גרנט יוקרתי של מועצת החדשנות האירופאית מוענק לצוות מחקר מאוניברסיטת תל אביב

ד״ר יפתח נחמן מהפקולטה למדעי החיים מוביל את המחקר בקבוצת המחקר הישראלית כחלק משיתוף הפעולה הבינלאומי

19 פברואר 2023
ד״ר יפתח נחמן

מועצת החדשנות האירופאית העניקה גרנט על סך 4.95 מיליון אירו לקבוצת מחקר בין לאומית אשר כוללת נציגים משש מדינות שונות. ד״ר יפתח נחמן מבית הספר לנוירוביולוגיה, ביוכימיה וביופיזיקה בפקולטה למדעי החיים ע"ש ג'ורג' ס. וייז באוניברסיטת תל אביב מוביל את המחקר בקבוצת המחקר הישראלית. הגרנט מוענק לקבוצת המחקר על פיתוח פרויקט מודלים דמויי עובר על בסיס תאי גזע (Supervised Morphogenesis in Gastruloids - SUMO).

 

כחלק מפרויקט ה-SUMO מפתחים החוקרים מודלים דמויי עובר על בסיס תאי גזע (הנקראים גסטרולואידים) לדימוי רקמות הלב ומערכת העיכול. בעזרת שיטות מתקדמות של מיקרוסקופיה ולמידת מכונה, החוקרים מתכוונים להפוך את המערכת להדירה (כלומר reproducible, שחוזרת על עצמה) ואחידה יותר. החוקרים מקווים שמודלים אלו יוכלו להיות מיושמים בעתיד הקרוב לסריקה של תרופות ולחקר השפעות של מוטציות, ללא שימוש בחיות מעבדה.

 

ד״ר יפתח נחמן: "בשנים האחרונות תחום פיתוח מודלים דמויי עובר נמצא בתנופה אדירה. אחת הבעיות העיקריות בגידול מודלים כאלה, וכן אורגנואידים באופן כללי, היא השונות הגדולה בין הדגימות השונות. עלינו ללמוד לשלוט בשונות הזו כדי שנוכל לממש את ההבטחה של מודלים אלו לרפואה ולמדע בסיסי, וגרנט זה יאפשר לנו להעמיק את המחקר בתחום."

 

פרויקט SUMO הוא פרויקט בין לאומי המאגד בתוכו את קבוצות המחקר של החוקרים הבאים: פרופ׳ שטפן קראוס (מתאם) מביה"ח האוניברסיטאי של אוסלו, נורווגיה; ד"ר יסה וינוליט ממכון מקס פלנק לביולוגיה מולקולרית של התא וגנטיקה, גרמניה;  ד"ר יפתח נחמן מאוניברסיטת תל אביב, ישראל; פרופ׳ מולי סטיבנס מאימפריאל קולג' לונדון, בריטניה; פרופ' ניקולאי גדגארד מאוניברסיטת גלזגו, בריטניה; פרופ׳ ינס פון קריס מהמכון לפרמקולוגיה מולקולרית של לייבניץ, גרמניה; ופרופ׳ יאן הלגה סולבק מאוניברסיטת אוסלו, נורווגיה.

 

European Innovation Council - Funded by the European Union

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>