פודקאסט חדש של סטודנטיות וסטודנטים מראה איך המקום שממנו באנו מעצב את מי שהפכנו להיות

פודקאסט חדש נותן קול למגוון ולשונות בקמפוס ולמשמעות המשתנה של מקומות בחיים שלנו

23 יולי 2023
משתתפי הפודקאסט "א.נשים ומקומות" - אורבנולוגיה, אוניברסיטת תל אביב
משתתפי הפודקאסט "א.נשים ומקומות" (צילום: שחר שחר)

אוניברסיטת תל אביב מפגישה ומושכת צעירים וצעירות מכל רחבי הארץ, שמגיעים מערים, כפרים, יישובים וצורות התיישבות שונות. המעבר לעיר תל אביב והלימוד במוסד אקדמי מגוון מאפשרים התבוננות רפלקסיבית על המקומות שמהם הגיעו ושבהם הם מתגוררים כיום.

 

בפרויקט "א.נשים ומקומות" שנעשה במסגרת מיזם 'מרחב משותף' של הנציבות לשוויון, מגוון וקהילה באוניברסיטת תל אביב, החליטו עורכי כתב העת והפודקאט "אורבנולוגיה" של המעבדה לעיצוב עירוני בראשות פרופ' טלי חתוקה, ליצור סדרה ביחד עם הסטודנטים שתעסוק במקום. המטרה הייתה להביא את הידע והתובנות של מי שגדלו במקומות שונים וליצור בתוך כך ידע ונקודות מבט חדשות על הסביבה המגוונת בישראל ובאוניברסיטת תל אביב.

 

פסיפס ייחודי ונוגע ללב

במהלך הסמסטר האחרון (סמסטר ב', תשפ"ג) התקיימו ארבעה מפגשים עם הסטודנטיות והסטודנטים שהתנדבו לפרוייקט, שהוקדשו לחקר מקום וסוגיות עירוניות, מציאת נושא ולימוד מיומנויות כתיבה, והדרכה מעשית באיך יוצרים פודקאסט מוצלח (הקלטה באולפן, ראיון, עריכת תוכן ועריכת סאונד). את המפגשים הנחה הצוות של אורבנולוגיה, שגם ליווה אותם בתהליך היצירה. התוצר המרתק שנולד – פודקאסט בן 14 פרקים קצרים, שנעים בין רהט לסכנין, אפרת, ירושלים, תל אביב, ראשון לציון, חולון מעלות תרשיחא ושדרות, שביחד מייצרים פסיפס ייחודי ונוגע ללב של המקום המורכב שבו אנחנו חיים.

 

"הזדמנות להביא קולות חדשים ו'לגלות' את המרחב הישראלי מחדש דרך החוויות והתובנות של סטודנטים שגדלו במקומות שונים."

 

מובילת הפרויקט והרכזת היא ד"ר הדס צור, סוציולוגית עירונית, בוגרת המעבדה לעיצוב עירוני ועורכת כתב העת והפודקאסט "אורבנולוגיה". הדס סיימה דוקטורט לאחרונה והיא בדרך לפוסט דוקטורט באוניברסיטת הארוורד. היא זוכת מלגת פולברייט ומלגת הנשיא לפוסט-דוקטורנטיות מצטיינות באוניברסיטת תל אביב.

 

"מבחינתנו באורבנולוגיה, ראינו בכך הזדמנות להביא קולות חדשים ו'לגלות' את המקום (המרחב הישראלי) מחדש דרך החוויות והתובנות של הסטודנטים שגדלו במקומות שונים," מסבירה ד"ר צור. "אנחנו עושים פודקאסטים משנת 2016 שעוסקים בנושאים של מרחב, תכנון עירוני, אדריכלות וחברה. כל הסדרות שיצרנו עד כה קשורות בתחומי המחקר של המעבדה וראינו בכך הזדמנות ליצור סדרה שמביאה פרספקטיבות מגוונות על מקום. לשמחתנו הרבה, הסדרה הצליחה לעשות זאת בצורה יוצאת דופן. התגבשה קבוצה מאד מגוונות מכל בחינה שהיא: דיסציפלינרית, דתית, אתנית, לאומית, מגדרית ומקומות מגוונים מאד בישראל, ולכן זה הצליח לחולל בדיוק את מה שרצינו. הפרקים נוגעים בשאלות של שייכות, זהות, שונות, מפגש בין אוכלוסיות, צדק ועוד הרבה שאלות על מקום, אבל בנימה אישית מאוד. הפרקים מביאים קולות מורכבים ולכן שוברים סטריאוטיפים ומצליחים, כפי שקיווינו, לגלות משהו חדש על המקום המורכב שבתוכו אנחנו חיים. גם אנחנו למדנו הרבה מהפרויקט הזה ומהמפגש עם הסטודנטים."

 

הסיפור של החברה הישראלית על כל גווניה

באחד הפרקים תוכלו לשמוע את ציון דרבאו, עורך דין במחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה. ציון הוא סטודנט לתואר שני במשפטים ובוגר LL.B במשפטים ו-B.A בממשל, שנזכר במפגשים הראשונים שלו עם המשטרה ובכל אותם שומרי סף שדאגו להבהיר לו ולקרוביו שהנוכחות שלו כאדם שחור במרחב, איננה מובנת מאליה. הוא נזכר בערים השונות שחי בהן בישראל שבהן בלט יותר ופחות ושואל את עצמו באיזו סביבה ירצה לחיות בעתיד ולהקים את משפחתו.

 

"זכיתי בהזדמנות לעצור ולחשוב על מציאות החיים שלי ושל מי שנתפס כזר במרחב," אומר ציון. "מצאתי מקום לבחון מאיפה באתי, לאן ארצה להגיע והיכן אני היום. לשמחתי מצאתי שיש דמיון בין התחושות והמחשבות שלי לבין אלה של חברי ושכולנו מבקשים למצוא מציאות חיים טובה יותר".

 

ציון דרבאו, ליה קזאז וחנניה מאיר: הקמפוס כנקודת מפגש של מקומות, סיפורים ונקודות מבט

ציון דרבאו, ליה קזאז וחנניה מאיר: הקמפוס כנקודת מפגש של מקומות, סיפורים ונקודות מבט (צילומים: שחר שחר)

 

ליה קזאז, סטודנטית לתואר שני במנהל עסקים באוניברסיטת תל אביב, גדלה בשכונת תלפיות בירושלים בין ביתם ההיסטורי של שי עגנון ויוסף קלאוזנר. שמות הרחובות והסיפורים שמאחוריהם היו חלק מסיפורי הילדות שלה, אך חלק נוסף בהיסטוריה המשפחתית נותר עלום ממש כשם שהוא נמחק בזיכרון העירוני. החלק הזה מוסיף להוות גבול סימבולי בין חלקיה השונים של העיר.

 

"מתי בפעם האחרונה יצרת משהו? חשבת על רעיון, פיתחת אותו, התייעצת לגביו, זנחת אותו, שנאת אותו, אהבת אותו, זיקקת אותו והלכת איתו שלב שלב עד שהוא הפך להיות תוצר שהוא רק שלך?" שואלת ליה, ומשיבה: "בתור מישהי שלא יוצרת ביומיום, הופתעתי כמה זמן עבר מאז שעשיתי דבר כזה. לא חשבתי שהפרויקט הזה יהיה כל כך משמעותי בשבילי, המפגש עם האחר, במיוחד בתקופה של שסע, שמפתחת את ההערכה אליו אבל גם מחדדת את העצמי בהקשר החברתי. מודה כל יום על הזכות."

 

חנניה מאיר הוא סטודנט לתואר שני במתמטיקה ועובד במנהל אסטרטגיה במשרד התיירות. במקור, הוא מאפרת בגוש עציון וכרגע מתגורר בירושלים, ונע על קו אפרת-ירושלים-תל אביב. חנניה לוקח אותנו למסע בתחבורה הציבורית בדרכו מאפרת לירושלים ומשם לתל אביב. בדרך הוא עובר בכל התחנות שמאפיינות את החברה בישראל.

 

"הפרויקט עבורי היה חשיפה למדיום יצירה חדש, מלהיב ועם המון פוטנציאל ליצירה משמעותית ומשפיעה," אומר חנניה. "הפרויקט גם חשף אותי לסיפור הכולל של החברה הישראלית על כל גווניה, זוויות חדשות שלא הייתי מודע אליהן, הרבה כאב מודחק ומוסתר, ולפעמים אף מושתק, והמון המון תקווה לעתיד. מקווה שפרויקט זה ודומיו יעזרו לנו לבנות עתיד משותף במדינה הזו ולהקשיב אחד לשנייה."

 

פרופ' טלי חתוקה, ראשת המעבדה לעיצוב עירוני, מסכמת: "אוניברסיטת תל אביב היא מגוונת מאוד ורצינו לתת מבט למגוון בחברה הישראלית, שאנו נוטים להסתכל עליה בסטראוטיפים חד ממדיים, אבל המציאות היא מורכבת ולרובינו הרבה זהויות. דווקא בעת הזו התובנה הזו חשובה. אנחנו שזורים זה בזה."

 

להאזנה באתר האוניברסיטה >

 

להאזנה באתר כתב העת "אורבנולוגיה" > 

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>