הגן הבוטני משתדרג דיגיטלית באמצעות תיעוד מתקדם של הצמחים ואפליקציה למבקרים

האפליקציות באתר כוללות מפה אינטראקטיבית ומסלולי סיור מובנים בין אוספי הצמחים השונים, וניתנות להפעלה בכניסה לגן על-ידי סריקת ברקוד

01 פברואר 2015
הגן הבוטני משתדרג דיגיטלית באמצעות תיעוד מתקדם של הצמחים ואפליקציה למבקרים

הגן הבוטני של אוניברסיטת תל-אביב מתחדש בחודשים האחרונים במספר שדרוגים עדכניים, שנועדו לשפר את העבודה בו, ולא פחות חשוב מזה – את חווית הביקור בין שביליו וצמחיו. תהליך אחד כולל תיעוד מקיף של הגן, ואת התיעוד הכללי שהיה קיים עד כה ואשר התבסס על מפות ישנות, מחליף עכשיו תיעוד מדויק ומפורט של הגן כולו, לרבות מבנים, חלקות, שבילים, תשתיות וכמובן צמחים. התהליך השני, שנמצא בשלבים ראשוניים, הוא מיפוי מקיף של הגן באמצעות תשתית מבוססת GIS (מערכת מידע גיאוגרפית), ובסופו של התהליך יהיה כל צמח בגן מסומן באופן מדויק במפה, שתכלול גם מידע על כל צמח ועל כל חלקה. על בסיס התהליך שנעשה עד כה, קיימות באתר הגן אפליקציות שמאפשרות למבקרים לטייל באופן עצמאי בשבילים ולקבל מידע על הסובב אותם. האפליקציות כוללות מפה אינטראקטיבית ומסלולי סיור מובנים בין אוספי הצמחים השונים, וניתן להפעיל אותן בכניסה לגן על-ידי סריקת הברקוד המתאים.

 

אור-ליל הר-אדום, אחראית מערכות המידע בגן שעבדה על הפרויקט, מציינת כי התהליך התאפשר בזכות התרומה של משפחת קרסו, אשר מימנה את קניית התוכנה שמתאימה לניהול גנים בוטניים. לדבריה, "מטרת השינויים היא להנגיש את הגן לציבור, לפשט את ההליכה בו, למשוך מבקרים ולהפוך את הביקור לחוויה טובה יותר. בנוסף, השינויים נועדו גם עבורנו, עובדי הגן, כדי שנדע איפה כל דבר נמצא, מה מצבו וכדומה'".

 

לדברי כנרת מנביץ', אחראית התוכן והפעילות הציבורית של הגן, השכלולים החדשים נועדו להרחיב את קהל היעד של הגן ולהגיע גם לקהל צעיר יותר, וכמו כן לשפר את החוויה למבקרים, "לנו כאקולוגים, יש גם ערך מוסף בכך שלא מדפיסים חוברות על נייר", היא מוסיפה. השינויים, אומרת מנביץ', יוצרים אפשרויות חדשות, כמו קישור המידע לעמודי אינטרנט, עדכון המידע באופן שוטף ועוד.

 

הגן הבוטני הוקם בשנת 1973 ומשמש כמרכז להוראה, למחקר ולמקלט למיני צמחים הנמצאים בסכנת הכחדה. הגן משתרע על פני כ-34 דונם, ובו תצוגה של הצומח בארץ ישראל ובשכנותיה, ותצוגות של אוספי צמחים מיוחדים מרחבי העולם. הגן משמש כמרכז מחקר והוראה לסגל ולסטודנטים וכן כמרכז חינוכי לאנשי מקצוע, לציבור הרחב ולתלמידי בתי ספר. כיום מצויים בגן כ-3,800 מיני צמחים מהארץ ומהעולם.

 

לאתר הגן הבוטני >

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>