תכנית חדשה משלבת צעירים על הספקטרום האוטיסטי בלימודים אקדמיים

מטרתה של התכנית "דרור" היא להעניק לצעירים על הספקטרום האוטיסטי בתפקוד גבוה (תסמונת אספרגר) הזדמנות לממש את יכולותיהם בלימודים אקדמיים ובעבודה

07 פברואר 2016
תכנית חדשה משלבת צעירים על הספקטרום האוטיסטי בלימודים אקדמיים

בחודשים האחרונים פועלת באוניברסיטה תכנית "דרור", תכנית ייחודית מסוגה בעולם, שמטרתה להעניק לצעירים על הספקטרום האוטיסטי בתפקוד גבוה (תסמונת אספרגר) הזדמנות לממש את יכולותיהם בלימודים אקדמיים ובעבודה. "תכנית דרור הינה תכנית ליווי והכנה ללימודים אקדמיים, עבודה וחיים בוגרים ועצמאיים", מציין פרופ' אייל זיסר, סגן הרקטור. "התכנית מתקיימת בקמפוס האוניברסיטה, ומטרתה לאפשר מיצוי של הפוטנציאל החברתי, הלימודי והתעסוקתי".

 

המחזור הראשון של "דרור" - פרי שיתוף פעולה בין האוניברסיטה לבין עמותת "גוונים", החל לפעול בסמסטר הנוכחי עם שישה משתתפים. התכנית כוללת שלושה שלבים: הראשון הוא שנת הכנה, שכולל סדנאות ופעילויות שמטרתן לפתח מיומנויות ללימודים אקדמיים והכשרה למגורים עצמאיים. השלב השני הוא לימודים אקדמיים לתואר על-פי בחירה והתאמה אישית, ובמקביל – סדנאות לפיתוח מיומנויות תעסוקתיות. ולבסוף, בשלב השלישי, השתלבות תעסוקתית, לרבות ליווי אישי בתהליך חיפוש העבודה וההשתלבות במשרה. לכל אורכה כוללת התוכנית תמיכה וליווי אישיים, פעילויות ספורט וחברה, טיולים, תרבות ופנאי.

 

"הקבוצה הראשונה כבר התגבשה ועובדת מאוד יפה יחד", מספרת רוית שקלר-ניסן, מנהלת התכנית. "ניתן לראות הרבה תחומים שבהם המשתתפים התקדמו, ובמקביל אנחנו ממשיכים ללמוד את התכנית כל הזמן ולעשות שינויים והתאמות לפי הצרכים שעולים מהקבוצה".

 

התכנית, שנמצאת כרגע בשלב המכינה, פועלת חמישה ימים בשבוע: שלושה ימים מוקדשים ללימודים ולסדנאות המסייעות בפיתוח כישורים חברתיים וכישורי חיים, ויומיים המוקדשים להשתלבות במעגל התעסוקה - החל מסיוע בכתיבת קורות חיים, הכנה לראיון עבודה וחיפוש עבודה וכלה ברכישת כישורי עבודה בצוות, התמודדות מול מעסיק ועוד.

 

בשבועות הראשונים הכירו הצעירים את מבנה הקמפוס, הפקולטות והחוגים. במקביל, הם החלו להתמודד עם טקסטים ומאמרים, בעברית ובאנגלית. לאחרונה החלו המשתתפים להתנסות גם בקורסים באוניברסיטה לפי בחירתם, כשומעים חופשיים, והחל מהסמסטר הבא הם צפויים ללמוד בקורסים שיבחרו כתלמידי אוניברסיטה לכל דבר, לרבות עמידה במטלות ובבחינה הסופית. תלמידי המחזור הנוכחי לומדים ומתעניינים בקורסים במגוון תחומים: ספרות, תיאטרון, מזרחנות, מזרח אסיה, היסטוריה, פרמקולוגיה וגיאוגרפיה.

 

"הכוונה היא להפוך את זה לתכנית קבועה ולהרחיב אותה", אומרת שקלר-ניסן. "החזון הוא שבעוד כמה שנים חבר'ה עם אספרגר יוכלו לצעוד בהמוניהם לאוניברסיטה ולהשתלב אחר-כך בחברה. כך, גם הם ירוויחו וגם החברה תרוויח". גם סטודנטים שכבר לומדים באוניברסיטה יכולים להשתלב בתכנית לפי התאמה אישית.

 

לפרטים נוספים אפשר לפנות במייל אל: dror.tlvu@gmail.com

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>