ארכיון אוניברסיטת תל אביב חוגג 50 שנות פעילות

תרומתו העיקרית של הארכיון היא הנגשת המסמכים לקהל הרחב, החיונית למחקר ולימוד עברה של האוניברסיטה

15 אוגוסט 2021

ארכיון אוניברסיטת תל אביב פועל כבר למעלה מ-50 שנה. הוא הוקם ב-1.4.1970 על ידי משה שילה, המחולק לשני חלקים: הארכיון הכללי, בו מרוכז כל המידע הארכיוני המנהלי והארכיון ההיסטורי, אשר תפקידו לתעד את תולדות האוניברסיטה, לשרת את קהל הסטודנטים והסגל בתחומים שונים והכנת תצוגות קבועות ומתחלפות ברחבי הקמפוס.

 

"לארכיון תפקיד חשוב בתפקודה השוטף והתקין של האוניברסיטה, הן בפן המנהלי והן בפן ההיסטורי-מחקרי ואני נרגש לעמוד בראשו", אומר בהתרגשות גדליה ז'אגוב, מנהל הארכיון. "בחמישים השנים האחרונות הארכיון עבר שינויים רבים, אשר האחרון שבהם הוא הדיגיטציה של החומרים השמורים בו, דבר אשר עוזר בהנגשת החומרים לקהל האוניברסיטאי".

 

לדבריו של ז'אגוב, עד הקמת הארכיון לא הייתה פונקציה מנהלית שריכזה ושמרה את רשומות האוניברסיטה. כל יחידה או פקולטה דאגה לשמירת הרשומות שנוצרו במהלך פעילותה ברשותה. הרשומות המיועדות לגניזה נשמרו במרתפי הבניינים ובמחסנים שונים. מצב זה של העדר ארכיון דרש פתרון לכל אותו חומר מנהלי רב שירוכז ויקוטלג תחת קורת גג אחת. תרומתו העיקרית של הארכיון כפי שהוא קיים כיום היא הנגשת המסמכים לקהל הרחב, דבר החיוני למחקר ולימוד עברה של האוניברסיטה.

 

מכיר כל ארגז ומדף. גדליה ז'אגוב, מנהל הארכיון האוניברסיטאי

 

בעקבות הארכיונים הפרטיים של מקימי האוניברסיטה

תחומי אחריותו של הארכיון כוללים קליטת חומרים לגניזה, השאלת תיקים, פעילות הוועדה לסיווג וביעור חומר ארכיוני, איסוף ורישום פרסומים, סיוע בהדרכת עובדים בתיקיונים ביחידות השונות ורישום חומר היסטורי מראשית האוניברסיטה. כמו כן, הארכיון עוסק בקליטת ורישום ארכיונים אישיים של בכירי האוניברסיטה לשעבר. כך לדוגמא, נמצאים בארכיון האוניברסיטה הארכיונים הפרטיים של ד''ר ג'ורג' וייז, הנשיא הראשון של האוניברסיטה, של פרופ' יובל נאמן, הנשיא השני של המוסד ופיזיקאי בעל שם עולמי ושל פרופ' עדן פרטוש, המנהל הראשון של האקדמיה למוזיקה. בארכיון ישנן גם הקלטות של כ-50 ראיונות עם ראשוני האוניברסיטה ובהן סיפור הקמתה. משנת 1979 ועד 1991 עסק אחד מעובדי הארכיון בהוצאה לאור באוניברסיטה. אוסף עשיר של תצלומי האוניברסיטה, בעיקר מהעשורים הראשונים לקיומה , עומד לרשות המתעניינים בארכיון.

 

הארכיון עבר שינויים רבים עד אשר התגבש כפי שאנחנו מכירים אותו כיום. בשנות ה-70 היה כפוף למשרד היועץ המשפטי, ואילו מסוף שנות ה-70 ועד יולי 1983 היה כפוף למחלקת האספקה באוניברסיטה. מסוף 1983 ועד אוקטובר 1990 היה הארכיון חלק מהספרייה המרכזית ע''ש סוראסקי, אך עקב שינויים ארגוניים באוניברסיטה הועבר באוקטובר 1990 מרשות הספרייה לאגף המשק והבינוי. נהלי הארכיון התגבשו לאורך השנים יחד עם פעילותו, אשר אחד האחרונים שבהם היה נוהל חשיפת מידע ארכיוני לקהל הרחב שנקבע בשנת 1991.

 

עבר לדיגיטל

מאז הקמתו עמדה בפני הארכיון דילמה של מצוקת מקום אחסון עבור חומרי הארכיון, מצוקה אשר מלווה אותו עד ימינו אנו. כמענה לצורך ההולך והגובר בשטחי אחסון החל הארכיון בתהליך דיגיטציה בשנת 2015, דבר המאפשר הנגשת חומרים יעילה וקלה יותר לקהל הרחב. הארכיון כולל את הארכיון הכללי, שבו נמצא כלל החומר המנהלי הארכיוני של האוניברסיטה, וכן הארכיון ההיסטורי. הארכיון ההיסטורי שומר את החומר שברשותו לצמיתות ובכך הוא נבדל מהארכיון הכללי או השוטף שבו יש צורך מתמיד לבער רשומות בפרקי זמן קבועים.

 

למאמר המלא של גדליה ז'אגוב אודות פעילות הארכיון עד היום >

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>