פרופ' נטע ארז ופרופ' טל פופקו זכו בפרס 'מנטורינג במדע', של קבוצת Nature Science היוקרתית

הפרס הוענק להם על מצוינות בהנחיית דור העתיד של המדע

23 דצמבר 2020
פרופ' נטע ארז ופרופ' טל פופקו
פרופ' נטע ארז ופרופ' טל פופקו

פרופ' נטע ארז, ראשת המחלקה לפתולוגיה בבית הספר לרפואה ע"ש סאקלר, ופרופ' טל פופקו, ראש בית הספר למחקר ביו-רפואי ולחקר הסרטן ע"ש שמוניס בפקולטה למדעי החיים ע"ש ג'ורג' ס' וייז – הם הזוכים בפרס 'מנטורינג במדע' לשנת 2020 מטעם קבוצת Nature Science, הבית של כתב העת המוביל Nature.

 

הומלצו לפרס על ידי הסטודנטים ובוגרי המעבדות

הפרס היוקרתי, המוענק בכל שנה במדינה אחרת, הוענק השנה בישראל, ואוניברסיטת תל אביב גרפה את הכבוד כולו בקטגוריית 'אמצע הקריירה'. הפרס ניתן למדענים שמצטיינים בהנחיית תלמידי המחקר במעבדותיהם, ובכך תורמים לפיתוח דור העתיד של המדע, בעולם ובישראל. שני הזוכים יחלקו ביניהם פרס כספי בשווי $10,000. לדבריהם, הפרס מרגש אותם במיוחד, מכיוון שמי שיזמו והגישו את מועמדותם היו המונחים עצמם – הסטודנטים והבוגרים של מעבדותיהם.

 

"עבורי ההנחיה היא ייעוד, חלק מהותי מזהותי כמדענית", אומרת פרופ' ארז, שהקימה לפני 10 שנים מעבדה החוקרת גרורות של סרטן השד וסרטן העור מלנומה, והנחתה עד כה 16 דוקטורנטים ו-5 סטודנטים לתואר שני. "כשדוקטורנט חדש מגיע אליי אני אומרת לו: 'אתה מתחיל כתלמיד שלי ואני רוצה שתסיים כעמית שלי.' לכן תפקידי כמנחה הוא לא רק ללוות את המחקר. תפקידי הוא ללמד את תלמידיי לחשוב ולחקור כמדענים, ולמצוא את דרכם העצמאית במדע ובחיים בכלל, ואני גאה מאוד בהישגיהם. חלק ניכר מבוגרי המעבדה זכו בפרסים ובמענקים. נכון להיום, ארבעה מהסטודנטים סיימו גם את לימודי הרפואה, ומתעתדים לשלב רפואה ומחקר, אחת עמיתת מחקר ומנהלת מעבדה באקדמיה, אחת עושה פוסט דוקטורט בארה"ב, וארבעה עובדים כמדענים בתעשיית הביו-טק". בנוסף, משמשת פרופ' ארז כמנטורית לשני חוקרים צעירים, שהקימו לאחרונה מעבדות משלהם. 

 

"חברי סגל באקדמיה נמדדים על פי מגוון פרמטרים: מענקי מחקר, פרסומים והוראה. מדד נוסף, שלדעתי אינו זוכה לדגש הראוי, הוא הצלחתם של בוגרי המעבדה של חבר הסגל – המדענים הצעירים שהוא חנך, הנחה ו'גידל'", אומר פרופ' פופקו, שהקים לפני 17 שנה מעבדה העוסקת באבולוציה מולקולרית ובביואינפורמטיקה, והנחה עד היום 18 דוקטורנטים. "אני משקיע בתלמידים שלי הרבה מאוד מחשבה ומאמץ, כדי לתמוך, לעודד, לייעץ ולטפח. כל 12 הדוקטורנטים שסיימו את התואר במעבדה שלי המשיכו לפוסט דוקטורט. מתוכם, ארבעה הם היום חברי סגל באקדמיה (שלושה באוניברסיטת תל אביב) - מספר גבוה במיוחד עבור מעבדת מחקר אקדמית. בוגרים אחרים של המעבדה שלי מחזיקים בתפקידים בכירים בתעשיות ההייטק והביו-טק. מבחינתי, סטודנט שעושה חיל עדיף על עוד שלושה מאמרים מדעיים. הייעוד שלי הוא להעמיד דורות של חוקרים בישראל. אני רואה בכך שליחות".

 

ועדת הפרס, שבה השתתפה בין היתר פרופ' קרן אברהם מהפקולטה לרפואה ע"ש סאקלר, נימקה את בחירתה בשני המדענים, בזכות התרשמותה "מההתלהבות המידבקת של תלמידיהם לשעבר", שהגישו את מועמדותם לפרס. בנוסף שיבחה הוועדה את פרופ' פופקו על גישתו המכילה ועל עידוד איזון בריא בין העבודה לחיים לצד מצוינות מקצועית, ואת פרופ' ארז על פעילותה לקידום נשים במדע ועל יוזמות המביאות את השפעתה כמנטורית למעגלים נרחבים, גם מחוץ למעבדתה.

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>