סטודנטים מתל אביב ומווינה במשפט מבוים היסטורי

שיתוף פעולה בינלאומי של הפקולטות למשפטים באוניברסיטת תל אביב ובאוניברסיטת וינה

17 אוגוסט 2021

כחלק משיתוף פעולה ייחודי בין אוניברסיטת תל אביב לאוניברסיטת וינה, התקיים בווינה, זו הפעם הרביעית, קורס אינטנסיבי בן שבועיים לסטודנטים משתי האוניברסיטאות שבסופו התקיים משפט מבויים באולם בית המשפט העליון המנהלי של אוסטריה. את שיתוף הפעולה הוביל פרופ' אריה אדרעי, מהפקולטה למשפטים ע"ש בוכמן. 

 

המשפט המבויים עסק במקרה שנלקח מן המקורות ההיסטוריים של התקופה, ועסק בסכסוך ירושה מסובך, שהתרחש בקהילה היהודית בפראג בסוף המאה ה-18. הסטודנטים למדו באופן אינטנסיבי דיני ירושה על פי מקורות התלמוד והרמב"ם. הסטודנטים, שאינם בעלי רקע מיוחד בתחום, דיווחו על חוויה מיוחדת במינה, המשמעותית ביותר בתואר.

 

קבוצת הסטודנטים מאוניברסיטת תל אביב כללה תשעה סטודנטים, שבנוסף לקורס ערכו סיורים לימודיים נרחבים, בהם ביקור בבתי המשפט באוסטריה, בבית המשפט האימפריאלי, נסיעה למיקולוב בצ'כיה (ניקלסבורג) וביקור בשחזור ההיסטורי של מוסדות הקהילה היהודית בעיר. בנוסף להרצאות בתחום הקורס, ניתנו לסטודנטים גם הרצאות בנושא יחסי ישראל אירופה וכן בנושא האנטישמיות, והם אף ערכו פגישה עם שגריר צ'כיה באוסטריה ושוחחו עמו על היסטוריית היהודים בצ'כיה ובפרג בפרט, ועל יחסי היהודים וצ'כיה מאז ועד היום.

 

להחיות לרגע את התרבות היהודית באירופה

מטרת הפרויקט לעורר את התלמידים לחשוב על שני נושאים מוזנחים: הכרת מערכת המשפט היהודי התוססת שפעלה בכל אירופה עד סוף המאה ה-18 לערך, בשיתוף פעולה עם מערכות המשפט של המדינות בהם חיו היהודים, וכן הכרת הארכיונים של בתי משפט אלו כמו גם של בתי משפט אימפריאליים בהם עסקו לעיתים בסכסוכים בין  יהודים, ולעיתים על פי המשפט העברי. תחומים אלו נמצאים היום בלב העיסוק המחקרי של מספר חוקרים לא מבוטל ברחבי אירופה.

 

פרופ' אדרעי מציין: "התרבות היהודית הענפה והמרשימה באלף השני, התפתחה ברובה על אדמת אירופה ומתוך זיקה לתרבות האירופית. הסיום הרע של חיי היהודים התוססים באירופה מוליך לעיתים למחשבה מוטעית כי רק אסונות מאפיינים את חיי היהודים באירופה. מתוך כך, מבקש הפרויקט לעורר לחשיבה מחודשת על הזיקות התרבותיות שבין היהדות והתרבות האירופית, וכן לעורר לחשיבה מחודשת על העניין הראוי למשפט הישראלי במשפט האירופי."

 

"הקורס היווה עבורי הזדמנות יוצאת דופן ללמוד ולהכיר את המשפט העברי באירופה, מבחינה משפטית והיסטורית, מתוך סביבת החיים בו צמח," מספר איתן טלמור-לבקוביץ, סטודנט בקורס. "מלבד הלימוד האינטנסיבי עצמו, שהתמקד השנה בדיני ירושה, ההכנות לקראת המשפט בצוותים משולבים עם סטודנטים מישראל ואוסטריה יצרו קשרים חברתיים מעניינים ואפשרו לבחון את מערכת המשפט מפרספקטיבות שונות. ההגעה והשהות באוסטריה אפשרו לסייר ולחוות את התרבות היהודית-אירופאית, וכמובן שאחרי שעות הלימודים יש זמן לצאת, לטייל וליהנות מווינה - עיר מדהימה כשלעצמה. מעבר לחוויה מעשירה ומהנה מדובר בהזדמנות מרגשת וחשובה להחיות לרגע את עולם החיים היהודי באירופה. מומלץ בחום!"

 

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>