ירוק עולה בקמפוס

מהם הרעיונות הכי ירוקים שהעליתם בהאקתון הקיימות EcoTau?

29 דצמבר 2021
סטודנטיות וסטודנטים בהאקתון EcoTau
סטודנטיות וסטודנטים בהאקתון EcoTau

אפליקציה שמודיעה על דירה פנויה קרוב לקמפוס, תאי איחסון והטענה לסוללות ולקסדות אופניים, קארפול לקמפוס שמזכה בהטבות, מודל מעגלי שיתופי לכלים רב פעמיים מקודדים, אפליקציה שמדרגת עסקים לפי מידת האקולוגיות שלהם - כל אלה ועוד הם הרעיונות המצוינים של הסטודנטיות והסטודנטים שלנו, שהשתתפו לאחרונה בהאקתון הקיימות הייחודי EcoTau, שנערך על ידי מרכז היזמות באוניברסיטה, כחלק מיוזמת נשיא אוניברסיטת תל אביב לצמצום החתימה הפחמנית בקמפוס.

 

לייצר פתרונות זמינים ופשוטים, שיתרמו לתפיסת הקמפוס הירוק

במהלך ההאקתון התמודדו המשתתפות והמשתתפים עם שני אתגרים מרכזיים: צמצום ההגעה לקמפוס באמצעות מכוניות פרטיות ועידוד השימוש בכלים רב פעמיים, במטרה לשנות את הרגלי הצריכה של סטודנטים ואנשי הסגל. את ההקאתון פתחה מיקי יחימוביץ', יו"ר מרכז השל לקיימות, שאמרה: "שמחתי להגיע היום להאקתון ולפגוש את הסטודנטים והסטודנטיות. המעורבות של הדור הצעיר והאכפתיות היא בעיניי אחד הדברים המשמעותיים שיכולים וצריכים לעשות את השינוי. טכנולוגיה זה לא מספיק, כושר ההמצאה חייב לבוא גם בכיוון של המציאות החברתית. צריך חשיבה אחרת . וצריך לזכור הכדור הזה הוא סופי ".

 

את קבוצות הסטודנטים ליוו לאורך התוכנית מנטורים מומחים. כמו כן, שמעו המשתתפות והמשתתפים הרצאות רקע רבות בנושא האתגרים ולמדו כיצד ארגונים אחרים מתמודדים עימם. בין המרצים היו איתי פלג, מנהל צוות תחבורה חכמה המרכז הרפואי שיבא תל השומר, פרופ׳ טל רביב, שהסביר על גודש התנועה בישראל ועל פתרונות אפשריים, ודנה זיו, אחראית צמצום צריכה ופסולת ברשות לאיכות סביבה וקיימות בעיריית תל אביב. ההקאתון הופק בשיתוף מכון שלמה שמלצר לתחבורה חכמה ואגודת הסטודנטים והסטודנטיות של אוניברסיטת תל אביב.

 

האולג'ובס של הדירות

באתגר צמצום השימוש בכלי רכב בהגעה לקמפוס זכו שלושה פרויקטים מובילים. במקום ראשון זכו עבדאללה ברגותי ועובידה ואתאד, שהמציאו את אפליקציית TAUapt. "מדובר במעין AllJobs לדירות, ששולח למנוי הודעה מיידית בוואטסאפ לגבי דירות שמתפנות. כך אפשר למצוא במהירות ובנוחות דירה קרובה לקמפוס, ולהגיע ללימודים בתחבורה ציבורית", הם מסבירים.

 

במקום השני זכו ארתור סטלר, דוד תורג'מן, אלקנה אריאל, שהציגו את BIVPIsrael: תאי איחסון בהם ניתן להשאיר את הקסדה וכן את הסוללה לטעינה באמצעות חשמל המופק סולארית. "הקושי המרכזי של רוכבי האופניים והקורקינטים החשמליים הוא הצורך להיסחב כל היום עם הקסדה והסוללה של כלי הרכב. עם ההמצאה שלנו זו כבר לא תהיה בעיה".

 

במקום שלישי זכו דניאל סולמני, יעל דולב, ירין בנימין מוטיאי, שהציעו את מיזם "הטרמפיסטים" – עידוד תרבות הטרמפים בקמפוס באמצעות מתן הטבות והקלות לסטודנטים ואנשי סגל שיגיעו לקמפוס בשיטת ה-Car Pool. "הפנייה היא לכיס ולא לאידיאולוגיה, ולכן אנחנו מאמינים שקל יהיה להחדיר את הרעיון".

 

ממציאי ,TAUapt עבדאללה ברגותי ועובידה ואתאד, זוכי אתגר צמצום כלי רכב בקמפוס

 

ניקוד אקולוגי וכלים שיתופיים

באתגר עידוד השימוש בכלים רב פעמיים בקמפוס זכו שלושה צוותים שהעלו רעיונות מקוריים וברי ביצוע. במקום ראשון זכו חן אגסי, עידן שטרק, רועי פרג'ון, טלי אקנין, שהמציאו את TENGO - מודל מעגלי שיתופי שמבוסס על שימוש בכלים רב פעמיים המסומנים בברקוד. "הכלים מוחזרים לנקודות איסוף בהן מזוכים המשתמשים, ומועברים לשטיפה והפצה חזרה למסעדות", הם מסבירים.

 

אל המקום שני הגיעו מייסאן דראושה, ג'ומאן אבו נופל, שהציגו רעיון דומה אך עם תגמול לצדו: Go Clean Go Green. שימוש בכוסות רב פעמיות ומסומנות בברקוד. "כל שימוש בכוס יזכה את המשתמש.ת ב'נקודות מועדון', שמאפשרות רכישת מוצרים בחנויות שונות".

 

ובמקום השלישי זכו מרגריטה טימושין, יעל פליישר, שהציגו את TAUBIS: אפליקציית משחק שמדרגת עסקים לפי מידת האקולוגיות שלהם. "הסטודנטים המדרגים יוכלו ליהנות משירותים הדומים ל'תן ביס', כמו צבירת נקודות כספיות ונקודות אקולוגיות".

 

מודל מעגלי שיתופי לשימוש בכלים בקמפוס. צוות TENGO מקבל את הפרס

 

צוות השופטות והשופטים בתחרות כלל את חבר הכנסת הפרופ' אלון טל, מיקי חיימוביץ', יו"ר מרכז השל לקיימות, אסי שמלצר, יו"ר קבוצת שלמה אחזקות, יובל שני, סמנכ"ל טכנולוגיה וחדשנות בקבוצת שלמה אחזקות, ליאור חזן, יו"ר אגודת הסטודנטים והסטודנטיות של אוניברסיטת תל אביב, פרופ' קולין פרייס, ראש בית הספר ללימודי סביבה, פרופ' הדס ממן, ראש התוכנית להנדסת סביבה בפקולטה להנדסה ע"ש איבי ואלדר פליישמן,  ד"ר עלית אופנהיים, מנהלת מכון שלמה שמלצר לתחבורה חכמה, אורלי גרופר, שותפה בקרן Mobilitech Capital, שני ראב"ד, מנהלת מוצר ואסטרטגיית תפעול גלובלית חברת Lime

 

"נושא הקיימות והכלכלה המעגלית הוא אחד הנושאים המרכזיים שאותם מקדם מרכז היזמות. אין מקום חשוב יותר כיום ליזום בו ולהציף חדשנות מאשר תחום זה", אומר ראש מרכז היזמות, יאיר סאקוב ומוסיף "המרכז מוביל בארץ את תוכנית סוויצ'מד של האיחוד האירופי, שמטרתה להנחיל את גישת הכלכלה המעגלית לכל העסקים בישראל. הקאתון EcoTAU הוא המשך להקאתון COVID Waste בו התמקדנו במציאת פתרונות לכמות הפסולת הבלתי נתפסת שמייצרת מגפת הקורונה".

 

"תחבורה חכמה היא לא רק סיסמה אלא דרך חשיבה ובניית מדיניות מקיפה ורב תחומית. זוהי עבורנו הזדמנות יוצאת דופן לשלב את קהל הסטודנטים והסטודנטיות באוניברסיטת תל אביב בכל הקשור להתוויית פתרונות אפשריים לבעיות התחבורה שמעיקות על כולנו ועל הכדור שלנו", מסכמת ד"ר עלית אופנהיים.

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>