את החלומות

כחמישים סטודנטיות וסטודנטים פעילים כיום בתוכנית "יהלום" של דקאנט הסטודנטים לשילוב סטודנטים על הרצף האוטיסטי

20 ינואר 2022
אפרת גלבוע ורועי ברגמן

"אני מרגיש שבשנים האחרונות עשיתי התקדמות משמעותית בפן החברתי והאקדמי כאחד", מספר בהתרגשות רועי ברגמן, סטודנט לתואר שני באוניברסיטת תל אביב. "תכנית יהלום גרמה לי להרגיש שאני שווה לכל שאר הסטודנטים בקמפוס ושהשמיים הם הגבול מבחינתי. אני ממליץ לכל סטודנט וסטודנטית על הרצף להצטרף אליה, ומודה לחונכת שלי אפרת ולחונך הקודם שלי ירין".

 

רועי מסיים בקרוב את חובות התואר השני במתמטיקה עיונית. הישגיו האקדמיים מרשימים במיוחד נוכח העובדה שהוא נמצא על הרצף האוטיסטי, אך במקרה שלו האתגר רק עודד אותו להצליח ולהגשים את חלומותיו.

 

יחד עם רועי לומדים באוניברסיטת תל אביב כ-50 סטודנטים נוספים שנמצאים על הרצף ומשתייכים למגוון מסלולי לימוד, בהם: מדעי הרוח, מדעים מדויקים, מדעי החברה, משפטים, הנדסה, אמנויות, מדעי החיים, מקצועות הבריאות ועוד.

 

רועי וחבריו נכללים בתוכנית יהלום שמפעיל דקאנט הסטודנטים במטרה לסייע לסטודנטים בהשתלבותם בקמפוס. במסגרת כך, הליך הקליטה כולל ליווי של השירות הפסיכולוגי בדקאנט הסטודנטים של האוניברסיטה, ולאחר מכן מוצמד על פי בחירה חונך אישי שמסייע להם בתפקוד היומיומי, החל מהפעולות הבסיסיות של רישום לקורסים ועד ליווי בהשתלבות החברתית. החונכים, סטודנטים מן המניין באוניברסיטה, מקבלים הדרכה מקצועית שמסייעת להם להעניק מיומנויות לתקשורת נכונה עם הסביבה, ולא פחות חשוב, לסייע להם להפחית את החרדה בתהליך השתלבותם בכיתה.

 

בנוסף לכך, הסטודנטים בתכנית נדרשים לעמוד ברמה האקדמית ככל יתר הסטודנטים, אך הם זכאים למגוון התאמות על פי הקשיים עמם הם מתמודדים, והאפשרויות של תוכנית הלימוד שלהם.

 

אפרת גלבוע, החונכת של רועי, היא סטודנטית לתואר ראשון במשפטים ופסיכולוגיה. "רועי ואני נפגשים אמנם שעה בשבוע במסגרת החונכות, אך אני זמינה ומלווה אותו בלתי פורמלית באופן קבוע", היא מספרת. "המטרה שלי כחונכת של רועי היא לעזור לו בפן החברתי, ליצור קשרים חדשים ולהתקדם בתחום התקשורת הבינאישית. אני מעודדת את רועי לשאול שאלות, מתלווה אליו לפגישות במזכירות ומסייעת לו בתחומים ביורוקרטיים שונים. הביטחון בדברים הקטנים עושה הבדל גדול מבחינתו".

 

אלברטו מסצ'יאני, מנהל השירות הפסיכולוגי בדקאנט הסטודנטים, הוסיף: "אנחנו גאים בכל אחד ואחת מהם על הדרך ועל המאמץ להשתלב למרות הקשיים המובנים. אנו בדקאנט הסטודנטים משקיעים מאמצים רבים כדי להתאים לכל סטודנט מעטפת רגשית ותומכת, אך בסוף הם נמדדים בהתאם להישגים האקדמיים שלהם כמו כל בני גילם, בלי ויתורים והנחות. המסוגלות והיכולת שלהם לפלס את דרכם בעולם האקדמי, שהוא קשה גם לסטודנטים שאינם על הרצף, היא מעוררת השראה ומלמדת את כולנו שיעור לחיים".

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>