עושים כבוד לצבים

לכבוד "יום הצב הבינלאומי" שמצוין ב-23.5 יצאנו לחגוג עם כמה חברים משוריינים מהגן הזואולוגי באוניברסיטת תל אביב

עושים כבוד לצבים
צב היבשה. חלק מנוף הילדות שהולך ונעלם

כבר שנים שהם מככבים בסדרות אהובות לילדים, בסיפורים ובמשלים. כמה מהם אפילו הפכו לאושיות תרבות ונכנסו לפנתיאון. חלקנו זוכר אותם ממפגשים בחצר הבית, בשדה או בגינה. הם אמנם אוהבים חסה אבל מעדיפים אבטיח, והיום – ה-23 במאי, העולם חולק להם כבוד מיוחד: צבי העולם חוגגים את "יום הצב הבינלאומי". 

 

צב הולך ונעלם

בגן הזואולוגי באוניברסיטת תל אביב מגדלים באהבה ומטפחים כמה עשרות צבי יבשה: "יש פה צבים שאני מכיר באופן אישי מעל עשרים שנה", מגלה ד"ר רון אלעזרי וולקני, מנהל הגן. "כשהיינו ילדים, צבים היו חלק מנוף הילדות שלנו, היינו מטיילים ומוצאים בכל טיול צב או זיקית. החיה הזאת הסתדרה בטבע 150 מיליון שנה והסתובבה ביחד עם הדינוזאורים. כעת היא נכחדת".

 

מי שאחראים להיעלמות צבי היבשה הם כמובן בני האדם. "זו תוצאה של צמצום בתי הגידול ושטחי הבר, בנייה מואצת, שדות מרוססים ועורבים שהתרבו כתוצאה מפחים שהושארו פתוחים, שעבורם הצבים הקטנים הם טרף קל. אחד הגורמים המשמעותיים ביותר בהכחדת צבים הם הכבישים ודריסה של מכוניות. כשרכב מתקרב, הצב לא בורח אלא מתכנס לתוך שיריונו ואז נדרס." מסביר ד"ר אלעזרי וולקני. "גורם נוסף הוא סחר בצבים. רק בשנים האחרונות הסדירה אמנת סייטס, האמנה הבינלאומית למניעת מסחר בלתי חוקי בבעלי חיים, את הנושא. בארץ נחשב הצב לחיה מוגנת בחוק".

 

 

צב השעה

מדוע חשוב לשמור על הצבים? ד"ר אלעזרי וולקני מסביר: "הטבע הוא משאב רגיש שמתישהו ייגמר, כבני אדם אנחנו עושים הרבה נזק לסביבה ויש לנו מחויבות מוסרית לשמור עליה. הצב מסמן לנו עוד הרבה מינים של בעלי חיים שהולכים ונכחדים, ומערכות אקולוגיות שלמות שקורסות. אנחנו לא יודעים מה יקרה, אבל כשהוא ייכחד - ייכחדו אתו עוד דברים, ואת זה אפשר לדעת רק בדיעבד".

 

 

אז כל עוד אפשר עדיין להיתקל בצבים בשדה הפתוח, אולי כדאי לדעת כמה עובדות נחמדות על החיה המיוחדת והאהובה הזאת:

 

1. גודל הצב הישראלי תלוי באזור הגיאוגרפי שממנו הוא הגיע. ככל שמדרימים – הצב קטן יותר. צבי החרמון גדולים משמעותית מצבי המרכז, שגדולים בהרבה מצבי הדרום.

 

2. זה נכון שצב אוהב חסה, מלפפון ועוד הרבה ירקות ירוקים, אבל קליפות אבטיח - הן הלהיט ההיסטרי אצל החבר'ה הקטנים האלה. 

 

3. השריון של הצב מורכב מעמוד שדרה ומצלעות שהשתטחו, והנו חלק מהגוף שלו. צב לא באמת יכול לצאת מהשיריון, כמו שרואים לפעמים בסרטים המצוירים.

 

4. רוצים לדעת בן כמה צב? הסתכלו על הלוחיות שעל השריון שלו. בכל לוחית מוטבעות טבעות, כמו בגזע עץ, שמעידות על גילו.

 

5. למרות עמידות השריון, מדובר באיבר מאוד רגיש ועמוס בקצוות של עצבים. הצב, מסתבר, מסוגל לחוש פציעות, שפשופים או שריטות בשריונו.

 

6. רוצים להבדיל בין צב לצבה? גם כאן השריון יגלה לכם במי מדובר. לנקבה יש בטן עגולה ולזכר בטן שקועה.

 

7. מי בביצה? מין הצבונים שיבקעו מהביצים תלוי בטמפרטורה שבקן. מביצים ששהו בטמפרטורה נמוכה - ייבקעו זכרים, ומביצים שנחשפו לטמפרטורה גבוהה - נקבות.

 

תודה לד"ר רון אלעזרי וולקני, מנהל הגן הזואולוגי, דפנה לב, אחראית פרויקטים מיוחדים בגן הזואולוגי, וברק לוי, מטפל בזוחלים ובמכרסמים בגן הזואולוגי - עבור הסיוע בהכנת הכתבה.

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>