הכי טובה מכל התערוכות האוניברסיטאיות

הגלריה האוניברסיטאית זכתה במקום השני בפרס UMAC הבינלאומי לתערוכה הטובה ביותר לשנת 2021

02 ספטמבר 2021

התערוכה "Plan(e)t", שמוצגת בימים אלה בגלריה האוניברסיטאית לאמנות ע"ש גניה שרייבר ויד מישל קיקואין, זכתה במקום השני בפרס UMAC הבינלאומי, לתערוכה הטובה ביותר במוזיאון אוניברסיטאי לשנת 2021. זאת הפעם הראשונה בישראל שתערוכה בגלריה אוניברסיטאית נכנסת לרשימה הקצרה של הפרס היוקרתי, לצד האוניברסיטאות המובילות בעולם. את המקום השני והמכובד חולקת הגלריה האוניברסיטאית עם זו של אוניברסיטת הארוורד, ובמקום הראשון זכתה אוניברסיטת אורהוס הדנית.

 

התערוכה שנפתחה ונסגרה (בעקבות הקורונה), ונפתחה מחדש

במרכזה של התערוכה "Plan(e)t" מככבים צמחים, המוצגים כיצורים מורכבים ובעלי תרומה מכרעת להישרדותנו על כוכב הלכת ארץ. באמצעות שורה של פרויקטים המשלבים מחקר ועשייה אומנותית, היא מציעה נקודת מבט מקורית על המפגש בין החי והצומח, החולקים את אותה טריטוריה. כותרת המשנה של התערוכה, "צמחים חושבים, חושבים צמחים", פורשת את ההיגיון שעומד בבסיסה: צמחים הם יצורים "חושבים", ולכן עלינו לשכלל גם את האופן שבו אנו חושבים עליהם.

 

התערוכה אמנם נולדה לפני פרוץ משבר הקורונה, אך היא התפתחה במהלכו ואף נטענה בעקבותיו במשמעויות חדשות. "את התערוכה פתחנו בינואר 2020", מספר ד"ר ספי הנדלר, מנהל הגלריה האוניברסיטאית. "הגיעו אלפי מבקרים, ואז פרצה מגפת הקורונה בישראל ונאלצנו לסגור את התערוכה. המגפה חייבה אותנו לחשוב מחדש על הדומיננטיות של האדם במערכת האקולוגית, וההשפעות ההרסניות שיכולות להיות לו על המערכת כולה".

 

מרבית העבודות נוצרו עבור חלל הגלריה, ורובן מתפתחות ואף צומחות במהלך חודשי התצוגה. כך, למשל, בשל איסור משרד הבריאות על התקהלויות בחללים סגורים בשל התפרצות הקורונה, הוקם במהלך השנה האחרונה בגן הפסלים של הגלריה הפרויקט "גרגר", שהוא תוצר של שיתוף פעולה בין האומנית ואדריכלית הנוף רלי דה פריס לד"ר דפנה לנגוט מהמעבדה לארכיאובוטניקה וחקר הסובב הקדום. פרויקט החוץ של דה פריס מדמה גן הצומח מתוך אתר ארכיאולוגי, ומשחזר את הצמחים שצמחו בגניו של המלך הורדוס, כפי שנחשפו במחקרה של ד"ר לנגוט.

 

פרוייקט "Plan(e)t" כולל גם שיתוף פעולה פורץ דרך בין הגלריה לחוג לאמנות התיאטרון במסגרתו מועלות במקום שלוש הפקות תיאטרון: ״חלום ליל קיץ״ של שייקספיר, ״העז או מי זאת סילביה?״ של אדוארד אולבי ומחזה המבוסס על ״דין וחשבון לאקדמיה״ של פרנץ קפקא.

 

לקדם גלריות אוניברסיטאיות

ICOM הוא האיגוד המקצועי העולמי של המוזיאונים. הארגון הוקם ב-1946 במסגרת ארגון החינוך, המדע והתרבות של האו"ם – אונסק"ו. UMAC הוא מחלקה במועצה שאחראית על קידום המוזיאונים, הגלריות והאוספים שפועלים באוניברסיטאות. בשנת 2016 נוסד פרס UMAC לתערוכה הטובה ביותר במוזיאון אוניברסיטאי. ההכרזה על האוניברסיטה הזוכה תיערך בספטמבר – והענקת הפרס תיערך במסגרת הכנס השנתי של מועצת המוזיאונים הבינלאומית ICOM.

 

"הזכייה משמחת מאוד כמובן", אומרת ד"ר תמר מאיר, אוצרת הגלריה. "תמיד שואלים אותי אם יש לנו 'אוסף'. ובכן, יש לנו בקמפוס את אוסף המוחות המבריקים ביותר. כמי שמתמחה באוצרות, המדע באוניברסיטת תל אביב הוא משאב מדהים ליצירה אומנותית, ואנחנו עובדים בשיתוף פעולה הדוק שאין לו מקבילה בארץ. אנחנו פועלים עם כ-1,000 מ"ר של שטח תצוגה, ממש בגודל של מוזיאון קטן. אין אוניברסיטה בישראל עם גלריה בסדר גודל כזה. ההודעה של UMAC היא הכרה בעבודה המשותפת ופורצת הדרך שנעשית בגלריה שלנו בין אומנים, ישראלים ובינלאומיים, ובין מדענים".

 

לפרטים נוספים על התערוכה "Plan(e)t" ולהרשמה לסיורים >

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>