בין השורות של ספרי הילדים

קריאה בספרי ילדים יכולה ללמד הרבה על הזמן והמקום שבהם נכתבו

24 פברואר 2020

ספרי ילדים צופנים בתוכם הרבה יותר ממה שלפעמים נוטים לחשוב. הם לוכדים את רוח הזמן שבה נכתבו, וניתן ללמוד מהם על הנסיבות ההיסטוריות והחברתיות שהקיפו את יוצריהם ואת הילדים שעבורם נכתבו.

 

סדרת ההרצאות החדשה של התוכנית לתואר שני במחקר תרבות הילד והנוער כוללת 12 מפגשים, שבהם ירצו חוקרי ספרות, תרבות והיסטוריה, לצד יוצרים לילדים, על דמויות מפתח בספרות הילדים, ויחשפו את מה שמסתתר בין השורות של יצירותיהם הבולטות.

 

ההרצאות הראשונות יעסקו ביוצרים שיצרו לילדים בתקופה שמכונה "תקופת בינוי האומה הישראלית". "בתקופה של בינוי האומה, אנשי רוח ראו בכתיבה לילדים תפקיד ציוני לכל דבר." מספרת פרופ' יעל דר, ראשת התוכנית לתואר שני במחקר תרבות הילד והנוער. "יוצרים מרכזיים למבוגרים כביאליק, אלתרמן, שלונסקי וגולדברג הקפידו לכתוב גם לילדים."

 

חיים נחמן ביאליק לילדים - 17.3.20

"כתיבתו של ביאליק לילדים חילצה את העברית מהמגירה הדתית המסורתית, והפכה אותה לשפה טבעית, שפת יומיום." אומרת פרופ' דר. "הוא כתב לפעוטות שירים שעוסקים ביומיום ובסביבה הקרובה: פרח, פרפר, ציפור, בית, נדנדה. העשייה של ביאליק הייתה חשובה מאין כמוה ביצירת שפה טבעית חיה, שבאמצעות הילדים נכנסה הביתה, נשמעה ברחוב והתבססה. פרופ' זהר שביט, שתעביר את ההרצאה הראשונה, חקרה רבות את תפקיד הילדים בהחייאת העברית."  

 

"שירים ופזמונות לילדים" מאת ח.נ ביאליק. איורים: נחום גוטמן. בהוצאת דביר

"שירים ופזמונות לילדים" מאת ח.נ ביאליק. איורים: נחום גוטמן. בהוצאת דביר

 

כשילדים ממציאים חגים - לוין קיפניס - 24.3.20

"ההרצאה השנייה מאת פרופ' חזקי שוהם, תעסוק בלוין קיפניס ובתרומתו הקריטית למה שאנו מכנים "המצאת מסורת". בתקופת בינוי האומה היה ניסיון לייצר תרבות ומסורת יהודית-ציונית, שתתבדל מתרבויות אחרות ומאופציות יהודיות שאינן ציוניות. תרבות הילד הפכה לזירה חשובה בפעילות זו. יש לזכור: ילדים מקבלים דברים כמובן מאליו. אין להם הרגלים תרבותיים ממקומות אחרים, ולכן קל לסגל אותם לריטואלים חדשים ולנטוע בהם תחושה שכך היה תמיד. קיפניס ידע לשים בפיהם שירי חג, לכאורה עממיים, וסיפורים פרי עטו בעלי טון עממי, ולמעשה יצר פולקלור אינסטנט. רוב שירי החגים ששרים היום בגן, שלכאורה הם עממיים לעילא, הם בעצם שירים שקיפניס יצר, יזם את הלחנתם והפיץ אותם בין הגננות. תוך שנתיים השירים הללו התפשטו בגנים ודרך הגן גם הביתה. פרופ' שוהם, מומחה בתחום המצאת המסורת הישראלית, יאיר את עינינו בנושא."

 

בין הג'ונגל לגן החיות: בעלי החיים של נחום גוטמן - 5.5.20

"הרצאתה של ד"ר טל קוגמן תעסוק ביצירתו של נחום גוטמן, בתפקיד שהועיד בה לבעלי החיים ולזיקתם לבני האדם. ד"ר קוגמן תבחן את האופן שבו תועלו בעלי החיים אצל גוטמן לצרכים התרבותיים של זמנו, וכיצד הושפעו מתפיסות קולוניאליות רווחות."

 

להחזיר לילדים את יאנוש קורצ'אק - 19.5.02

"הרצאה מסקרנת נוספת היא זו של סופרת הילדים המעולה תמי שם-טוב. בספרה "אני לא גנב", היא עושה שירות אדיר לדמות של יאנוש קורצ'אק, בכך שהיא מחלצת אותו מהדימוי הרווח בתרבות הישראלית של מי שצעד עם תלמידיו, חניכי בית היתומים שבניהולו, אל רכבת המוות. בשלבה תחקיר מעמיק על פועלו של קורצ'אק כמחנך ועל חייו האישיים, היא מספרת בספרה זה סיפור מרתק ומטלטל רגשית, לא רק שלו, אלא בעיקר של חניכיו."

 

סיפור מצוין לצד תחקיר מעמיק על פועלו של קורצ'אק כמחנך ועל חייו האישיים בספר "אני לא גנב" מאת תמי שם-טוב

 

דוד גרוסמן לילדים ולמבוגרים - 26.5.20

"ההרצאה המרתקת של ד"ר סמדר שיפמן, עוסקת בהבדלים התהומיים שבין יצירתו של גרוסמן למבוגרים לזו לילדים. "יש הרבה יוצרים שבמהלך חייהם כתבו גם לילדים וגם למבוגרים: ח"נ ביאליק, לאה גולדברג, נורית זרחי, מאיר שלו, דויד גרוסמן הן כמה דוגמאות. אצל כולם ניכרים הבדלים בין שתי הכתיבות, אך אצל גרוסמן הבדלים אלה דרמטיים במיוחד. הילדות והמשפחה שבאים לידי ביטוי בכתיבתו לילדים מהווים תמונת מראה לאלה שמופיעים בספריו למבוגרים. ד"ר שיפמן תאיר את עינינו בסוגיות אלה".

 

צ'וקובסקי ומהרשק בעברית - 16.6.20

"ד"ר רימה שיכמנטר תעסוק בהרצאתה במגעים בין תרבויות, ובאופן ספציפי בזיקות שבין התרבות הישראלית לבין זו הרוסית. "התרבות הרוסית והסובייטית נכחו בתרבות הילד הארץ ישראלי עוד בתקופת בינוי האומה, ונוכחותה ניכרת גם כיום, כתוצאה מהעלייה הרוסית הגדולה של שנות התשעים. באמצעות דיון בתרגומים לעברית של יצירותיהם של קורניי צ'וקובסקי וסמואיל מהרשק תציג ד"ר שיכמנטר את התמורות ביחס לרוסיות בתרבות הילדים בארץ."

 

דמויות מיצירותיו של קורניי צ'וקובסקי

 

הרצאות נוספות יעסקו באליעזר שמאלי, בקדיה מולודבסקי, בתרצה אתר, בנורית זרחי וברונית מטלון. הציבור מוזמן להירשם לסדרה כמכלול, או להרצאות בודדות.

 

לפרטים ולהרשמה >

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>