לזכרו של א.ב. יהושע

אוניברסיטת תל אביב והחוג לספרות אבלים על לכתו של א.ב. יהושע, מגדולי הספרות העברית בת זמננו

14 יוני 2022
תמונה מתוך ערב עיון שנערך ב-2016 במרכז תמי שטינמץ למחקרי שלום באוניברסיטת תל אביב

אוניברסיטת תל אביב והחוג לספרות אבלים על לכתו של א.ב. יהושע (1936-2022), אחד הסופרים הבכירים והמוערכים ביותר בישראל, חתן פרס ישראל, פרס דן דוד, פרס א.מ.ת, פרס ביאליק ופרסים רבים נוספים בארץ ובחו״ל.

 

יהושע החל לפרסם סיפורים קצרים בשנות השישים של המאה העשרים, ומאז המשיך וכתב רומנים רבים, מחזות וספרי עיון. כתיבתו מתאפיינת בריאליזם נוקב שיוצא מהכאן והעכשיו לעבר ממדים סימבוליים המסתתרים בתוך המציאות ומאירים אותה באור חדש. זהו מופת של כתיבה מחויבת ומעורבת, הנוגעת בנימי ההוויה של החברה הישראלית אך גם מחלצת אותה מסד הממשות המחניקה של ההווה. כך גם ניתן להבין את מעורבותו הפוליטית של יהושע, האכפתיות העמוקה שלו ביחס למציאות בישראל וניסיונותיו לקרוע חלונות שיזרימו אוויר רענן לתוך שיח שקפא על שמריו.

 

יהושע שימש כפרופ׳ אמריטוס באוניברסיטת חיפה, והחוג לספרות באוניברסיטת תל אביב שמר איתו על קשרים חמים והזמין אותו פעמים רבות להרצאות ורבי-שיח. ראש החוג לספרות בעבר, פרופ׳ מנחם פרי, אף היה עורכו של יהושע בספריה החדשה. נוכחותו שופעת החיים והנדיבה של יהושע, שכולנו קראנו לו בולי, תחסר לנו מאוד.  

 

בשנת 1998 קיבל תואר דוקטור לשם כבוד מאוניברסיטת תל אביב, ובשנת 2017, נמנה עם הזוכים בפרס דן דוד היוקרתי, המחולק מדי שנה על ידי קרן דן דוד בשיתוף אוניברסיטת תל אביב בעבור תרומה יוצאת דופן לאנושות בתחומי המדע, הרוח, האמנות, השירות הציבורי ועולם העסקים.

 

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>