רגע לפני שיעורי הנהיגה

תיכוניסטים ישראלים ישתתפו לראשונה בקורס "תחבורה חכמה"

09 דצמבר 2020

קורס חדש ופורץ דרך, שפותח על ידי ד"ר עלית אופנהיים, מנהלת מכון שלמה שמלצר לתחבורה חכמה באוניברסיטת תל אביב, נפתח לאחרונה בפני תלמידים מצטיינים מכיתות ח'-ט', כחלק מתוכנית דה-וינצ'י של אוניברסיטת תל אביבנוער שוחר מדע. מטרתו של הקורס ללמד את הדור הצעיר על מהפכת התחבורה החכמה והשפעתה של המהפכה התעשייתית הרביעית על חיינו, תוך הדגשת השילוב שבין טכנולוגיות וחיבור העולם הפיזי, הביולוגי והדיגיטלי. חזונו של המכון הוא לחשוף את הקהל הרחב לעולם המרתק והחדשני של תחבורה חכמה, במיוחד את אלו שבעוד שנים מעטות ישבו מאחורי ההגה, ואולי אף ייקחו חלק בהמשך פיתוחו בעתיד.

 

הנוער שמשתתף בקורס הוא בעצם הדור שינהג במכוניות החכמות ואולי גם ייקח חלק בפיתוח שלהן. איזה ערך מוסף הקורס הזה מעניק להם?

"מהפכת התחבורה החכמה כוללת מספר מרכיבים, כלי רכב חשמליים, אוטונומיים ומקושרים, וכן שינוי תפיסה מבעלות פרטית על הרכב למושג שנקרא ניידות כשירות, כלומר התניידות ממקום למקום באמצעות תחבורה ציבורית שיתופית וגמישה לפי דרישה. לא כל מרכיבי המהפכה מתפתחים באותו קצב ולא כולם יהיו זמינים באותו זמן, אבל בסופו של דבר הפתרון יהיה מושלם כשכל המרכיבים ייושמו. בני ובנות הנוער שמשתתפים בקורס הם בני 15-13, כלומר, תוך שנים ספורות יוכלו להוציא רישיון, וסביר להניח שרכב אוטונומי לא יהיה זמין עד אז".

 

"אני חושבת שהערכים המשמעותיים שהם ילמדו וגם יזכו לממש יהיו בעיקר בהגברת המודעות שלהם לקשר שבין תחבורה לזיהום אוויר, כלומר מודעות לאיכות הסביבה ולבזבוז הזמן שכולנו חווים בעמידה בפקקים. זה בא לידי ביטוי בשימוש בתחבורה 'ירוקה', צמצום נסיעות מיותרות ונכונות להטמעת פתרונות מתקדמים, למניעת גודש תנועה (למשל קארפול, אופניים וקורקינטים חשמליים שיתופיים, צרכנות מכוונת וכו'). כבר כיום יש בעולם מגמה שמצביעה על ירידה בהוצאת רישיונות נהיגה וברכישת כלי רכב פרטיים בקרב צעירים. נקודה חשובה נוספת תשים דגש על מקומם של הולכי הרגל בעולם התחבורה, וכאן יש לתלמידים ערך מוסף. כמו כן, נדבר בקורס גם על ההשפעה של הקורונה על המהפכה".

 

מיהם בעינייך נהגי ונהגות העתיד? מה יאפיין אותם?

"כנראה שבעתיד כלי הרכב יהיו אוטונומיים שיתופיים ולא נצטרך לנהוג (אולי יהיו כבישים ייעודיים לכאלו שמאד אוהבים לנהוג וזה יהיה כמו תחביב), אבל עד אז תהיה תקופת ביניים, שבה יהיו על הכביש כלי רכב ברמות שונות של אוטומציה - הנהגים יצטרכו בעיקר לקחת שליטה על הרכב בזמן חירום, ולכן יידרשו מדור ה-Z ומדור האלפא יכולות מעט שונות ממה שנדרש מנהגים כיום. האתגר הטכנולוגי האמיתי יהיה איך לנהל מערכת תחבורה כל כך הטרוגנית".
 

האם לדעתך הקורס יכול להשפיע גם על בחירת המקצוע אותו יבחרו ללמוד כשיירשמו לאוניברסיטה? למשל, נטייה ללימודי הנדסה או קיימות וסביבה?

"בהחלט. אני בטוחה שהחשיפה לעולם התוכן המרתק הזה תעודד את התלמידים גם בבחירת מקצוע בעתיד. מדובר בעולמות תוכן מאד מגוונים. חשוב לזכור שלא כל הסוגיות איתן מתמודדים במהפכת התחבורה החכמה הן טכנולוגיות. יש גם היבטים פסיכולוגיים, אתיים, רגולטוריים, סוגיות בתחום הסייבר ועוד. אני רוצה לציין שמאוד שמחתי לראות בקורס ייצוג מכובד מאוד של בנות. הלוואי שזה מסמן שינוי מגמה, ושנראה בעתיד יותר נשים לומדות ועוסקות בתחומים שנחשבו פעם כגבריים, ובעיניי, כמהנדסת אווירונאוטיקה, ממש לא בצדק".

 

למה כדאי להירשם לקורס?

"מדובר בהזדמנות יוצאת דופן ללמוד על הנושא. אין עוד קורס כזה לנוער בארץ".

 

הקורס כולל 12 מפגשים שבועיים של שעה וחצי, והוא מועבר על ידי נציגים בכירים מהתעשייה והממשל ואנשי אקדמיה, ביניהם גם גולן בן דור - דוקטורנט מהחוג לגיאוגרפיה ומלגאי של מכון שלמה שמלצר לתחבורה חכמה.

 

תוכנית דה-וינצ'י היא תוכנית העשרה חדשנית ברוחו ובהשראתו של דה וינצ'י. תוכנית מצוינות רב-תחומית לתלמידי ח'-ט', המאפשרת חשיפה לתחומי מדע מגוונים. השנה, בנוסף להשתתפות התלמידים בשני קורסים הנוגעים בהתפתחות העולם הטכנולוגי-מדעי העכשווי, הם יחשפו למגוון תכנים מתחומי ההנדסה, טכנולוגיה, בינה מלאכותית וסייבר, במסגרת חטיבת ידע בנושא של תחבורה חכמה. הקורס פותח על ידי מכון שלמה שמלצר לתחבורה חכמה.

 

מכון שלמה שמלצר הוקם במטרה לקדם מחקר יישומי ולעודד שיתופי פעולה בין האקדמיה לתעשיה ולממשל בתחום התחבורה החכמה. המכון מקיים ארועים וכנסים מקצועיים בנושאים שונים ומעניק מלגות ומענקי מחקר לתלמידי מחקר ולחוקרים באוניברסיטת תל אביב. הנהלת המכון רואה חשיבות רבה בהקניית הידע בתחום התחבורה החכמה לקהל הרחב, ומאמינה שיש לחשוף גם בני נוער למהפיכת התחבורה החכמה, מאחר והיא משפיעה על חיינו - בין אם אנחנו נהגים, נוסעים או הולכי רגל.

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>