הגיעו ליעד: פרס הכלכלה ע"ש רמינסיאנו מטעם אוניברסיטת תל-אביב הוענק למייסדי ווייז

מייסד וייז, נעם ברדין: "אחד האתגרים הוא מציאת האנשים הנכונים - מוכשרים ושיודעים לעבוד בצוות - והרבה אנשים כאלה מגיעים לאוניברסיטת תל-אביב ובהמשך יוצאים ממנה"

18 מאי 2014
מימין לשמאל: אהוד שבתאי, אמיר שנער, פרופ' יוסף קלפטר, אורי לוין ונועם ברדין (צילום: קובי קנטור)

בטקס שהתקיים באוניברסיטת תל-אביב ביום שישי, ה-16.5.14, במסגרת אירועי חבר הנאמנים, הוענק פרס הכלכלה על שמו של התעשיין והנדבן הוגו רמניסיאנו לשנת 2014 למייסדים ומפתחים של אפליקציית WAZE: נועם ברדין, אורי לוין, אהוד שבתאי ואמיר שנער.

 

הפרס הוענק לארבעה בשל חזונם וכושר ההמצאה שלהם ובשל ההשפעה יוצאת הדופן שלהם בפיתוח הכלכלי והטכנולוגי של מדינת ישראל. מייסדי ווייז בחרו לתרום את הפרס בסך 10,000 דולר ל-Startau, מרכז היזמות של אוניברסיטת תל-אביב.    

 

"הדבר הישראלי הזה"

יו"ר חבר הנאמנים של האוניברסיטה, פרופ' יעקב פרנקל, אמר כי ישנן הרבה המצאות ישראליות שהצליחו, נמכרו ועברו לחו"ל, אבל המשתמשים לא ממש ידעו מה לעשות איתן. "ווייז אינה כזו", ציין פרנקל, "כשאני נוסע במונית בניו יורק ונותן כתובת, הנהג אומר לי - תן לי רגע להדליק את הדבר הישראלי הזה, את ווייז."

 

נשיא האוניברסיטה, פרופ' יוסף קלפטר, ציין כי "מייסדי ווייז קבעו קנה מידה להייטק הישראלי", והדגיש בנוסף את הישגיהם יוצאי הדופן של מקימי סטארט-אפים בוגרי האוניברסיטה בגיוס כספים. אגב, שניים מארבעת המייסדים הם בוגרים של אוניברסיטת תל-אביב: נשיא החברה, אורי לוין, הוא בוגר בית הספר לכלכלה, ואילו סמנכ"ל הטכנולוגיה, אהוד שבתאי, הוא בוגר בית הספר למדעי המחשב והחוג לפילוסופיה.

 

ד"ר מוניק בראל, בתו של התורם הוגו רמינסיאנו, אמרה: "כשאבי, זכרונו לברכה, ייסד את הפרס ב-1987, היו לו תכניות ורעיונות גדולים בנוגע לכלכלה הישראלית, אבל אני לא יודעת אם אפילו הוא האמין שתל-אביב תהפוך בתוך עשרים וכמה שנים לבירת סטארט-אפ עולמית."

 

מחויבות למטרה המשותפת

נועם ברדין, לשעבר מנכ"ל ווייז וכיום בכיר בגוגל, אשר נשא דברים בשם הזוכים, סיפר את סיפורה המופלא של החברה. "כולנו אוהבים לדבר על ההצלחה ועל סיפור הסינדרלה," אמר ברדין, "אבל זו לא תמיד המציאות. אם מסתכלים על מספרים של סטארט-אפים מתברר שזה רעיון לא רציונלי ליזום סטארט אפ. הסיבה האמיתית שבגללה אנשים צריכים ליזום היא כי הם רוצים להשפיע, לשנות משהו בעולם. כמובן שאם מצליחים יש גם רווח כלכלי, אבל במרבית המקרים אין."

 

"אחד הדברים המרכזיים בחברה היה התרבות שלה, הדי.אנ.איי. היא הורכבה מאנשים לא מאוד צעירים. העסקנו אנשים שחשבנו שהם הכי טובים בתחומם אבל גם יודעים לעבוד בצוות. כך נוצרה תרבות של מצוינות ורוח צוות חזקה מאוד, בלי היררכיה, בלי תארים, כולם ב'אופן ספייס' ועם מחויבות למטרה המשותפת."

 

ברדין הוסיף וסיפר על המשברים שעברה החברה, כאשר גוגל פיתחה במקביל אפליקציה דומה, תקופה שאותה תיאר כחשובה ביותר בהתפתחות ווייז. "אחד הדברים שהמשבר גרם לנו הוא להבין מה הערך המוסף שלנו, להתמקד ולשפר את חווית המשתמש. ברגע שהשאלה ברורה, התשובות גם מתבהרות. התחלנו לשפר את המוצר לכל אורכו עד הפרטים הכי קטנים. השנתיים האלה של ההתחלה שבהן חיפשנו את דרכנו הן אלה שיצרו את הדי.אנ.איי שלנו. בתקופה הזו החברה נבחנת באמת."

 

למה נקראה החברה ווייז, נשאל ברדין. "רצינו לקרוא לחברה way, אבל דרשו המון כסף תמורת הדומיין, אז נשארנו עם ווייז."

 

לדברי ברדין, "אין ספק שאוניברסיטת תל-אביב היא מוסד שהיה מהותי בבניית החברה. כמו שאמרתי, אחד האתגרים הוא מציאת האנשים הנכונים - מוכשרים ושיודעים לעבוד בצוות - והרבה אנשים כאלה מגיעים לאוניברסיטת תל-אביב ובהמשך יוצאים ממנה."

 

פרס הכלכלה ע"ש  הוגו רמניסיאנו ניתן בהוקרה על הישגים בכלכלה, בטכנולוגיה, במחקר ובפיתוח בישראל. מייסד הפרס, מר הוגו רמניסיאנו ז"ל היה תעשיין מצליח בתחום הטקסטיל ונחשב לגדולי התורמים למדינת ישראל. עם מקבלי הפרס מהשנים האחרונות נמנים, בין היתר: יו"ר סנו ברונו לנדסברג, ד"ר יוסי ורדי, התעשיין סטף ורטהיימר, איש העסקים והתעשיין דב לאוטמן, הנגיד לשעבר של בנק ישראל, פרופ' יעקב פרנקל, יו"ר צ'ק פוינט, גיל שוויד, יו"ר חברת אל-על פרופ' ישראל (איזי) בורוביץ, גליה מאור מנכ"ל בנק לאומי (לשעבר), מקסין פסברג מנכ"ל אינטל ישראל, קובי ויהודית ריכטר, מייסדי חברת מדינול.

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>