מצלמות חכמות בכיתות ובאולמות

אגף המחשוב בקמפוס מוביל פרויקט של רישות כיתות הלימוד במצלמות חכמות

בחודשים האחרונים הותקנו בכיתות לימוד רבות בקמפוס של אוניברסיטת תל אביב מצלמות אוטונומיות חכמות במסגרת פרויקט חדשני של אגף המחשוב. המצלמות האוטונומיות מיועדות להקלטה ושידור של שיעורים ללא צורך בנוכחות פיזית של צלם בכיתה.

 

במהלך השיעור המצלמה מתנהלת עצמאית, תוך יכולת שליטה מרכזית וביצוע כיוונון במידת הצורך על ידי טכנאי מולטימדיה במרכז בקרה ייעודי שהוקם למטרה זו באגף המחשוב.

 

המצלמות, מסוג PTZ (Pan – Tilt – Zoom), מסוגלות לעקוב אחרי תנועת המרצה באופן אוטומטי ולמקד את התמונה באזור הלוח, על מנת לאפשר צפייה בנכתב על הלוח באיכות מיטבית. שילוב של חומרה ותוכנה ייחודית מאפשר לצופה לראות את ההרצאה, לצפות במצגת ולשמוע את השיעור באיכות גבוהה.

 

הפרויקט שהתחיל בסמסטר א' בחלק מהאולמות הגדולים (35) קיבל עדיפות עליונה עם התפרצות מגפת הקורונה והצורך לעבור ללימודים מקוונים. בינתיים, הותקנו עוד 80 מצלמות בכיתות ובאולמות נוספים, ובכוונת האוניברסיטה להרחיב את הפרויקט ולהוסיף עוד מצלמות לקראת סמסטר א' של שנה"ל תשפ"א.

 

גם שרת הווידאו הותיק של האוניברסיטה מוחלף כעת בפלטפורמת וידאו מתקדמת יותר (של חברת "Panopto" - בין המובילות בתחום הווידאו באקדמיה ובעלת כלים פדגוגיים מתקדמים).

 

היערכות למודל לימודים היברידי

מאז פרוץ משבר הקורונה, חוסר הוודאות גדולה, וההנחיות לגבי קיום לימודים בקמפוס משתנות לעיתים תכופות. השילוב של פלטפורמת הווידאו החדשה יחד עם המצלמות האוטונומיות יאפשר להיערך למגוון רחב של תרחישים, בהם למידה בכיתה, למידה מקוונת או מודל היברידי, שבו חלק מהסטודנטים נוכחים בכיתה וחלקם צופים במקביל בשיעור באופן מקוון. הקלטת השיעורים כמובן גם תאפשר לצפות בהם בכל מועד נוח אחר בלי קשר למערכת השעות של המרצה.

 

את הפרויקט מבצע מדור מולטימדיה באגף למחשוב בהובלתו של ז'ק ברוקס ביחידת תמיכה ושירות בניהולו של שאול גלק.

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>