"הנובל של המתמטיקה": פרופ' נוגה אלון מאוניברסיטת תל אביב זכה בפרס שאו היוקרתי

פרופ' אלון, מבכירי החוקרים בעולם בתחום הקומבינטוריה, הוא הישראלי השני בהיסטוריה שזוכה בפרס

08 יוני 2022
פרופ' נוגה אלון (צילום: ויקיפדיה)
פרופ' נוגה אלון (צילום: ויקיפדיה)

פרופ' נוגה אלון, חוקר בעל שם עולמי בתחום הקומבינטוריה מאוניברסיטת תל אביב ומפרינסטון זכה בפרס שאו (Shaw) למתמטיקה לשנת 2022. פרופ' אלון, מבכירי החוקרים בעולם במתמטיקה ובמדעי המחשב, הוא הישראלי השני בהיסטוריה שזוכה בפרס היוקרתי.

 

נוגה אלון, יליד 1956, הוא פרופסור אמריטוס למתמטיקה ולמדעי המחשב באוניברסיטת תל אביב ופרופסור מכהן למתמטיקה באוניברסיטת פרינסטון. פרופ' אלון הצטרף לאוניברסיטת תל אביב ב-1985, ובה כיהן כראש בית הספר למדעי המתמטיקה והופקד על הקתדרה לקומבינטוריקה ומדעי המחשב. הוא חבר האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים והאקדמיה המדעית האירופית. בעבר זכה במספר מרשים של פרסים בינלאומיים וישראלים יוקרתיים, בהם פרס ישראל, פרס א.מ.ת., פרס Polya, פרס Gödel, פרס Steele). פרס שאו מוענק לו על מכלול עבודתו פורצת הדרך, לרבות הנחת היסודות לאלגוריתמים של סטרימינג (טפול במידע זורם), שלהם שימושים בניתוח ביג דאטה (נתוני עתק), ופיתוח שיטות אלגבריות והסתברותיות לטיפול בבעיות בתורת הגרפים ובתורת המספרים האדיטיבית. "נוגה אלון הציג שיטות חדשות והגיע לתוצאות מהפכניות שעיצבו את התחום כולו מן היסוד", כתבו השופטים.

 

מקביל לפרס נובל

את פרס שאו ייסד ב-2002 טייקון התקשורת ההונג קונגי ראן ראן שאו, שהחליט לחלקו מדי שנה ל"אינדיבידואלים, ללא התייחסות לגזע, לאום או אמונה דתית, שהגיעו להישגים משמעותיים ופורצי דרך במחקר אקדמי, מדעי או יישומי, ושעבודתם השפיעה באופן חיובי ועמוק על האנושות", וזאת בשלוש קטגוריות: מתמטיקה, אסטרונומיה ומדעי החיים ורפואה. הפרס בכל קטגוריה עומד על סך של 1.2 מיליון דולר.

 

"מאחר שאין פרס נובל במתמטיקה, ישנם שני פרסים, אָבֶּל ושאו, הרואים עצמם כמקבילים לנובל בתחום זה", מסביר פרופ' אלון. "ברור שכמו בכל פרס אחר, הזכייה תלויה בגורמים שונים לרבות הרכב הוועדה, ואולי בסופו  של דבר זה גם קצת עניין של מזל, כי ישנם בוודאי כמה וכמה חוקרים בעולם שראויים לפרס. מבחינתי מדובר בהפתעה נעימה מאוד, ורשימת הזוכים הקודמים בפרס שאו באמת מרשימה ביותר. ישראל היא מדינה חזקה מאוד במדעים בכלל, ובמתמטיקה ובמדעי המחשב בפרט. מעמדו של המחקר הישראלי בתחומים אלה בעולם עולה בהרבה על גודלה היחסי של האוכלוסייה. המחקר שלי מתרכז בקומבינטוריקה שהיא המתמטיקה של מבנים סופיים, עם שימושים ויישומים למדעי המחשב, לתורת המספרים האדיטיבית, לגיאומטריה קומבינטורית ולתחומים קשורים נוספים".

 

"פרופ' אלון הוא אחד המדענים המשפיעים והפוריים בתחום במשך העשורים האחרונים, ומחקרו זכה לתהודה ולהוקרה רבה", אומר פרופ' ירון אוסטרובר, ראש בית הספר למדעי המתמטיקה בפקולטה למדעים מדויקים ע"ש ריימונד ובברלי סאקלר. "מחקרו מתאפיין במקוריות, ביכולת יוצאת דופן של פתרון בעיות קשות, לעתים רבות תוך שימוש במגוון מרשים של כלים ושיטות. בנוסף להישגים המדעיים יוצאי הדופן, פרופ' אלון העמיד שורה ארוכה של תלמידים מצוינים אשר הפכו לחוקרים מובילים במתמטיקה ובמדעי המחשב בזכות עצמם, ומחזיקים במשרות באוניברסיטאות מחקר יוקרתיות בארץ ובחו"ל".

 

בשנת 2020 זכה בפרס פרופ' דוד קשדן מהאוניברסיטה העברית, והשנה חולק פרופ' אלון את פרס שאו במתמטיקה עם ישראלי נוסף: פרופ' אהוד הרושובסקי מאוקספורד.

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>