הצהרת סנאט אוניברסיטת תל אביב לעניין הפגיעה בדמוקרטיה הישראלית

"אנחנו קוראים וקוראות לממשלת ישראל ולכנסת לחדול מתהליכי החקיקה שמשנים מן היסוד את סדרי המשטר הדמוקרטי בישראל."

02 מרץ 2023

אוניברסיטת תל אביב, מאז הקמתה, חרתה על דגלה את המחויבות למצוינות אקדמית, לשיפור פני החברה הישראלית, ולטיפוח חשיבה ביקורתית ויצירתית. אנו, חברות וחברי הסנאט של האוניברסיטה, מחויבים לערכי היסוד של מדינת ישראל, כפי שנוסחו במגילת העצמאות, וביניהם פיתוח הארץ לטובת כל תושביה, התבססות על יסודות החירות, הצדק והשלום לאור חזונם של נביאי ישראל, שוויון זכויות חברתי ומדיני גמור לכל אזרחיה בלי הבדל דת, גזע ומין, חופש דת, מצפון, לשון, חינוך ותרבות. כמו במוסדות אקדמיים מובילים בעולם, הקהילה האקדמית באוניברסיטת תל אביב מחויבת לחופש המחשבה והביטוי, מתוך הבנה שאלה הם תנאים הכרחיים למחקר, למחשבה אקדמית, לחדשנות ולהישגים מדעיים. 

 

בשבועות האחרונים, מתבהר והולך שערכים אלה עומדים בפני סכנה ממשית, נוכח תהליכי החקיקה המואצת שהקואליציה מובילה. הפגיעה המתוכננת חייבת להדאיג כל אזרח ואזרחית במדינת ישראל השואפים לחיות בחברה חופשית ודמוקרטית. אנחנו מתנגדות ומתנגדים בתוקף לצעדים שמשמעותם שינוי מן היסוד של שיטת המשטר בישראל.

 

המהלכים שמובילה הקואליציה מתרחשים בניגוד לחוות דעת וגילויי עמדה של אלפי מומחים ומומחיות בארץ ובעולם, כולל זוכי פרס נובל, משפטנים, כלכלנים, אנשי ונשות רוח שמצביעים בצורה ברורה וחד משמעית על התהליך המסוכן שחקיקה כזאת עלולה לייצר, ועל הנזקים הממשיים הצפויים לישראל בעקבות שינויי החקיקה והתהליכים הנלווים לה.

­­­

חרדתנו העמוקה נובעת גם מהסימנים המעידים על כך שהמתקפה חסרת התקדים על הרשות השופטת לא תעצור, והיא למעשה הקדמה לפגיעה במוסדות נוספים, וביניהם, השירות הציבורי, התקשורת החופשית, והאקדמיה. הצעת החקיקה המחליפה שליטה אקדמית בשליטה פוליטית על הספרייה הלאומית היא דוגמה לתהליכים של התערבות פוליטית באקדמיה, בתכני הלימוד ובעצמאות המחקרית. אקדמיה אינה יכולה, ואסור לה, להתנהל תחת שליטה פוליטית.

 

אנחנו קוראים וקוראות לממשלת ישראל ולכנסת לחדול מתהליכי החקיקה שמשנים מן היסוד את סדרי המשטר הדמוקרטי בישראל. אנו קוראות וקוראים לממשלת ישראל לכרות אוזן למחאה ההמונית והרחבה שמגיעה מכל רחבי הארץ, מכל שדרות החברה הישראלית, ולא לתת יד לתהליכים ההרסניים המתרחשים כעת. אנו קוראים לממשלה לעצור את החקיקה שמיועדת לפגוע אנושות בעצמאותה של מערכת המשפט, ולבלום את המגמות המסוכנות הנשקפות בשבועות האחרונים, החותרות תחת ערכי הדמוקרטיה, מדירות אוכלוסיות ומיעוטים, ומובילות את מדינת ישראל לעברי פי פחת.

 

אנחנו נחושים להיאבק על דמותה של מדינת ישראל, על עצמאות מערכת המשפט ועל חופש הביטוי והמחקר, ולנקוט, ככל שנדרש, בצעדים תקיפים בכל הכלים החוקיים העומדים לרשותנו, לשם שמירה על הדמוקרטיה הישראלית וזכויות המיעוטים.

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>