חדר הכושר של הלמידה: אבחון וטיפול בלקויי למידה וקשב בדקאנט הסטודנטים

במרכז התמיכה "בצוותא" נפתחו עשרות סדנאות למיומנויות למידה שסייעו לסטודנטים לשפר את הישגיהם ולסלול את הדרך להצלחה בלימודים

20 ינואר 2022
אפרת גלבוע ורועי ברגמן

למידה אקדמית היא מטלה מורכבת, והמעבר מהתיכון לאקדמיה טומן בחובו פערים משמעותיים בהרגלי הלמידה המהווים מכשול עבור סטודנטים רבים. ובפרט עבור סטודנטים עם לקויות למידה ובעלי הפרעת קשב.

 

מרכז "בצוותא" שנבנה בקונספט של חדר כושר ללמידה ושייך למרכז לייעוץ לימודי מהווה "בית" עבור סטודנטים עם לקויות הלמידה ובעלי הפרעת קשב. מרכז "בצוותא" מספק מדי שנה שירותי תמיכה במגוון רחב של נושאים העוסקים בלב ליבה של הלמידה האקדמית, זאת על מנת לקדם סטודנטים וסטודנטיות ולסייע להם להתמודד עם האתגרים האקדמאיים בדרך להצלחה.

 

כחלק מתכנית הסיוע, מרכז "בצוותא" מציע מגוון רחב של סדנאות הפתוחות לסטודנטים עם לקויות למידה כמו גם לכלל הסטודנטים והסטודנטיות:

  • מכינה לקראת שנת הלימודים (עבור סטודנטים חדשים): לקראת שנת הלימודים החדשה, נערכת במכינה הכרות ראשונית עם עולם האקדמיה, ניהול זמן אפקטיבי, התנהלות בהרצאות וכלים פרקטיים ללמידה בתחום ההומני או הריאלי (על פי תחום הלימוד של הסטודנט).
  • סדנת ניהול זמן: עוסקת בכלים פרקטיים לתכנון זמן והתייעלות בתקופת הלימודים, התמודדות עם דחיינות, טכניקות לשמירה על ריכוז, תיעדוף משימות ועוד.
  • סדנת קריאה אקדמית: עוסקת בהכרות עם טקסטים אקדמאיים מסוגים שונים, הגדרת מטרות לקראת הקריאה, טכניקות לקריאה יעילה מרפרפת או מעמיקה ודרכים שונות לסיכום נכון של עיקרי הטקסט.
  • סדנת כתיבת עבודות: מקנה כלים להתמודדות עם מטלת הכתיבה כגון ניתוח הוראות המטלה, ארגון החומר ותכנון הכתיבה, עקרון לניסוח בהיר וכתיבה על פי הכללים האקדמאיים.
  • סדנת הכנה למבחנים: מספקת כלים וטיפים עבור למידה יעילה למבחנים, דרכים ללמידה אפקטיבית, התארגנות ותכנון נכון של תקופת המבחנים, התמודדות עם מבחנים מסוגים שונים ותכנון זמן במהלך הבחינה.
  • סדנת לומדים ביחד ולחוד: במסגרת הסדנה 10 סטודנטים וסטודנטיות נפגשים ללמידה משותפת ופרטנית כ"א עם מטלותיו, במשך 4 שעות בשיטת "למידה במקטעים". אופן הלמידה המוקנה במהלך הסדנה "לומדים ביחד ולחוד", הוכח כיעיל לטיפול בקשיים כגון דחיינות, צורך בגורם חיצוני ממקד ומתווך, מסייע בתחושת בדידות חברתית ומקצועית ומטרתו לטפל במקרים בהם קיימת חוסר יעילות במיומנויות למידה וקשיים בניהול וארגון זמן ועוד. בתחילת המפגש, כל הסטודנטים מציגים  את המטלות אותם ירצו להשלים והמטרות אותם ירצו להשיג במהלך הלמידה. במהלך הסדנה רכזות התמיכה מהוות עבורן גורם חיצוני ממקד, מכוון ומנחות אותם עד להגדרת יעדים ריאליים שניתן לעמוד בהם.  

 

לדברי ד"ר תמי אמיר, מנהלת המרכז לייעוץ לימודי: "מטרת סדנאות אלה היא לחשוף את הסטודנטים והסטודנטיות לטכניקות ואסטרטגיות למידה אשר יהוו עבורם כלי עזר להתמודדות עם מכשולים ואתגרים בדרך אל התואר. בכדי לצלוח לימודים אקדמיים בציונים טובים, אין צורך להחזיק רק בציון פסיכומטרי גבוה או בממוצע בגרות טוב. מיומנויות הלמידה הן אלה המאפשרות לתלמיד להוציא מהכח אל הפועל את יכולותיו. לא תמיד ולא לכולם, יש אותן באופן טבעי.  בזכות רכזות התמיכה של חדר הכושר ללמידה "בצוותא", גב' שרון צבירן וגב' הגר ולנר מומחיות בתחום לקויות למידה (M.A), הסטודנטים מקבלים את הכלים המתאימים להם באופן אישי, עם אוזן קשבת, ופתרון מקצועי לבעיותיהם וכך מצליחים להתגבר על מכשולים ולהביא לידי ביטוי את היכולות שלהם בתוך הלימודים האקדמיים ופעמים רבות אף להצטיין. 

 

סטודנטיות וסטודנטים מספרים:

 

"פעם ראשונה שאני מרגישה שאני מקבלת יחס אישי ומענה על הקשיים איתם אני מתמודדת."

סטודנטית להנדסה על סדנת הכנה למבחנים

 

"חשבתי שלא אוכל ללמוד ברצף למשך כמה שעות ולהישאר בריכוז טוב אבל האסטרטגיה שהשתמשנו בה הייתה יעילה מאוד."

סטודנט למדעי החברה וניהול על הסדנה לומדים ביחד ולחוד.

 

"בתור סטודנטית חדשה מאוד פחדתי מתחילת הלימודים ובעזרת המכינה קיבלתי כלים ומידע שהיה פחות נגיש וסיפקה לי התחלה טובה באוניברסיטה."

סטודנטית מאומנויות על המכינה לקראת שנת הלימודים

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>