"מפעל מונומנטאלי": פרס שז"ר לחקר תולדות ישראל הוענק לפרופ' מרדכי עקיבא פרידמן

פרופ' פרידמן זכה בפרס על החלק הרביעי של עבודתו "ספר הודו"

28 דצמבר 2014
"מפעל מונומנטאלי": פרס שז"ר לחקר תולדות ישראל הוענק לפרופ' מרדכי עקיבא פרידמן

מרדכי עקיבא פרידמן, פרופסור אמריטוס בחוג ללימודי התרבות העברית (המגמה לפילוסופיה יהודית, ספרות חז"ל וקבלה), קיבל לאחרונה את פרס שז"ר לחקר תולדות ישראל לשנת תשע"ד, עבור החלק הרביעי של עבודתו המונומנטאלית "ספר הודו".

 

לפי חברי ועדת הפרס, מדובר ב"יצירה היסטוריוגרפית עשירה ומורכבת. זהו שילוב מרשים של מחקר, הבוחן באופן קפדני ודקדקני פרטי פרטים של העדויות, לצד הצגת תמונה רחבה, מרתקת ורבת השראה של עולמם, חייהם ותודעתם העצמית של חכמים וסוחרים יהודים שפעלו במרחב המוסלמי - מספרד ועד הודו - במאה השתים עשרה".

 

ממשיך מורשתו של גויטיין

"החלק הרביעי של 'ספר הודו', שעליו ניתן הפרס, עוסק בסוחר היהודי-מצרי חלפון הלוי בר נתנאל, שנסע להודו, לתימן, לצפון אפריקה ולדמשק, ושהה שהות ארוכה בספרד", מספר פרופ' פרידמן. "מכיוון שהוא עצמו היה מלומד גדול, בכל מקום שאליו הגיע הוא קשר קשרים עם גדולי הרוח ועם המנהיגים המקומיים של הקהילה היהודית. מהמכתבים שלו, שנמצאו בגניזת קהיר, אנחנו לומדים עליהם הרבה. הדבר המעניין ביותר היה קשריו עם המשורר יהודה הלוי - הרבה מן הידיעות שלנו על חייו של יהודה הלוי הם ממכתבים ששלח לחלפון". 

 

מי שפתח במפעל הזה, מספר פרופ' פרידמן, היה מורו ורבו, פרופ' שלמה דב גויטיין, מגדולי ההיסטוריונים של תולדות היהודים בארצות האיסלאם וגדול חוקרי הגניזה הקהירית. "הוא מצא את רוב התעודות והכין טיוטא לחלקן", אומר פרידמן. "טרם פטירתו, לפני קרוב לשלושים שנה, הוא ביקש שאמשיך את העבודה". גם ועדת הפרס התייחסה לכך: "מדובר בהשלמה של מפעל מונומנטאלי שבו פתח שלמה דב גויטיין, ובו בזמן זהו מפעל חדש ורב תובנות. פרידמן ממשיך בדרך שבה החל ההיסטוריון הדגול מתוך כבוד עצום לפועלו, ותורם תרומה מכרעת משלו לפרויקט".

 

החלק הרביעי של "ספר הודו", בהוצאת מכון בן-צבי וקרן הרב רוזן, מורכב משני כרכים: הראשון נקרא "חלפון ויהודה הלוי: לקורותיהם של סוחר משכיל ומשורר דגול", והשני נקרא "חלפון הסוחר המשכיל והנוסע הגדול: תעודות מגניזת קהיר". הכרך השני נכתב בסיועו של ד"ר אמיר אשור.

 

פרופ' פרידמן הוא חבר באקדמיה הלאומית הישראלית למדעים וזכה בארבעה פרסים נוספים על מחקריו בגניזה. "זו תחושה של סיפוק", אומר פרופ' פרידמן על קבלת הפרס, "מרגש שיש מי שמכיר בערך עבודתך. ההכרה מעודדת ומחזקת ונותנת כוח להמשיך".

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>